• Anonym (Extrovert)

Leva med en introvert person

Jag är extrovert och lever sedan flera år tillsammans med en extremt introvert person. Meningen med denna tråd är inte att klaga på henne och tala om hur dålig hon är och hur bra jag är, utan mer att försök att få perspektiv från er som också är introverta. Hur tänker ni ? 

Tillbaks till mitt fall. Älskar min sambo och hon har många kvaliteter. Dock känner jag att hennes behov av ensamhet är så stort att jag funderar på varför hon ens är i en relation. Känner mig ofta exkluderad, både känslomässigt, kommunikativt och praktiskt. Överflödig liksom. Nu ska tilläggas att jag är social och som sagt extrovert. Jag har ju en relation för att jag vill vara med någon. Visst kan jag uppskatta ensam tid men inte så ofta som min sambo. 

Så till frågeställningen, hur tänker ni och varför är ni i en relation om ni trivs bäst själva ? 

• Svar på tråden Leva med en introvert person
  • Anonym (Lime)

Men är du säker på att det är det introverta som kickat in, kan det inte vara så att hon inte älskar dig längre?

• Anonym (Extrovert)
    Anonym (Lime) skrev 2022-02-23 08:02:36 följande:

Men är du säker på att det är det introverta som kickat in, kan det inte vara så att hon inte älskar dig längre?

Svårt att veta. Kan bara gå på vad hon säger. 
  • Fjäril kär

Alltså att vara introvert är ingen diagnos, vilket det låter som när du beskriver hur hon är.

Så det här handlar om något helt annat. 

• Anonym (Lime)

Kan tyvärr inte citera...

Men gå inte på vad hon säger, gå på hur det känns! 

Känns ni som ett par? Gör ni något som ett par tillsammans och att det ni gör känns bra?

• exandthecity
    Fjäril kär skrev 2022-02-23 08:15:41 följande:

Alltså att vara introvert är ingen diagnos, vilket det låter som när du beskriver hur hon är.

Så det här handlar om något helt annat. 

VAAAA!!! Stoppa pressarna... kan väl inte finnas någonting 2022 som inte kan förklaras med en diagnos (?)
  • Anonym (O)

Jag hade gjort slut. En person som bara vill umgås lite då och då, när det passar honom/henne, är inget för mig. 

• Anonym (MR Magoo)
    Anonym (Extrovert) skrev 2022-02-23 07:11:02 följande:

Jag är extrovert och lever sedan flera år tillsammans med en extremt introvert person. Meningen med denna tråd är inte att klaga på henne och tala om hur dålig hon är och hur bra jag är, utan mer att försök att få perspektiv från er som också är introverta. Hur tänker ni ? 

Tillbaks till mitt fall. Älskar min sambo och hon har många kvaliteter. Dock känner jag att hennes behov av ensamhet är så stort att jag funderar på varför hon ens är i en relation. Känner mig ofta exkluderad, både känslomässigt, kommunikativt och praktiskt. Överflödig liksom. Nu ska tilläggas att jag är social och som sagt extrovert. Jag har ju en relation för att jag vill vara med någon. Visst kan jag uppskatta ensam tid men inte så ofta som min sambo. 

Så till frågeställningen, hur tänker ni och varför är ni i en relation om ni trivs bäst själva ? 

Har hon alltid varit så här? Eller har det kommit mer och mer med tiden? 

Jag känner mer att hon använder sin introvert sida som ursäkt för att slippa ta tag i detta problem. För tro mig, hon vet exakt hur hon beter sig och hur hon upplevs av dig. Men istället för att säga sanningen så skyller hon på att hon är introvert.

Även om man är introvert så betyder inte det att man automatiskt är en skitstövel och inte vill lösa problem. Hon beter sig respektlöst och vet om det. 
  • sextiotalist

Både sambon och jag kan nog anses som introverta, dvs vi är båda sociala, men behöver ensamheten för att samla energi. Men det innebär inte att vi exkluderar varandra. Vi finns där för varandra, men vi behöver inte umgås hela tiden. Vi kan sitta i soffan utan att behöva prata med varandra och ändå känna sammanhållning och att vi finns där, en blick, en kommentar, en klapp, en snabb kram.
  • kulturenskaleva

Det är inte så svart och vitt som att introverta alltid vill vara ensamma. Vi introverta har också ett socialt behov, och vill älska och bli älskade m.m. Dock har vi ett större behov än er extroverta av återhämtningstid efter att vi varit sociala. Då det sociala tar mer energi, även om vi uppskattar den sociala biten. Att vara introvert är inte detsamma som att man vill isolera sig till 100% från andra människor och leva som eremit.

• Anonym (Introvert)

Alltså som introvert går jag inte gärna bort på stora fester el ordnar såna själv. . Jag trivs bäst hemma med min partner. För mycket socialt gör mig utmattad. 

Men vi behöver ju inte prata hela tiden. Det räcker att hen finns i närheten. Jag behöver t ex läsa el vara på datorn, det är avkopplande.

Om man får för mycket social stimulans på jobbet med arbetskamrater, kunder, ständigt avbruten etc, så är man rätt slut när man kommer hem.

Om du behöver mer socialt umgänge så kan du väl ha det, ni sitter väl inte ihop så du inte kan göra nåt utan henne.

Svar på tråden Leva med en introvert person