• Anonym (Jag)

Jobba med gamlingar utan lyft/hygienvård

Hej!
    Är en ung tjej som letar extra jobb och undrar om det finns jobb som hemtjänst fast där man bara pratar och fikar med gamlingarna? Eller där man städar lätt och lagar lätt mat men där man inte behöver lyfta eller tvätta/hjälpa till med att duscha eller byta blöja?
    Det jag helst vill är ett jobb där jag är mer som en social kontaktperson åt den äldre och där de får någon att prata med och umgås bara vi två som en vän typ.
    Finns det sådana jobb?

• Svar på tråden Jobba med gamlingar utan lyft/hygienvård
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Alternativ) skrev 2022-02-15 20:58:43 följande:
    Det beror såklart på vilket handikapp det är. Sitter personen i rullstol kanske man behöver hjälpa till att köra den ibland. Det mest ansträngande jag behövde göra var nog att hålla blindkäppen någon gång när personen behövde båda händerna.
    Men ja, tycker du det är jobbigt mentalt att följa med någon på stan eller på konsert/sport odyl bara för att den har ett handikapp så är det nog inte ett lämpligt jobb för dig.  
    Som du skrev, det beror på vad det är för handikapp.
    Men jag tycker det arbetet borde utföras av professionella som har erfarenhet och utbildning.
    Det är inte rättvist mot dem att någon som inte känner sig bekväm med det är där, de behöver någon som klarar av det med ett leende på läpparna. Jag är inte rätt person för det. Tyvärr.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Jag) skrev 2022-02-15 21:09:37 följande:
    Du har rätt. Omsorgsyrket är inget för mig. Därför jag skrev specifikt om äldre som inte behöver omsorg men som behöver *sällskap*. 
    Våra gamlingar är ensamma och behöver någon som är där som vilken vän som helst. Som kanske behöver någon som går  ut och går med dem. Som kanske behöver hjälp med städ och mat. Det finns ett behov där.
    De äldre som fortfarande klarar av hygienen men som känner sig ensamma.
    Det är troligen VÄLDIGT svårt att få det som yrke. Men det finns volontär-verksamheter såväl inom röda korset, äldre-kontakt och i vissa kommuner. Eller i kyrkan.

För jobb, innebär alltid att det faktiskt finns behov av viss omsorg. I vissa uppdrag minimalt, men behovet kan uppstå snabbt.

Jag har ingen aning om hur ung du är, men jag tänker att man inte kan försöka hitta de där yrkerna som faktiskt inte finns i någon större omfattning. Jag hade exempelvis aldrig hör talas om Gubbe, men spontant så tänker jag att man inte anlitar dem om man mår toppen, utan att det troligen finns problem även hos deras klienter. 

Sällskap mot betalning är inget lätt yrke.
  • Anonym (What)
    Anonym (Jag) skrev 2022-02-15 16:55:20 följande:
    För tungt. Jag har inte styrkan som behövs så det skulle slita oerhört på min kropp,tyvärr.  Annars hade jag gärna gjort det.
    Hygien däremot är extremt känsligt för mig.  Klarar inte av avföring eller att ta på någons nakna kropp, framför allt inte en äldres. Jag skäms för att säga det men det äcklar mig och jag blir spyfärdig av tanken.
    Alltså... Du ska ju inte jobba med äldre överhuvudtaget. Bli kontaktperson åt någon ungdom med typ adhd istället. Då behöver du inte oroa dig för att röra gamla kroppar. 
  • callmepreggoornot
    Anonym (Jag) skrev 2022-02-15 21:09:37 följande:
    Du har rätt. Omsorgsyrket är inget för mig. Därför jag skrev specifikt om äldre som inte behöver omsorg men som behöver *sällskap*. 
    Våra gamlingar är ensamma och behöver någon som är där som vilken vän som helst. Som kanske behöver någon som går  ut och går med dem. Som kanske behöver hjälp med städ och mat. Det finns ett behov där.
    De äldre som fortfarande klarar av hygienen men som känner sig ensamma.
    Självklart men varför skulle du som vit (hahahahahaha)kvinna vara så eftertraktad att arbetsgivare skippade i princip alla krav för att anställa dig? De som har rätt till hjälp slösar inte detta på någon som inte vill göra omsorgsarbete. Du verkar inte ha koll på hur hemtjänst ser ut.
  • callmepreggoornot

Det är inte fel att inte klara hygien på andra men det är fel att tro att man är väldigt eftertraktad som vit men ej redo att göra det riktiga jobbet.

• Anonym (Jag)
    callmepreggoornot skrev 2022-02-15 22:31:55 följande:
    Självklart men varför skulle du som vit (hahahahahaha)kvinna vara så eftertraktad att arbetsgivare skippade i princip alla krav för att anställa dig? De som har rätt till hjälp slösar inte detta på någon som inte vill göra omsorgsarbete. Du verkar inte ha koll på hur hemtjänst ser ut.
    Jag har aldrig sagt något om hudfärg så jag vet inte vad du snackar om? Jag skrev att svenskar (oavsett etnicitet) är eftertraktade för de kan tala ren svenska. Sen så är kvinnor oavsett etnicitet också eftertraktade. Alla utom invandrarmän är numera eftertraktade inom vården/hemtjänst.
    callmepreggoornot skrev 2022-02-15 22:33:41 följande:

Det är inte fel att inte klara hygien på andra men det är fel att tro att man är väldigt eftertraktad som vit men ej redo att göra det riktiga jobbet.

Återigen, har inte sagt det. Det är du som verkar ha problem med hudfärg. Ingen har nämnt det ens. Sluta projicera. 
  • Anonym (XXX)

Nej, det är inget samhället har råd med längre, tyvärr. För behovet är stort. Utan bara prata och fika - det är ett volontäruppdrag, alltså oavlönat, som man kan få genom t.ex. Röda korset, Stadsmissionen eller Svenska Kyrkan. 

Det är också så, att kommunerna håller sina gamla hemma med hjälp av hemtjänst så länge som det bara går - eller längre än det egentligen går - för att det trots allt blir billigare än en plats på ett vårdboende. Det gör att arbetet för hemtjänsten är mycket tyngre idag än på min tid för 30-35 år sedan, då de som behövde hjälp med hygienen för det mesta flyttat till ett äldreboende, och det mest var lätta sysslor man behövde göra hos dem som bodde kvar i egna lägenheter. 

Dessutom hade man mycket mer tid. Idag är tidjakten helt absurd. Det är uträknat exakt hur många minuter varje arbetsuppgift får ta, och hur länge personalen alltså "behöver" vara i varje lägenhet, samt hur många gånger om dygnet. De får inte hjälpa till med minsta lilla - typ byta en glödlampa - om det inte står i uppdraget. Jag tycker synd om både hemtjänstpersonalen och de gamla (särskilt de som inte har anhöriga i närheten), som det har blivit nu. 

• Anonym (.)
    Anonym (Jag) skrev 2022-02-15 20:32:27 följande:
    Instämmer. Ska kolla in det, verkar bra extraknäck.
    Tack för tipset!

Verkar som om du och jag är rätt ensamma i denna tycke. Jag har som sagt också lite svårt med att tvätta andra människor.
    Det jobbet är kanske som du säger, ett extraknäck, men inget som man egentligen kan försörja sig på?

Du får gärna uppdatera i tråden om du funnit någonting. Det blir kul att visa att man kan lyckas, bara man söker och inte ger upp! :)

• Anonym (Volontär)
    Anonym (.) skrev 2022-02-16 05:11:24 följande:

Verkar som om du och jag är rätt ensamma i denna tycke. Jag har som sagt också lite svårt med att tvätta andra människor.
    Det jobbet är kanske som du säger, ett extraknäck, men inget som man egentligen kan försörja sig på?

Du får gärna uppdatera i tråden om du funnit någonting. Det blir kul att visa att man kan lyckas, bara man söker och inte ger upp! :)

Men måste man jobba med äldre om man tycker en stor del av vad de behöver hjälp på den lilla tid man får hjälp, med är äckligt? 

Det är helt okej att inte vilja jobba med att byta blöjor på äldre, finns många jobb som inte kräver det, men det blir svårt när man vill plocka russinen ur kakan ur vilket jobb man än väljer. T.o.m. högutbildade jobb som tex advokat/läkare/forskare kräver ju ofta en hel del tråkigt arbete som många helst inte hade gjort men det är få förunnat att bara kunna göra sånt som är roligt.

I TS fall tycker jag hon verkar ha lite kass inställning till arbete generellt och jag hade haft svårt att anställa en sådan individ oavsett arbete. Hon kan mycket väl tänka sig göra en del av sakerna bara lönen är tillräckligt hög, men tycker gamla kroppar och barn är ?svåra? och stress klarar hon inte och jobbigt att prata i telefon osv osv 

Det kryllar inte av jobb som inte kräver några som helst kvalifikationer och då är konkurrensen ganska hård om de ?roliga? jobben. Även om jag som ag hade en tjänst för att gulla med gamlingar hade jag inte valt en sådan person till den tjänsten, av den enkla anledning att jag tycker inställningen man har reflekterar rätt bra mot ens arbetsprestation.

• Anonym (Plugga)
    Anonym (Jag) skrev 2022-02-15 17:32:50 följande:
    Alltså, det sliter på min kropp som inte är så stark, ja. Men om den äldre ligger på golvet så kommer jag såklart försöka ta upp denne? Kommer liksom inte titta på utan åtminstone försöka hjälpa upp. Samma sak om någon erbjöd mig 200k i månaden för att göra hela hygien och lyftgrejen såklart jag tackar ja då. Även om det tar emot. Vissa saker gör man bara om det handlar om hjälpsituationer eller stora pengar.

Det verkar smartare att du skaffar dig en ordentlig utbildning. Då kan du både få bra betalt OCH slippa blöjbyten och tunga lyft.
Svar på tråden Jobba med gamlingar utan lyft/hygienvård