• aams

Sambo jobbar borta i veckorna - hur mycket ska han betala hemma?

Hej! 
    Ni med sambo som ligger borta och jobbar i veckorna. Hur har ni löst fördelningen av hushållskassan? 

Min sambo tar inte med sig matlådor, utan köper mat / äter på hotellet där han jobbar. Detta betalar han helt från egen ficka. Sambon har en bra lön, medan jag studerar och jobbar extra. Därav en mindre inkomst, som kan variera månad för månad. 

Diskussionen här hemma är att jag tycker han ska betala in en större summa än mig till Ica-kortet (som vi handlar all mat och alla förbrukningsartiklar på). Medan han anser att han bara är hemma torsdag kväll- söndag kväll och därför inte använder mer än vad jag gör här hemma och att han då får betala för saker han inte nyttjar. 

Så osexig diskussion. Men procentuellt lägger jag mycket mer än vad han gör in till hushållskontot. 

Kan vi verkligen dela lika fastän han ligger borta i veckorna. Eller är det rimligt att jag betalar mer till hushållet eftersom jag är den som är hemma mest.

• Svar på tråden Sambo jobbar borta i veckorna - hur mycket ska han betala hemma?
  • sextiotalist

Varför inte. Av veckans luncher och middagar så äter ni fyra dagar var för sig, tillsammans tre dagar. Så om man ska räkna lite
    Du äter 7 luncher och 7 middagar ur gemensamma kassan. Han äter tre luncher och kanske fyra middagar ur den gemensamma kassan. Misstänker att det blir lite dyrare när ni äter tillsammans. Så 50/50 låter som en bra uppdelning.

• Mortiscia80

Jag skulle göra som så att var och en betalar för sig medan han är borta och att ni turas om att betala inför helgerna, eller lägger en mindre summa vardera på ICA-kortet (båda samma summa) och använder det då. Men jag hoppas att han fortfarande betalar hälften av boendeskostnaderna, som hyra, el, internet osv för de kostnaderna går ju inte ner bara för att han jobbar borta.

• S23