• Sat 26 Feb 2022 07:26
    3374 visningar
    10 svar
    +1
    10
    3374

    Plugga magister med barn?

    Hej! Jag är 30 och har planer på att börja plugga nästa år, hinner fylla 31... Det är en magisterutbildning på 4 år 

    Har någon erfarenhet av att plugga med 2 små barn? Dottern är nu 4 och sonen 4 månader... De går båda på förskola och iallafall dottern kommer troligtvis vara varannan vecka, eventuellt sonen på heltid kom att han är så liten 

    Har någon erfarenhet? Är de atta sig vatten över huvudet? 

  • Svar på tråden Plugga magister med barn?
  • Sat 26 Feb 2022 13:27
    #1

    Vad menar du att dottern ska vara varannan vecka? Varannan vecka hos dig eller varannan vecka på förskolan? Går en fyramånaders bebis på förskola redan? Bor du utomlands? Om de sover bra så funkar det säkert att plugga en hel del på kvällarna också samt om de är på förskola, men annars kan det bli tufft för ofta vill man ju försöka sova på dagen när bebisen sover om de är vakna mycket på nätterna. 

  • Sat 26 Feb 2022 13:38
    #2
    +1

    Oj, skrev väldigt snabbt och slarvigt! 

    Bor i Sverige 

    Dottern kommer bo hos mig varannan vecka, pappa varannan vecka och på vardagarna i förskola. Sonen kommer hinna börja förskola när jag.börjat plugga men kommer nog att bo heltid hos mig tills han är iallafall 3. 

  • Sat 26 Feb 2022 21:44
    #3

    Vet inte varför det skulle vara svårt? Ska du jobba samtidigt? Om du bara har studier är det väl inga problem att plugga när barnen är på förskolan. Om du ska båda jobba och plugga kan det bli kämpigare, men det beror på vilken utbildning du läser. Jag har en kompis som pluggar till förskollärare med barn hemma - inga problem. Hon går sällan på föreläsningar, pluggar knappt något och pratar väldigt dålig svenska. Sen finns det tunga utbildningar som är kämpiga att klara av även utan jobb och barn. 

  • Sat 26 Feb 2022 21:57
    #4

    Jag pluggar för kandidatexamen heltid och min man pluggar en 5-årig utbildning. Vi har tvillingar på 10 månader som börjar på dagis först i augusti och det fungerar utmärkt för oss. Med det sagt kanske det inte fungerar för dig och din familj!

  • Sat 26 Feb 2022 22:11
    #5

    Aliona - 
    Okej men din vin låter inte direkt engagerad? Mest för att få CSN kanske? Mina barn skulle vara på förskolan när jag pluggar men man kanske behöver lägga ner extra mycket tid på kvällar / helger? Orkar man det? Det var.min fråga kring hur andra upplevt det 

  • Sat 26 Feb 2022 22:13
    #6

    Bejlis - 
    Okej, men vad är det som fungerar bra? Om ni är 2 måste ni ha delat upp ansvaret? Jag är ju ensam så har ingen som kan hjälpa med diverse grejer eller ta barnen? Pappan jobbar 

  • Sat 26 Feb 2022 22:22
    #7
    Entjejskonto skrev 2022-02-26 22:11:41 följande:

    Aliona - 
    Okej men din vin låter inte direkt engagerad? Mest för att få CSN kanske? Mina barn skulle vara på förskolan när jag pluggar men man kanske behöver lägga ner extra mycket tid på kvällar / helger? Orkar man det? Det var.min fråga kring hur andra upplevt det 


    Min vän är väldigt engagerad i yrket förskollärare som hon läser till men tycker att studierna mest är trams och på tok för lätt. Men hur som helst, min poäng var att det beror på vilket yrke och även vilket lärosäte du valt. Och vilken studievana man har, så klart. Och hur mycket uppmärksamhet ens barn kräver.


    Att läsa under dagarna när barnen är i förskola bör generellt räcka, men det kan krävas mer i tentaperioder eller vid uppsatsskrivande. Sen tänker jag att det också kan bli jobbigt när barnen är sjuka, som de ju är väldigt mycket i början. Från studier kan man ju inte riktigt vabba - det man inte hinner plugga en dag får man ta igen nästa dag, 

  • Sat 26 Feb 2022 22:36
    #8
    +1

    Har läst en kandidat med 2 små barn, kommer läsa master med 3 barn. Vi var/är dock 2 men det var inga problem, tvärtom, tycker att det var superchill. Med studier är man ofta mer flexibel, kan exempelvis välja att skippa en föreläsning och läsa på egen hand för att kunna hämta tidigt. Har t o m haft med mig barn till universitetet när det kört ihop sig, det var mycket uppskattat av barnet som fick pyssla med en målarbok och dricka varm choklad under tiden. Sen kom tjatet att få följa med fler gånger, haha. Men man blir ju också mer låst, det går inte att vabba från obligatoriska moment till exempel, har du ett bra samarbete med pappan så han skulle kunna vabba på dina veckor vid behov? Och ska du ha praktik med obekväma arbetstider?

    En fördel är om du är duktig på att planera, då kan du säkert lägga upp mer intensiva studier under dina barnfria veckor för att ha mer utrymme för "vardag" på barnveckorna. Kolla upp om programmet kräver studier på 40 h/v, t ex på flashback eller av någon med erfarenhet, för allt mindre än det borde vara lugnt med barnen på förskola! Sedan lär man sig att studera effektivt, de andra sitter ofta och lallar med uppgifterna ett tag... Det är bra att läsa på om studieteknik också.

  • Sat 26 Feb 2022 22:48
    #9

    ja vi delar på ansvaret för barnen, huset, hundarna och djuren såklart men vi har inget dagis för barnen och det kommer ju du att ha ???? 8 timmar kommer du ha om du studerar heltid det ska ju räcka till skolan. För oss har det handlat mycket om planering t.ex. storhandla allt för en dag och ha alla måltider planerade så vi vet vad som ska göras. tvätta och städa en dag i veckan. sesambröd det kanske inte det mest avslappnade livet med utrymme för spontanitet eller massa kompishäng men så är det nu en begränsad tid och vi tycker det är värt det!

  • Sat 26 Feb 2022 23:03
    #10

    Jag hade förskolebarn och pluggade naturvetenskap och matte på universitet. Det gick, men var oerhört tufft under vissa perioder. I alla fall jag orkade aldrig sitta på kvällarna, utan min pluggtid var 8:15-16:15, och så möjligtvis på helgen. För de flesta kurser räckte det, men ibland var det på håret att jag hann/orkade med.

    Det beror liksom på vad exakt du ska läsa, alla universitetsutbildningar är inte likvärdiga i arbetsbörda och svårighetsgrad, om du har lätt för ämnet du ska plugga och hur "snälla/lätta" barn du har. Om jag förstår dig rätt så bor du inte med barnens pappa, och då behöver du ha någon som kan ta barnen om de råkar bli sjuka på din vecka när du har obligatoriska moment.

Svar på tråden Plugga magister med barn?