• Anonym (Orolig)

Vad ska jag göra nu? Mögel/ fuktskada i hus

Hejsan! 

Jag har hamnat lite i en sits. Jag ska bo hos min kusin och hennes man i deras villa som är över 50 år gammal. Där får jag bo på ca 80 kvm på övervåningen i en helt egen lägenhet kan man säga. Något jag sett fram emot på sistone som gjort mig glad! :) 

Nu har jag sett i deras vardagsrum på nedervåningen fuktskador som är 23 år gamla- sen år 1999 och jag blir direkt orolig, då jag läst flera studier att mögel och fuktskador kan orsaka diverse symtom och allvarliga sjukdomar över tid.

Nu är jag jätterädd och vet inte om jag vågar bo där. Jag är i 30 års åldern och vill inte riskera få sjukdomar eller hälsoproblem senare i livet pga detta. 

Jag vill heller inte såra dom. Så min lösning har varit att bo i en husvagn, om man hittar någon billig begagnad som man kan rusta upp. Men det blev min kusin ledsen av att höra, då dom vill att jag ska bo hos dom som vi tänkt.

En annan lösning är ju att göra en luft analys men det kostar ca 20.000kr om man gör en riktigt grundlig. Men jag får så dåligt samvete vid tanken att låta dom betala så pass mycket. Sen vet man ju inte hur mycket extra kostnader som tillkommer. 

Så min fråga till ER är, vad hade ni gjort? Riskerat bo där ett par år och ständigt vara rädd för olika sjukdomar och hälsoproblem eller bo i husvagn? Ska tillägga att jag INTE kan söka en lägenhet på deras ort då jag har kvar min gamla lägenhet i min hemstad. Jag kommer enbart arbeta hos dom under veckorna men pendla hem till min lägenhet under helgerna, tills jag en dag vågar ta beslutet släppa min gamla lägenhet och bo hos dom på heltid.

• Svar på tråden Vad ska jag göra nu? Mögel/ fuktskada i hus
  • Anonym (Fukt)

50 år är för övrigt ingen ålder på ett hus, så länge man har hållit efter det. Vi flyttade in i ett hus där _badrummet_ inte var omgjort på nästan 50 år. Det var tätt och fullt fungerande, men fult som stryk och opraktiskt så vi gjorde om det faktiskt.

• Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2022-02-21 16:22:41 följande:
    Fast de som redan bor där nu, mår de bra? Är de oroliga för fuktskadan på sitt egna hus?
    Annars blir det ju lite konstigt om du ser det som obeboeligt 
    Det undrar jag med
  • Anonym (Torrt)
    Anonym (Fukt) skrev 2022-02-21 17:04:03 följande:
    50 år är för övrigt ingen ålder på ett hus, så länge man har hållit efter det. Vi flyttade in i ett hus där _badrummet_ inte var omgjort på nästan 50 år. Det var tätt och fullt fungerande, men fult som stryk och opraktiskt så vi gjorde om det faktiskt. smile1.gif
    Nä, precis. Vårt boningshus är nästan 140 år. Vårt ena hus ska tilläggas. Vi har 2 som är ännu äldre, det äldsta är byggt 1804. 
  • Anonym (Orolig)

Dom som bor i huset mår bra. Men när man läser studier om mögel och fuktskador i hus, så kan det på sikt ge sjukdomar, allt från cancer, njurproblem, neurologiska sjukdomar osv. Så man behöver ju inte ha symtom just nu, de kommer ju med tiden också.

• Anonym (E)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-02-21 17:55:43 följande:

Dom som bor i huset mår bra. Men när man läser studier om mögel och fuktskador i hus, så kan det på sikt ge sjukdomar, allt från cancer, njurproblem, neurologiska sjukdomar osv. Så man behöver ju inte ha symtom just nu, de kommer ju med tiden också.

Vad säger dina släktingar om det? Är de rädda?
  • Anonym (Livet är så)

Hej

Du kommer inte veta säkert.
    Så är livet tyvärr.
    Men jag tror som flera andra att du löper större risk i en husvagn.
    Livet består ju av risker och val som vi inte förrän långt efteråt får veta konsekvenserna av. Om man ska vara säker att allt är riskfritt så kan du ju till slut inte göra något.

Det låter dessutom så mycket mer trevligare rent socialt att bo hos kusinen än ensam i husvagn.

• Anonym (Sluta noja)

Hur kan du veta att alla andra hus du har bott i eller vistas i inte har mögel?
  • Anonym (Torrt)
    Det är helt omöjligt att de hade kunnat låta en aktiv fuktskada pågå i alla dessa år. Huset hade blivit förstört som sagt. Skadan är torr och ofarlig. Vi kan inte säga det tydligare än så. Mögel ger symptom ganska snabbt. Hosta, snuva, huvudvärk. Det fick min syrra med sambo och då upptäcktes en fuktskada med mögel under köksgolvet. Det åtgärdades och sen var det bra med det. Att utsättas för mögel ger inte automatiskt kroniska eller allvarliga sjukdomar. Och du kommer inte utsättas för mögel i det där huset. 
  • Studentpappa

Om du är så nojig så lägg 20 tkr på en analys av inomhusmiljön om du vill, det är ju du som ska betala den förstår du väl?

Men, mest pang för pengarna tror jag du får om du lägger pengarna på kbt-terapi för din noja istället. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (Orolig)

Men vi skippar husvagnen totalt, så den behöver ni inte nämna mer :) 

Dom har vetat om fuktskadan i 23 år utan att gjort något, då dom antagit att den torkat ut. Men enligt firman jag ringde innan idag så kan man inte veta det helt säkert.

Nu ikväll fick jag reda på att svartmögel finns i deras badrum på två ställen. Då kan man omöjligt veta om det finns mer mögel i huset eller på ovanvåningen? 

Jag tycker ändå att man ska ha respekt för svart mögel då den enligt studier är väldigt farligt, den ska bort omgående står det överallt. Tvärtom tror jag det här är vanligt bland oss svenskar, att vi tror att inget farligt händer oss och att -de vi inte ser med blotta ögat, lider vi inte av-. 
    Ser man ens lite mögel på exempelvis trägolv så är det stor chans att det finns betydligt mer mögel under till. 

Sen är det en vanlig missuppfattning att mögel först finns i ett hus/ lägenhet om man får symtom, det är felaktigt. Det är hos vissa individer som är känsligare mot allergi som reagerar på mögel, men det är precis lika skadligt ändå. Svart mögel är farligt att inandas och man ska inte vistas i det rummet där den typen av mögel finns. 

• Anonym (Sluta noja)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-02-21 20:36:48 följande:

Men vi skippar husvagnen totalt, så den behöver ni inte nämna mer :) 

Dom har vetat om fuktskadan i 23 år utan att gjort något, då dom antagit att den torkat ut. Men enligt firman jag ringde innan idag så kan man inte veta det helt säkert.

Nu ikväll fick jag reda på att svartmögel finns i deras badrum på två ställen. Då kan man omöjligt veta om det finns mer mögel i huset eller på ovanvåningen? 

Jag tycker ändå att man ska ha respekt för svart mögel då den enligt studier är väldigt farligt, den ska bort omgående står det överallt. Tvärtom tror jag det här är vanligt bland oss svenskar, att vi tror att inget farligt händer oss och att -de vi inte ser med blotta ögat, lider vi inte av-. 
    Ser man ens lite mögel på exempelvis trägolv så är det stor chans att det finns betydligt mer mögel under till. 

Sen är det en vanlig missuppfattning att mögel först finns i ett hus/ lägenhet om man får symtom, det är felaktigt. Det är hos vissa individer som är känsligare mot allergi som reagerar på mögel, men det är precis lika skadligt ändå. Svart mögel är farligt att inandas och man ska inte vistas i det rummet där den typen av mögel finns. 

Bo någon annan stans då! 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Sluta noja) skrev 2022-02-21 20:40:05 följande:
    Bo någon annan stans då! 
    Men det skrev jag ju i inlägget, jag kan ju inte det..
  • Anonym (Sluta noja)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-02-21 20:57:32 följande:
    Då får du väl bo där då? 

Vad är alternativet, tälta? 
  • Anonym (Han Solo)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-02-21 20:57:32 följande:
    Där har du svaret. Flytta in och var glad att du har tak över huvudet. 
Svar på tråden Vad ska jag göra nu? Mögel/ fuktskada i hus