• ejw

Lågt Hb

Hej! Var på akutmottagningen i veckan pga en olycka och då togs ett Hb som låg på 92. Hade blött en del i samband med olyckan. 
    Borde man inte ha gett någon behandling för det eller kan kroppen själv återställa blodvärdet? Jag misstänker att värdet har fortsatt sjunka pga ökade symtom så som trötthet, yrsel, öronsus mm men undrar om det är möjligt att värdet sjunker även efter att man slutat blöda, att det är lite fördröjning innan det syns på blodprover?

• Svar på tråden Lågt Hb
  • ejw

Ok tack för tips! Ska be att få kontrollera blodvärdet igen på min vårdcentral och om det fortfarande är lågt kanske jag kan börja med järn!

• ejw

Jag har för mig att jag hade typ 120 sist det kollades! Tänkte att om jag ber att få det kollat och det fortfarande är lågt så kanske jag kan få nån injektion istället, jag har väldiga problem med förstoppningar som det är så vill inte riskera att göra det ännu värre?

• ejw
    Jag är bara jag skrev 2022-02-27 22:03:46 följande:
    Just därför jag rekommenderade Sideral. Den påverkar inte magen öht. Den kostar en slant, men är värt det. 
    Ok ska kolla, tack för tips!
  • ejw
    Anonym (.) skrev 2022-02-28 09:46:38 följande:
    Det hoppas jag verkligen inte att de gör.
    OM du nu vet att det är lågt, hur du åtgärdar det finns det ingen ursäkt för att du själv tar ansvar för din egen hälsa.
    Du kan liksom inte mäta dig till bättre resultat bara på ett fåtal dagar.
    Vad är det för fel med att vilja kolla hur blodvärdet ligger och kunna åtminstone fråga om man kan få järn på annat sätt än tabletter när man har stora problem med sin mage? Om värdet verkar vara på väg upp kan man kanske dessutom avvakta och se om kroppen tar hand om det på egen hand.
  • ejw

Jaja, jag ringde och rådfrågade vårdcentralen och de tyckte inte att det var konstigt att följa upp blodvärdet när det hade varit så lågt och för att kolla att det inte hade sjunkit ytterligare. De ser ju min journal och vilka prover som har tagits så gör de bedömningen att det är av värde så väljer jag att lita på det.

Svar på tråden Lågt Hb