• Anonym (Jag)

Jobba med gamlingar utan lyft/hygienvård

Hej!
    Är en ung tjej som letar extra jobb och undrar om det finns jobb som hemtjänst fast där man bara pratar och fikar med gamlingarna? Eller där man städar lätt och lagar lätt mat men där man inte behöver lyfta eller tvätta/hjälpa till med att duscha eller byta blöja?
    Det jag helst vill är ett jobb där jag är mer som en social kontaktperson åt den äldre och där de får någon att prata med och umgås bara vi två som en vän typ.
    Finns det sådana jobb?

• Svar på tråden Jobba med gamlingar utan lyft/hygienvård
  • Anonym (Mg)

Tyvärr så är fika med äldre inget jobb. Gå hem till dina mor/far föräldrar istället och fika där

• Irkutsk

Det finns vissa sådana uppgifter inom hemtjänst. Brukarna kan bli beviljade social tid, att hemtjänst följer med till tex vårdcentralen, att hemtjänsten följer med och handlar och gå promenad m.m.. 
    Oftast i går det ju även i hemtjänstens uppgifter att sköta omvårdnaden också men jag tycker att du kan ta kontakt med en chef hos hemtjänsten och se vad de säger.

• Anonym (Alternativ)

Om jobbet inte _måste_ involvera äldre personer så skulle jag rekommendera dig att se på extrajobb som kontaktperson eller ledsagare. Kontaktpersoner är det ofta barn eller unga som har, för att komma ut på aktiviteter, få hjälp med läxor mm. Ledsagare är man åt personer med olika funktionsnedsättningar, och det kan också handla om att följa med på aktiviteter, eller hjälpa till med saker i vardagen. Jag jobbade som det ett tag, för en synskadad person. Ibland gick vi och tränade, ibland shoppade vi, när personen hade flyttat gick vi runt och hittade de enklaste vägarna till matbutik, busshållplats etc. Det var ett kul jobb, men det var bara 8h i veckan eller nåt sånt.

• Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2022-02-15 18:54:54 följande:
    Men vilket roligt arbete!
    Tack så mycket!
    Instämmer. Ska kolla in det, verkar bra extraknäck.
    Tack för tipset!
  • Anonym (Finns visst)
    Anonym (Jag) skrev 2022-02-15 20:32:27 följande:
    Instämmer. Ska kolla in det, verkar bra extraknäck.
    Tack för tipset!
    Ingen orsak :) Lycka till
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Alternativ) skrev 2022-02-15 20:31:51 följande:

Om jobbet inte _måste_ involvera äldre personer så skulle jag rekommendera dig att se på extrajobb som kontaktperson eller ledsagare. Kontaktpersoner är det ofta barn eller unga som har, för att komma ut på aktiviteter, få hjälp med läxor mm. Ledsagare är man åt personer med olika funktionsnedsättningar, och det kan också handla om att följa med på aktiviteter, eller hjälpa till med saker i vardagen. Jag jobbade som det ett tag, för en synskadad person. Ibland gick vi och tränade, ibland shoppade vi, när personen hade flyttat gick vi runt och hittade de enklaste vägarna till matbutik, busshållplats etc. Det var ett kul jobb, men det var bara 8h i veckan eller nåt sånt.

Tyvärr har jag svårt för handikappade. Inget emot dem men det är ett jobb jag absolut inte skulle klara av mentalt eller kanske tom fysiskt då jag antar att det innebär ett visst fysiskt arbete. Det beror väl iofs på vad för slags handikapp men jag tror äldre utan de problemen är bättre för mig. Vill heller inte jobba med barn. Var au pair en gång och barnvakt. Har svårt för barn i och med stressen.
    Men tack ändå! Tips som kanske nån annan kan ta nytta av.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-02-15 18:05:17 följande:
    Det verkar som att du har väldigt många krav på vad du vill och inte vill göra. Du förstår väl att det inte är du som bestämmer vilka arbetsuppgifter som ska utföras? Det bestämmer arbetsgivaren och om du inte vill prata i telefon så blir du naturligtvis inte anställd inom kundtjänst/telefonförsäljning. Om du inte vill lyfta tungt och byta blöja så kommer du inte bli anställd inom äldre och handikappvården. Om du inte klarar av stressen så kommer du inte bli anställd inom service. Jag tror du behöver omvärdera vad du har att erbjuda arbetsgivaren.
    Jo jag vet. Jag hade önskat att min kropp var tillräckligt stark och jag kunde hantera stress bättre. Nu kan jag tyvärr Inte ändra på mig själv. 
    Jag ville bara säga att jag har *önskemål* och inte "krav". En viss skillnad.
    Kommer aldrig kräva att nån anpassar sig efter mig, jag gör det jag kan efter de förutsättningarna jag har. 
  • Anonym (Nja)

Utifrån TS beskrivning hoppas jag att hen hittar ett annat yrke som inte går ut på att stödja folk.
    Om TS har svårt för funktionsnedsättning, svårt för människo-kroppen, inte tål stress och inte klarar något tungt är ALL form av omsorgsarbete faktiskt olämpligt.

Människor som behöver stöd till läkare, eller är på en dagverksamhet behöver folk runtomkring som faktiskt klarar av omsorg. Småsaker som att byta ett inkontinens-skydd, ta på en jacka behöver göras av människor som kan hantera sådant.

Hemtjänstens chef har fullt upp och behöver inga frågor från uppenbarligen olämpliga jobbkandidater.

Kanske ändrar sig TS, men till och med ett jobb på en privat firma, med fokus på de sociala delarna kan "plötsligt" bli situationer där TS tämligen omgående behöver komma in och stötta.

TS får naturligtvis söka vilka jobb hon vill, men varför söka sig till omsorg om man faktiskt inte klarar av vissa av de moment som ingår. Visst kan man lära sig, men VARFÖR? 

• Anonym (Alternativ)
    Anonym (Jag) skrev 2022-02-15 20:38:35 följande:
    Tyvärr har jag svårt för handikappade. Inget emot dem men det är ett jobb jag absolut inte skulle klara av mentalt eller kanske tom fysiskt då jag antar att det innebär ett visst fysiskt arbete. Det beror väl iofs på vad för slags handikapp men jag tror äldre utan de problemen är bättre för mig. Vill heller inte jobba med barn. Var au pair en gång och barnvakt. Har svårt för barn i och med stressen.
    Men tack ändå! Tips som kanske nån annan kan ta nytta av.
    Det beror såklart på vilket handikapp det är. Sitter personen i rullstol kanske man behöver hjälpa till att köra den ibland. Det mest ansträngande jag behövde göra var nog att hålla blindkäppen någon gång när personen behövde båda händerna.
    Men ja, tycker du det är jobbigt mentalt att följa med någon på stan eller på konsert/sport odyl bara för att den har ett handikapp så är det nog inte ett lämpligt jobb för dig.  
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Nja) skrev 2022-02-15 20:54:16 följande:

Utifrån TS beskrivning hoppas jag att hen hittar ett annat yrke som inte går ut på att stödja folk.
    Om TS har svårt för funktionsnedsättning, svårt för människo-kroppen, inte tål stress och inte klarar något tungt är ALL form av omsorgsarbete faktiskt olämpligt.

Människor som behöver stöd till läkare, eller är på en dagverksamhet behöver folk runtomkring som faktiskt klarar av omsorg. Småsaker som att byta ett inkontinens-skydd, ta på en jacka behöver göras av människor som kan hantera sådant.

Hemtjänstens chef har fullt upp och behöver inga frågor från uppenbarligen olämpliga jobbkandidater.

Kanske ändrar sig TS, men till och med ett jobb på en privat firma, med fokus på de sociala delarna kan "plötsligt" bli situationer där TS tämligen omgående behöver komma in och stötta.

TS får naturligtvis söka vilka jobb hon vill, men varför söka sig till omsorg om man faktiskt inte klarar av vissa av de moment som ingår. Visst kan man lära sig, men VARFÖR? 

Du har rätt. Omsorgsyrket är inget för mig. Därför jag skrev specifikt om äldre som inte behöver omsorg men som behöver *sällskap*. 
    Våra gamlingar är ensamma och behöver någon som är där som vilken vän som helst. Som kanske behöver någon som går  ut och går med dem. Som kanske behöver hjälp med städ och mat. Det finns ett behov där.
    De äldre som fortfarande klarar av hygienen men som känner sig ensamma.
Svar på tråden Jobba med gamlingar utan lyft/hygienvård