• Flaskhals

    Rutin på nattningstid eller morgontid?

    Hej!
    Min 6månaders vaknar olika tid varje morgon, mellan 5-7 vanligtvis. Vi försöker hålla samma nattningstid (som inte alltid lyckas vara samma men mellan 19.30-20 brukar hon somna). Problemet är att när hon vaknar olika tid varje morgon så är det svårare att hålla samma tider för sovstunderna på dagen och då tillslut även tiden för natten. Hon sover 4ggr/dag och ca 30 min. Skjuter vi på schemat en dag misstajmar detta nattningstiden pga hon blir trött på dagen och det är svårt att söva tidigare/dra ut på tiden för att följa schemat. 


    Hur gör ni andra? är det smartare att sätta rutinen efter när hon vaknar istället och försöka hålla den? 
    Jag misstänker att hon då kommer behöva sövas ännu tidigare om kvällarna och därmed vilja vakna ännu tidigare Om mornarna och att behöva börja dagen innan 7 gör mig lite ?nervös? ???? men kanske det jag får börja acceptera. 


    Två följdfrågor: -är det egentligen försent att hon nattas kl 20 (verkar vara en bebis naturliga dygnsrytm att läggas tidigare??)

    -ni som vaknar tidigt med er bebis/barn. Vad gör ni ex kl 6 på morgonen? 

  • Svar på tråden Rutin på nattningstid eller morgontid?
  • Anonym (Inga)

    Vid den åldern hade vi inga nattningstider och rutiner för barnen. Ena dagen hade de varit mer aktiva och var tröttare, medan de en annan dag var piggare. De fick somna där vi var, när de behövde. Vi hade inte heller något schema för dagsömnen. Det sovs oftast tre gånger om dagen, men stunderna inföll lite olika.

    Det enda vi höll på var att vi inte klev upp innan 06.30. Vaknade barnen innan dess, låg vi kvar och gosade. Hälften av gångerna somnade de om.

  • lövet2

    De flesta av mina barn har inte haft några tider och rutiner i den åldern. Ena kvällen har de somnat kl 20 och nästa kväll kl 23. Har de sovit mycket under natten, så har de sovit mindre under dagen och tvärtom.

    Ang att kliva upp tidigt, så har det egentligen inte varit något konstigt. Barnens pappa klev upp kl 0515 på vardagarna och åkte till jobbet kl 6.

    Jag väckte inte barnen i den åldern, utan de fick sova tills de sovit färdigt om vi inte hade en tid att passa just den dagen.

  • Tow2Mater

    Kl 6 på morgonen brukade vi redan vara uppe for att vara vid fsk vid 6.30 och jobbet vid 7 (3 månader+).

    Vad kan du inte göra kl 6 som du kan göra vid kl 7?

  • Flaskhals

    Ni är flera som skriver att ni inte kört på rutiner (gällande sovtid) vid 6 månaders. Vi har inte gjort det förrän nu och det pga jag läst lite om det plus följer appen babynaps / rullavagn som rekommenderar det. Detta är mitt första barn så har ingen erfarenhet men trodde lite det var dags nu att påbörja detta. När har ni börjat med rutiner kring sömn osv?

  • nernu

    Beror väl på vad man menar med rutiner. Byta om till pyjamas och göra ungefär samma sak på kvällen visst. Men inte söva exakt samma tid varje dag. 

  • Jemp

    Minns inte riktigt när vi började med bestämd läggtid, kan ha varit i den åldern. Körde också på kl 20 (och gör fortfarande som sexåring) då det var sovtiden han "valde" själv. Det var när vi började se ett mönster i hans egna rutiner som vi utvecklade en därefter. Dagtid har vi inte haft nån bestämd tid förrän vi var nere på en sovstund/dag (då äldre alltså), men jag minns en period när han självmant alltid sov 2 timmar efter han vaknat.
    Rutiner ska vara en hjälp och inte nåt som krånglar till det, tänker jag. Vissa dagar blir sömnen lite sämre synkad, då får man ta beslut därefter. Det tror jag inte man kan komma ifrån. 

  • Flaskhals

    Tack för alla svar!

    Jag foetsätter att köra på lite oregelbundna tider som tidigare och försöker sätta mer rutiner när hon mer väljer det plus börjar se ett mönster. Dock har jag tyckt att man kan planera sin dag mycket lättare när man hade fasta sovtider på dagen så släpper det inte helt, för min egen skull. 


    Trevlig helg!

  • Räkan77

    Säger som de andra, skippa de rutiner som bara är till besvär. När barnet börjar på förskolan så kommer ni att tvingas in i rutiner och sen kommer ni behöva leva med rutiner i mååånga år framöver vare sig ni vill det eller inte. Så passa på att njuta.

    Som tips så skulle jag säga att försök vänja barnet vid att somna på olika ställen så ni inte blir så låsta. Så skönt om barnet kan somna i soffan på helgerna när man vill titta på tv, i barnvagnen om man är ute under sommarkvällar, i andra sängar när man är hemma hos vänner mm. Funkar ju inte för alla barn, men för många. 

  • lövet2
    Flaskhals skrev 2022-02-18 19:38:12 följande:
     När har ni börjat med rutiner kring sömn osv?
    När det funnits behov av det. I allmänhet har det varit när jag helt slutat amma och velat få in barnet på samma mattider som övriga familjen. Någon gång mellan 1 och 2 år alltså.
  • Anonym (Inga)
    Flaskhals skrev 2022-02-18 19:38:12 följande:

    Ni är flera som skriver att ni inte kört på rutiner (gällande sovtid) vid 6 månaders. Vi har inte gjort det förrän nu och det pga jag läst lite om det plus följer appen babynaps / rullavagn som rekommenderar det. Detta är mitt första barn så har ingen erfarenhet men trodde lite det var dags nu att påbörja detta. När har ni börjat med rutiner kring sömn osv?


    Vi började när barnen började själva. Kring året har barnen börjat somna vid ungefär samma tid. När de sen började förskola, har det kommit ganska naturligt, även om vi har hållit våra egna tider när de inte är på förskolan.
  • nernu
    Flaskhals skrev 2022-02-18 20:37:14 följande:

    Tack för alla svar!

    Jag foetsätter att köra på lite oregelbundna tider som tidigare och försöker sätta mer rutiner när hon mer väljer det plus börjar se ett mönster. Dock har jag tyckt att man kan planera sin dag mycket lättare när man hade fasta sovtider på dagen så släpper det inte helt, för min egen skull. 


    Trevlig helg!


    Ja det är ju inte skadligt med rutiner om det funkar och bebisen verkar hyfsat nöjd. Kan ni lägga vid samma tid så gör det. Det lät bara som att du upplevde att det inte funkade så bra. 
Svar på tråden Rutin på nattningstid eller morgontid?