• latten

    Byta tillbaka till övertidsersättning

    Jag arbetar sedan 7 år som ingenjör på ett företag där man har förhandlat bort övertiden.


    Jag jobbar heller ingen övertid, och skulle jag jobba någon timme extra en dag, så tar jag ut det en annan dag. För detta har jag en lön på 50000:- + en veckas extra semester. (Lönen är väldig hög för min branch)


    Kruxet är att jag känner att mina 7 veckor + 1 dag (Semester + ATK) är för lite ledighet på ett år. Och jag har ingen möjlighet att jobba in ledighet.


    Min förra arbetsgivare rycker i mig och vill att jag ska komma tillbaka, och där är man inte övertidsavlöst. Men där har man också möjlighet till viss övertid, och även att jag jobbar mertid. Så jag kan byta en arbetad timme mot en ledig timme.


    När jag jobbade där så brukade jag vara ledig 10-12 veckor om året.


    Nästa vecka ska jag träffa min tidigare arbetsgivare för en andra intervju där de kommer att komma med ett erbjudande, men bad mig också tänka över vad jag tycker är rimligt. Jag räknar med att gå ner något i lön, men är osäker på vad jag ska lägga mig på?


    Jag kommer att få två erbjudande, men eller utan förmånsbil. 


    Någon som varit i liknande dilemma?

  • Svar på tråden Byta tillbaka till övertidsersättning
  • Anotherone

    Räkna ut vad den här ledigheten som du vill ha skulle kosta i pengar. Dvs vad du går miste om ifall du tar 1,2 v tjänstledigt. Sen räknar du på helår i minskad lön.

    Eller som man brukar råda någon som funderar på att acceptera en tjänst där övertiden är inlöst. Hur många timmar över 40 gör du i genomsnitt? Vad hade de gett dig i lön? Är det värt 1 extra semestervecka eller 5000kr högre lön eller vad det nu kan vara?

  • latten
    Anotherone skrev 2022-02-23 11:24:56 följande:

    Räkna ut vad den här ledigheten som du vill ha skulle kosta i pengar. Dvs vad du går miste om ifall du tar 1,2 v tjänstledigt. Sen räknar du på helår i minskad lön.

    Eller som man brukar råda någon som funderar på att acceptera en tjänst där övertiden är inlöst. Hur många timmar över 40 gör du i genomsnitt? Vad hade de gett dig i lön? Är det värt 1 extra semestervecka eller 5000kr högre lön eller vad det nu kan vara?


    Jag tänker nog 4 veckor mer ledighet, så en månadslön delat på 12 månader. Strax över 4000kr i månaden. Så om lönen jag blir erbjuden är under 46000kr, så kan jag lika väl ta tjänstledigt och få ut samma årslön!


    När jag jobbade där tidigare gjorde jag 10-20 timmar övertid/mertid i veckan (mycket av det självvalt), men de är inget jag planerar att göra framöver. Ser nog max 5 timmar extra i veckan om jag skulle byta. 


    Båda arbetsgivarna är likvärdiga och även mina arbetsuppgifter.


    Så tänker jag rätt då om jag får ett erbjudande bättre än 46000kr utan bil eller 42000kr med bil (räknar bil för 4K) så är detta till min fördel? (då räknar jag inte det "negativa" att jag får jobba mer på nya jobbet för att uppnå min ledighet!)


    Min slutsats blir nog att jag stannar kvar, sparar 3000kr på lönen varje månad, tar en månad tjänstledigt. Då kommer jag ha ca 46000kr (utslaget per månad) i lön och jag jobbar endast 41 veckor om året...


    Nu har jag väl inte gjort en tankevurpa här?

  • Anotherone
    latten skrev 2022-02-23 14:27:21 följande:

    Jag tänker nog 4 veckor mer ledighet, så en månadslön delat på 12 månader. Strax över 4000kr i månaden. Så om lönen jag blir erbjuden är under 46000kr, så kan jag lika väl ta tjänstledigt och få ut samma årslön!


    När jag jobbade där tidigare gjorde jag 10-20 timmar övertid/mertid i veckan (mycket av det självvalt), men de är inget jag planerar att göra framöver. Ser nog max 5 timmar extra i veckan om jag skulle byta. 


    Båda arbetsgivarna är likvärdiga och även mina arbetsuppgifter.


    Så tänker jag rätt då om jag får ett erbjudande bättre än 46000kr utan bil eller 42000kr med bil (räknar bil för 4K) så är detta till min fördel? (då räknar jag inte det "negativa" att jag får jobba mer på nya jobbet för att uppnå min ledighet!)


    Min slutsats blir nog att jag stannar kvar, sparar 3000kr på lönen varje månad, tar en månad tjänstledigt. Då kommer jag ha ca 46000kr (utslaget per månad) i lön och jag jobbar endast 41 veckor om året...


    Nu har jag väl inte gjort en tankevurpa här?


    Det du bör ta med i beräkningen utöver de rena pengarna är att tjänstledighet inte är semesterlönegrundande. Så tar du så många veckor tjänstledigt per år kommer det att diskvalificera semester för dig.
    Antingen så förhandlar du till dig en högre semesterrätt från början, så att det inte gör något om ett antal dagar försvinner pga din tjänstledighet.
    Eller så tar du bara med det när du räknar så att du vet att du inte kan lägga ut alla dina veckor (semester). Det är inte kul när året är slut och all frånvaro är slutberäknad och det visar sig att man tagit ut för mycket och blivit återbetalningsskyldig...
Svar på tråden Byta tillbaka till övertidsersättning