• Wed 23 Feb 2022 14:21
    9323 visningar
    2 svar
    2
    9323

    Frågor kring adoption och utredning

    Hej,

    Jag och min man är precis i starten av att komma igång med adoptionsprocessen. Vi inväntar start av föräldrarutbildningen och har inte påbörjat någon utredning ännu. Jag har massor av frågor som jag hoppas någon vänlig själv som gjort samma resa kan svara på <3

    1.  Vi har 1 barn på 5 år sedan tidigare. Han föddes med en ovanlig sjukdom som heter Hirschsprungs som påverkar hans tarmar efter födseln. Han är opererad 3 gånger för detta och mår idag toppen och är som vilken 5 åring som helst. Han har blindtarmsstomi men det är inget som påverkar oss i vardagen alls. Vi jobbar och han går på förskola. Men kan detta vara ett hinder som kan ge avslag?

    2. Min man är fast anställd med bra lön och jag driver eget inom marknadsföring och tar ut en rimlig lön. Jag undrar om det kan vara ett problem att jag driver eget? 

    3. Är livrädd för djupintervjuerna (vet inte varför) men har läst massa skräckhistorier om dessa. Skulle uppskatta lite positiv input på hur ni har upplevt hela medgivande processen samt intervjuerna?
    Tack på förhand <3


     


     


     

  • Svar på tråden Frågor kring adoption och utredning
  • Thu 3 Nov 2022 01:05
    #1
    Hannanw skrev 2022-02-23 14:21:50 följande:
    Frågor kring adoption och utredning

    Hej,

    Jag och min man är precis i starten av att komma igång med adoptionsprocessen. Vi inväntar start av föräldrarutbildningen och har inte påbörjat någon utredning ännu. Jag har massor av frågor som jag hoppas någon vänlig själv som gjort samma resa kan svara på <3

    1.  Vi har 1 barn på 5 år sedan tidigare. Han föddes med en ovanlig sjukdom som heter Hirschsprungs som påverkar hans tarmar efter födseln. Han är opererad 3 gånger för detta och mår idag toppen och är som vilken 5 åring som helst. Han har blindtarmsstomi men det är inget som påverkar oss i vardagen alls. Vi jobbar och han går på förskola. Men kan detta vara ett hinder som kan ge avslag?

    2. Min man är fast anställd med bra lön och jag driver eget inom marknadsföring och tar ut en rimlig lön. Jag undrar om det kan vara ett problem att jag driver eget? 

    3. Är livrädd för djupintervjuerna (vet inte varför) men har läst massa skräckhistorier om dessa. Skulle uppskatta lite positiv input på hur ni har upplevt hela medgivande processen samt intervjuerna?
    Tack på förhand <3


     


     


     


    Hej!


    Jag och min man har adopterat nyligen. Vi påbörjade adoptionsprocessen med föräldrautbildningen 2020, fick vårat medgivande i mars 2021.


    1. Jag kan inte se att detta skulle vara ett problem, snarare att det kommer visa på att ni har resurserna att ta hand om ett barn med speciella behov, vilket bara är positivt. Alla adopterade barn skall man "räkna med" att de har speciella behov på ett eller annat sätt... vare sig det är trauma, fysiskt eller psykiskt.


    2. Svårt att säga bu eller bä. Utredarna i Sverige har en större förståelse för detta med att driva eget, så jag tror inte det är ett problem så länge ni kan framföra era inkomster och fasta utgifter. Däremot så har alla länder sina "egna utredningar" där de gärna har egna ekonomi-blanketter, men oftast är det viktigaste att båda har en fast inkomst. Det kan vara så att ni får förklara för hemlandet vad det innebär med att du driver eget osv. Tror dock inte detta skulle vara ett problem så länge företaget går bra och du tar ut en snarlik lön varje månad.


    3. Jag var som du, vääääldigt rädd för djupintervjuerna. Det är tufft, det är det.. men försök att vara så rak och ärlig som möjligt så skall det inte vara några problem. Jag hade ingen bra kemi alls med mina utredare, medans tanterna älskade min man haha.. vi hade dock inget val, det var dem eller ingen utredning alls. Bor man på större ort så kan man alltid be om andra utredare (kan dock fördröja utredningen), för man skall känna sig bekväm med de som man öppnar upp sig för.


     


    Mina tips:


    - Ligg alltid steget före; Exempelvis.. Ni skall göra föräldrautbildningen.. skriv ut ansökan till kommunen om att få påbörja utredningen redan idag, fyll i och ha den klar. Ta kopior på diplomen och posta ansökan samma dag helst. Materialet som är till föräldrautbildningen finns på mfof's hemsida, skriv ut, läs igenom och skriv ner kommentarer och frågor redan idag.


    - Läs på om länder, ställ er som adoptionssökande hos både AC och Bfa (om länderna ni känner är intressanta finns hos bfa). Kolla deras kriterier, väntetider osv. Vi visste att vi ville adoptera från Taiwan, så vi kollade vad de barnhemmen ville ha för extern information, så alla de dokumenten hade vi fixat och fyllt i.


    - Läs på, fråga era utredare och tänk till om nationell adoption (svensk adoption) är något ni skulle kunna tänka er (det är nationell adoption som vi gått igenom), om det är nått som är intressant. Förbered en presentation osv.


    - Boka tid för hälsoundersökning direkt när ni får ett datum för att påbörja utredningen, det kan ta tid innan man får en undersökningstid. Vi sökte oss privat, då det var snabbare och våra vårdcentraler utfärdade inte sådana hälsointyg.


    Lycka till!


    Mamma via nationell adoption 2021
  • Sat 17 Dec 2022 05:38
    #2

    Hej! Jag har adopterat en flicka från Ryssland 2004. Hon är idag 23 år. Det är ett stort steg i livet att adoptera. Man vet ju inte ngt i förväg om barnets gener, arvsanlag eller karaktär vilket ju kan komma som mer eller mindre trevliga överraskningar med tiden. Man måste vara beredd på det mesta, t o m att bli helt refuserad av det vuxna barnet. Det är tufft att vara adoptivförälder men också en spännande resa. Visst kan familjerättens utfrågningar vara tuffa men man kan inte vara mer än så ärlig och ödmjuk inför utfrågningarna som möjligt om man verkligen vill göra en adoption. Det är ingenting att vara rädd för.Jag tror inte att Er sons sjukdom ska vara ett hinder för adoption men jag tror att det kan vara knepigt att jobba med egen firma i ingångsskedet av adoptionen. Barnet kommer att kräva  100 % uppmärksamhet, så är min erfarenhet! Lycka till med Er adoption!

Svar på tråden Frågor kring adoption och utredning