• Carolinam

Avvikande blodprover

Hej! Är kvinna på 30 år. Sökte vårdcentralen pga symtom som yrsel, kraftlöshet, trött, domningar mm. Känner mig helt konstig. Gått ner i vikt också, BMI 16.5. 

ej riklig mens och har ej ändrat något i min livsstil eller kost. För ett halvår sedan vad proverna bra.(lämnade då pga att jag äter adhd medicin och de kollar en gång om året.)

Lämnat blodprover i två omgångar.
    samt även avföringsprover. 

Har samlat urin 1 dygn, vad ska de med det till? Vad ser man där? 

ska göra gastroskopi. 

min fråga är vad betyder mina blodprover? Det är ganska många som är avvikande, någon som kan hjälpa mig? 

här kommer en lista på de som avviker. 

P--Ferritin

Resultat: 7,4 µg/L *

Graf

Referensintervall: 13-130

Provmaterial: Plasma

B--Hemoglobin

Resultat: 104 g/L *

Graf

Referensintervall: 117-153

B--EVF

Resultat: 0,31 *

Graf

Referensintervall: 0,35-0,46

B--Erytrocyter

Resultat: 3,4 x 10*12/L *

Graf

Referensintervall: 3,9-5,2

P--Transferrinmättnad

Resultat: 0,05 *

Graf

Referensintervall: 0,10-0,50

Provmaterial: Transferrin

P--Järn

Resultat: 4,5 µmol/L *

Graf

Referensintervall: 9-34

P--Transferrin

Resultat: 3,69 g/L *

Graf

Referensintervall: 1,8-3,4

B--Retikulocyter

Resultat: 19,2 x10*9/L *

Graf

Referensintervall: 20-100

Provmaterial: Blod

• Svar på tråden Avvikande blodprover
  • erikaABC

Du har för lågt järnvärde.
    När du har så lågt behöver du tillskott. Tex Niferex eller blutsaft. köp redan imorgon och påbörja.
    Du behöver äta bättre och ha normal vikt
    Men börja omedelbart med tillskott, du kommer ganska omgående känna dig bättre. Du har typiska symptom på lågt blodvärde

• Joyho

Alla dessa värden har att göra med ditt blodvärde/järnvärde vilket är för lågt. Ferritin är järndepåer, transferrin är det som transporterar järnet i blodet, Hb är det man normalt kallar järnvärde. De övriga är delar i en blodststatus och visar de röda och vita blodkropparna, blodplättar m.m. hur många samt hur stora de är. 

Anledningen att du ska göra en gastroskopi är troligen att man vill se om du har problem i tarmen med att ta upp järnet då du inte blöder rikligt vid mens och då troligen inte heller hade blod i avföringen (om det var de avföringsproverna du lämnade men det bör du ha gjort). Man försöker hitta en orsak till ditt låga blodvärde helt enkelt och det är helt enligt praxis. Vet du om de har kollat transglutaminas i blodproverna? Calprotectin i avföring?

• Fliselisan

Skulle gissa att de letar efter en blödningskälla eller liknande som kan förklara dina blodvärden. Det ihop med viktnedgången skulle få de flesta läkare att reagera.

• Joyho

Gällande urinet finns det flera olika analyser att kolla på en dygnssamling. Vad de kollat för analys bör du se i din journal under provsvar. Det börjar då med U- och sen något annat därefter, t.ex. U-Proteinprofil eller liknande. 

• Carolinam
    erikaABC skrev 2022-02-15 22:41:42 följande:

Du har för lågt järnvärde.
    När du har så lågt behöver du tillskott. Tex Niferex eller blutsaft. köp redan imorgon och påbörja.
    Du behöver äta bättre och ha normal vikt
    Men börja omedelbart med tillskott, du kommer ganska omgående känna dig bättre. Du har typiska symptom på lågt blodvärde

Har fått järntabletter utskrivet. Äter bra, är aktiv osv. 
  • Carolinam
    Joyho skrev 2022-02-15 22:54:04 följande:

Alla dessa värden har att göra med ditt blodvärde/järnvärde vilket är för lågt. Ferritin är järndepåer, transferrin är det som transporterar järnet i blodet, Hb är det man normalt kallar järnvärde. De övriga är delar i en blodststatus och visar de röda och vita blodkropparna, blodplättar m.m. hur många samt hur stora de är. 

Anledningen att du ska göra en gastroskopi är troligen att man vill se om du har problem i tarmen med att ta upp järnet då du inte blöder rikligt vid mens och då troligen inte heller hade blod i avföringen (om det var de avföringsproverna du lämnade men det bör du ha gjort). Man försöker hitta en orsak till ditt låga blodvärde helt enkelt och det är helt enligt praxis. Vet du om de har kollat transglutaminas i blodproverna? Calprotectin i avföring?

Tack för svar, då förstår jag lite bättre. 

inget blod i avföring. Kan ej se om de kollat efter annat, inget svar på det ännu ialf. 
    Det finns inget annat förutom blödningskälla man kan misstänka?
    Jag har inte ont alls i magen och toavanor är som de alltid varit, min magkänsla är att det inte finns något blödande sår i mage/tarm. 

• Joyho
    Carolinam skrev 2022-02-16 18:59:05 följande:

Tack för svar, då förstår jag lite bättre. 

inget blod i avföring. Kan ej se om de kollat efter annat, inget svar på det ännu ialf. 
    Det finns inget annat förutom blödningskälla man kan misstänka?
    Jag har inte ont alls i magen och toavanor är som de alltid varit, min magkänsla är att det inte finns något blödande sår i mage/tarm. 

Jag tänker att det kanske skulle kunna vara celiaki (glutenintolerans). Det skulle kunna göra att du inte kan ta upp järnet när du äter. Men det kan de i så fall ta vävnadsprov på från tarmen när de gör gastroskopi. Du kan annars också be om att få ta transglutaminas (blodprov) som mäter antikroppar mot gluten. Det är inte säkert att läkaren anser det nödvändigt men fråga kan man alltid. Om du ska ta det är det dock viktigt att du ätit gluten en tid innan. Äter man helt glutenfritt har man inget att bilda antikroppar emot och blodprovet ser då alltid bra ut. 
  • Carolinam
    Joyho skrev 2022-02-16 20:22:58 följande:
    Jag tänker att det kanske skulle kunna vara celiaki (glutenintolerans). Det skulle kunna göra att du inte kan ta upp järnet när du äter. Men det kan de i så fall ta vävnadsprov på från tarmen när de gör gastroskopi. Du kan annars också be om att få ta transglutaminas (blodprov) som mäter antikroppar mot gluten. Det är inte säkert att läkaren anser det nödvändigt men fråga kan man alltid. Om du ska ta det är det dock viktigt att du ätit gluten en tid innan. Äter man helt glutenfritt har man inget att bilda antikroppar emot och blodprovet ser då alltid bra ut. 
    Jag ska se till så att de kollar gluten iom gastroskopin. Läkaren väntar nu med svar på den och sålänge äter jag järntabletter. Nya prover om två månader. Samt att jag ska väga mig varannan vecka. 
Svar på tråden Avvikande blodprover