• Anonym (Orolig)

Vad ska jag göra nu? Mögel/ fuktskada i hus

Hejsan! 

Jag har hamnat lite i en sits. Jag ska bo hos min kusin och hennes man i deras villa som är över 50 år gammal. Där får jag bo på ca 80 kvm på övervåningen i en helt egen lägenhet kan man säga. Något jag sett fram emot på sistone som gjort mig glad! :) 

Nu har jag sett i deras vardagsrum på nedervåningen fuktskador som är 23 år gamla- sen år 1999 och jag blir direkt orolig, då jag läst flera studier att mögel och fuktskador kan orsaka diverse symtom och allvarliga sjukdomar över tid.

Nu är jag jätterädd och vet inte om jag vågar bo där. Jag är i 30 års åldern och vill inte riskera få sjukdomar eller hälsoproblem senare i livet pga detta. 

Jag vill heller inte såra dom. Så min lösning har varit att bo i en husvagn, om man hittar någon billig begagnad som man kan rusta upp. Men det blev min kusin ledsen av att höra, då dom vill att jag ska bo hos dom som vi tänkt.

En annan lösning är ju att göra en luft analys men det kostar ca 20.000kr om man gör en riktigt grundlig. Men jag får så dåligt samvete vid tanken att låta dom betala så pass mycket. Sen vet man ju inte hur mycket extra kostnader som tillkommer. 

Så min fråga till ER är, vad hade ni gjort? Riskerat bo där ett par år och ständigt vara rädd för olika sjukdomar och hälsoproblem eller bo i husvagn? Ska tillägga att jag INTE kan söka en lägenhet på deras ort då jag har kvar min gamla lägenhet i min hemstad. Jag kommer enbart arbeta hos dom under veckorna men pendla hem till min lägenhet under helgerna, tills jag en dag vågar ta beslutet släppa min gamla lägenhet och bo hos dom på heltid.

• Svar på tråden Vad ska jag göra nu? Mögel/ fuktskada i hus
  • Anonym (Fukt)

Om fuktskadan inte är "aktiv" så att säga, utan torr och inte blivit värre sen 1999, så är det ingen fara. 
    Jag skulle säga att det är betydligt farligare att bo i en dåligt isolerad och -ventilerad husvagn. Där kan det bli stora temperatursvängningar som ger fukt och mögel.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Fukt) skrev 2022-02-21 14:41:13 följande:

Om fuktskadan inte är "aktiv" så att säga, utan torr och inte blivit värre sen 1999, så är det ingen fara. 
    Jag skulle säga att det är betydligt farligare att bo i en dåligt isolerad och -ventilerad husvagn. Där kan det bli stora temperatursvängningar som ger fukt och mögel.

Tack för svaret om husvagn! Jag har tyvärr ingen kunskap eller erfarenhet om hur husvagnar fungerar, men det låter ju logiskt i det du säger.

Men vad hade du gjort angående att våga bo i huset? 
  • Robert 558
    Anonym (Orolig) skrev 2022-02-21 15:04:33 följande:
    Tack för svaret om husvagn! Jag har tyvärr ingen kunskap eller erfarenhet om hur husvagnar fungerar, men det låter ju logiskt i det du säger.

Jag hade bott, utan att tveka. En sådan gammal skada som är torr, påverkar inte.
  • Anonym (Torrt)

Vi har gamla synliga fuktskador i vårt hus också, men allt är torrt och definitivt inget mögel så då är det som ovan sa helt lugnt. Jag betvivlar starkt att de inte skulle åtgärdat en pågående fuktskada under alla dessa år som gått. Då hade huset varit i det närmaste förstört om det runnit vatten/varit fuktigt i över 20 år. Flytta in du.

• Anonym (Orolig)

Tack alla för svaren! Men jag tänker att man kan lätt spekulera väldigt mycket i att det kanske inte är så farligt osv, bäst är väl ändå om man gör en luft- analys av själva huset? Så kan man isåfall vara lugn efteråt? Man vet ju tyvärr inte vad som finns innanför väggar och tak..

• Anonym (Firebolt)

Hur garanterar du miljön och ventilationen i husvagnen?
    Du låter väldigt nojig, är det problem du dras med i vardagen? 

• Anonym (Torrt)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-02-21 15:53:30 följande:
    Tack alla för svaren! Men jag tänker att man kan lätt spekulera väldigt mycket i att det kanske inte är så farligt osv, bäst är väl ändå om man gör en luft- analys av själva huset? Så kan man isåfall vara lugn efteråt? Man vet ju tyvärr inte vad som finns innanför väggar och tak..
    Behövs inte alls. Det kan man göra om man verkligen misstänker mögel, men inte i detta fall. Skadan är gammal, torr och ofarlig. Hade det varit fuktigt i drygt 20 år hade det blivit förstört, mögligt och luktat.
  • Anonym (Fukt)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-02-21 15:04:33 följande:

Jag hade flyttat in i huset utan att tveka. En gammal, nu torr/åtgärdad fuktskada är inte farlig. Och du ska dessutom bo på en helt annan våning.
  • Fiona M

Betydligt större risk med en gammal husvagn skulle jag säga.

• Anonym (H)

Fast de som redan bor där nu, mår de bra? Är de oroliga för fuktskadan på sitt egna hus?
    Annars blir det ju lite konstigt om du ser det som obeboeligt 

Svar på tråden Vad ska jag göra nu? Mögel/ fuktskada i hus