• aams

Sambo jobbar borta i veckorna - hur mycket ska han betala hemma?

Hej! 
    Ni med sambo som ligger borta och jobbar i veckorna. Hur har ni löst fördelningen av hushållskassan? 

Min sambo tar inte med sig matlådor, utan köper mat / äter på hotellet där han jobbar. Detta betalar han helt från egen ficka. Sambon har en bra lön, medan jag studerar och jobbar extra. Därav en mindre inkomst, som kan variera månad för månad. 

Diskussionen här hemma är att jag tycker han ska betala in en större summa än mig till Ica-kortet (som vi handlar all mat och alla förbrukningsartiklar på). Medan han anser att han bara är hemma torsdag kväll- söndag kväll och därför inte använder mer än vad jag gör här hemma och att han då får betala för saker han inte nyttjar. 

Så osexig diskussion. Men procentuellt lägger jag mycket mer än vad han gör in till hushållskontot. 

Kan vi verkligen dela lika fastän han ligger borta i veckorna. Eller är det rimligt att jag betalar mer till hushållet eftersom jag är den som är hemma mest.

• Svar på tråden Sambo jobbar borta i veckorna - hur mycket ska han betala hemma?
  • sextiotalist

Varför inte. Av veckans luncher och middagar så äter ni fyra dagar var för sig, tillsammans tre dagar. Så om man ska räkna lite
    Du äter 7 luncher och 7 middagar ur gemensamma kassan. Han äter tre luncher och kanske fyra middagar ur den gemensamma kassan. Misstänker att det blir lite dyrare när ni äter tillsammans. Så 50/50 låter som en bra uppdelning.

• Mortiscia80

Jag skulle göra som så att var och en betalar för sig medan han är borta och att ni turas om att betala inför helgerna, eller lägger en mindre summa vardera på ICA-kortet (båda samma summa) och använder det då. Men jag hoppas att han fortfarande betalar hälften av boendeskostnaderna, som hyra, el, internet osv för de kostnaderna går ju inte ner bara för att han jobbar borta.

• S23

Jag tycker det är totalt orimligt att han skulle betala mer än du till hushållskassan. Rimlihen är det du som skall göra det eftersom du är den som förbrukar mer än han hemma.
    Nu kanske han äter mer än du och på så sätt kommer upp i att kostnaden för hans mat är lika hög på 3 dygn som din är på 7. så tycker inte det är orimligt att fortsätta 50/50, men att han skulle betala mer när han är hemma betydligt mycket mindre än du kan jag över huvud taget inte förstå 

• S23
    Mortiscia80 skrev 2022-02-16 11:58:11 följande:

Jag skulle göra som så att var och en betalar för sig medan han är borta och att ni turas om att betala inför helgerna, eller lägger en mindre summa vardera på ICA-kortet (båda samma summa) och använder det då. Men jag hoppas att han fortfarande betalar hälften av boendeskostnaderna, som hyra, el, internet osv för de kostnaderna går ju inte ner bara för att han jobbar borta.

Vill bara hålla med här om övriga kostnader!
  • Jemp

Hur gör ni med boendekostnaden, delar ni procentuellt eller 50/50? (Jag håller alltså helt med om att den kostnaden ska delas, men jag undrar vad ni har för överenskommelse i grunden om vad gemensamma kostnader innebär). Har ni ingen överrenskommelse är det väl 50/50 som gäller. 

Gällande maten är det fullt rimligt att han bara bidrar för de dagar han är hemma/för det han äter. 

• Jonnynilsson

Fan vad trist med delad millimeter-ekonomi!

• Yllop

Varför ska sambon betala för mat som du äter när han inte är hemma?
    Han betalar väl för den mat som han äter när han är borta.

• Mimosa86

Är det att du lägger % mer till de gemensamma middagarna? För jag kan inte se riktigt anledning till att han skulle pytsa in lunchpengar när ni inte äter ihop.

när jag studerade levde jag typ på nudlar och fiskbullar.

• gråfågel

Jag har aldrig varit i en relation där man börjar tjafsa om summor hit och dit, utan den som har mer lägger kanske lite mer om man har högre inkomst, utan tjafs.

Från båda hållen då. 

Men tycker det spelar störst roll vad ni lägger på hyra, el osv

Svar på tråden Sambo jobbar borta i veckorna - hur mycket ska han betala hemma?