14-åring - hjälp!
Reglerna i vårt hus för högstadieelever:
Fri läggtid så länge de kliver upp i tid på morgonen. Sköter de inte morgnarna, så får de inte vara uppe på kvällarna. Jag väcker en gång och resten är upp till tonåringen.
Frukost är inte valfri, men jag har haft tonåringar som sagt att de inte kan äta något på morgonen. Då har jag haft ett minimikrav på ett halvt glas mjölk eller Proviva. Någonting med lite näring i. Det som är bra med det, är att magen fortsätter att vara van vid att få något direkt på morgonen, och efter ett tag kan de börja äta frukost igen, även om det kan ta ett år eller två.
Att trakassera och misshandla småsyskon på det sätt du beskriver, är bara inte acceptabelt. Jag skulle se till att ha dem separerade i det läget. Lillasyster får låsa in sig i badrummet när hon borstar tänderna, och du får ta till ditt strängaste straff för sparkar och slag.
Som mamma accepterar jag inte att bli kallad fula namn av mina barn. Att låsa mobilen, stänga av Internet och alla ekonomiska tillgångar är en väg att gå. Jag har också gjort så att jag vänder ryggen till och går därifrån om barnen svurit åt mig eller sagt något elakt. Om man visar direkt att det där inte är ens lite tillåtet, så brukar de lägga av rätt fort.