Känner att en mängd av svaren här kommer från folk mer på extrovertspektrumet, där din sambo lite utmålas i tråden som egoistisk och "dålig", vilket jag anser är fel. Det låter sunt och bra att du försöker förstå och möta henne.
Jag är själv väldigt introvert, har provat sambo men insett att det inte är för mig. Nej introvert är ingen diagnos, det är ett personlighetsdrag (sök på "big five"). Extrovert-Introvert ligger på ett spektrum. Förenklat är det så att extroverta människor FÅR energi av att vara sociala, introverta människor FÖRBRUKAR energi av att vara sociala. Så med det i tankarna så är det inte svårt att inse att en extrovert och en introvert i förhållande, som dessutom bor ihop, kan bli ganska problematiskt (beroende på hur högt/lågt båda ligger längst spektrumet). Jag kan säga att det handlar sällan om egoism eller brist på känslor att personen distanserar sig, utan helt enkelt mental trötthet/utmattning. Mental trötthet är faktiskt ofta värre än fysisk trötthet. Och ska tilläggas att även om man är bekväm i sin partners sällskap så är det ändå en människa, och all interaktion med människor förbrukar energi för en introvert.
Detta betyder inte att introverter inte gillar att umgås med folk! Det är viktigt att poängtera detta, vi kan faktiskt vara hur sociala som helst i rätt sällskap, men vi måste vara lite selektiva, plus få möjlighet att "ladda batterierna". Tänk dig en mobil som bara kan laddas till 20% batterikapacitet.
Det bästa jag kan komma på i form av tips är att försöka lyfta frågan när hon har "en bra dag", typ en ledig dag när hon faktiskt är mottaglig, och försök förmedla hur du känner, fråga hur hon känner, och ja.. se om ni kan börja brainstorma nån lösning.
En sista grej.. Då jag tolkar det som att du är extrovert så bör du inse att din partner kan ALDRIG tillgodose samtliga av dina sociala behov, det är helt omöjligt. Så för din del kanske du behöver förlita dig i större utsträckning på din vänskapskrets. Inte alltid såklart, ni behöver ju hitta på saker ihop också. Det är lite av en balansgång det där.