• ejw

Lågt Hb

Hej! Var på akutmottagningen i veckan pga en olycka och då togs ett Hb som låg på 92. Hade blött en del i samband med olyckan. 
    Borde man inte ha gett någon behandling för det eller kan kroppen själv återställa blodvärdet? Jag misstänker att värdet har fortsatt sjunka pga ökade symtom så som trötthet, yrsel, öronsus mm men undrar om det är möjligt att värdet sjunker även efter att man slutat blöda, att det är lite fördröjning innan det syns på blodprover?

• Svar på tråden Lågt Hb
  • Jag är bara jag

Om ditt låga hb beror på blodförlusten som uppkom iom olyckan återställer kroppen själv oftast värdet. Men precis som när man gett blod skadar det inte med lite extra järn. 92 är väldigt lågt och brukar ge symptom som tex trötthet. Rekommenderar Sideral forte som inte ger problem med magen. 

• ejw

Ok tack för tips! Ska be att få kontrollera blodvärdet igen på min vårdcentral och om det fortfarande är lågt kanske jag kan börja med järn!

• Anonym (Yllet)
    ejw skrev 2022-02-27 21:39:31 följande:

Ok tack för tips! Ska be att få kontrollera blodvärdet igen på min vårdcentral och om det fortfarande är lågt kanske jag kan börja med järn!

Kanske? Jag tycker att du SKA ta järntillskott i minst en månad, för din egen skull. Man blir ju jättetrött av att ha för lite.

Men vet du inte vad du normalt brukar ha i hb -värde?

Det finns ju de som hankar sig fram hela livet på 115 och ändå inte mår så dåligt, medan andra ligger betydligt högre och mår dåligt om de sjunker ner till det värdet. För att ge blod måste man ligga över 125, som jämförelse, och jag brukar ligga på 135-140, vilket är högt för en kvinna.
  • Anonym (Yllet)

Min kompis hade 89 efter att ha fött barn och då fick hon två påsar blod på sjukhuset...

• Jag är bara jag
    Ät järn du utan att kolla. Du kommer säkert må bättre.
  • ejw

Jag har för mig att jag hade typ 120 sist det kollades! Tänkte att om jag ber att få det kollat och det fortfarande är lågt så kanske jag kan få nån injektion istället, jag har väldiga problem med förstoppningar som det är så vill inte riskera att göra det ännu värre?

• Jag är bara jag
    ejw skrev 2022-02-27 21:59:24 följande:
    Jag har för mig att jag hade typ 120 sist det kollades! Tänkte att om jag ber att få det kollat och det fortfarande är lågt så kanske jag kan få nån injektion istället, jag har väldiga problem med förstoppningar som det är så vill inte riskera att göra det ännu värre
    Just därför jag rekommenderade Sideral. Den påverkar inte magen öht. Den kostar en slant, men är värt det. 
  • ejw
    Jag är bara jag skrev 2022-02-27 22:03:46 följande:
    Just därför jag rekommenderade Sideral. Den påverkar inte magen öht. Den kostar en slant, men är värt det. 
    Ok ska kolla, tack för tips!
  • Anonym (fast)
    Anonym (Yllet) skrev 2022-02-27 21:49:46 följande:

Min kompis hade 89 efter att ha fött barn och då fick hon två påsar blod på sjukhuset...

Fast det är skillnad på en förlossning och en åtgärdad skada. Efter en förlossning fortsätter man ju att blöda i 6-8 veckor med avslaget och det har man inte råd med om man ligger så lågt redan strax efter förlossningen.

Vid en skada som är åtgärdad så fortsätter inte blodförlusten och då kan järnvärdet återställas av sig självt. Sen kan man ju hjälpa på traven lite mer järntillskott. 
  • Anonym (Ont)
    Jag är bara jag skrev 2022-02-27 22:03:46 följande:
    Tyvärr kan den också påverka magen. Jag är jättekänslig för järntabletter och rekommenderades Sideral, som förvisso inte gjorde totalstopp som tidigare tabletter, men väl gav förstoppning och ordentligt med magknip. 
  • Anonym (.)

Det hoppas jag verkligen inte att de gör.
    OM du nu vet att det är lågt, hur du åtgärdar det finns det ingen ursäkt för att du själv tar ansvar för din egen hälsa.
    Du kan liksom inte mäta dig till bättre resultat bara på ett fåtal dagar.
  • Anonym (normalt)

Det är helt normalt att ha lågt Hb efter en blodförlust. Det går tillbaka till det normala efter några månader. 

Jag har haft så efter operationer t ex. Inga konstigheter. 

• Jag är bara jag
    Anonym (Ont) skrev 2022-02-28 09:37:21 följande:
    Tyvärr kan den också påverka magen. Jag är jättekänslig för järntabletter och rekommenderades Sideral, som förvisso inte gjorde totalstopp som tidigare tabletter, men väl gav förstoppning och ordentligt med magknip. 
    Det är nog mycket ovanligt. Jag tål inte de vanliga och blev rekommenderad Sideral av min b.m och det gick bra.
  • Anonym (Ont)
    Jag är bara jag skrev 2022-02-28 14:00:16 följande:
    Det är nog mycket ovanligt. Jag tål inte de vanliga och blev rekommenderad Sideral av min b.m och det gick bra.
    Ovanligt skulle jag inte säga. Bland dem jag vet som tagit Sideral, har ungefär hälften fått magpåverkan. 
  • ejw
    Anonym (.) skrev 2022-02-28 09:46:38 följande:
    Det hoppas jag verkligen inte att de gör.
    OM du nu vet att det är lågt, hur du åtgärdar det finns det ingen ursäkt för att du själv tar ansvar för din egen hälsa.
    Du kan liksom inte mäta dig till bättre resultat bara på ett fåtal dagar.
    Vad är det för fel med att vilja kolla hur blodvärdet ligger och kunna åtminstone fråga om man kan få järn på annat sätt än tabletter när man har stora problem med sin mage? Om värdet verkar vara på väg upp kan man kanske dessutom avvakta och se om kroppen tar hand om det på egen hand.
  • Anonym (.)
    ejw skrev 2022-02-28 15:47:53 följande:
    Vad är det för fel med att vilja kolla hur blodvärdet ligger och kunna åtminstone fråga om man kan få järn på annat sätt än tabletter när man har stora problem med sin mage? Om värdet verkar vara på väg upp kan man kanske dessutom avvakta och se om kroppen tar hand om det på egen hand.
    Med några dagars mellanrum? Är du helt från vettet som tror att sjukvården har en helt outsinlig summa pengar att ösa över folk med totalt onödiga prov?

Nu journalförs ju proverna som läkaren tar del av så de lär inte ta det på dig.

DU har ansvar för din egen hälsa. Ta det istället för att ranta till VC i tid och otid bara för att det är kul. Ät järnrik mat om det är så jävla svårt.
  • Anonym (Yllet)
    Anonym (.) skrev 2022-02-28 19:00:19 följande:
    Med några dagars mellanrum? Är du helt från vettet som tror att sjukvården har en helt outsinlig summa pengar att ösa över folk med totalt onödiga prov?

Nu journalförs ju proverna som läkaren tar del av så de lär inte ta det på dig.

DU har ansvar för din egen hälsa. Ta det istället för att ranta till VC i tid och otid bara för att det är kul. Ät järnrik mat om det är så jävla svårt.
    Ett snabbtest på VC med Alere Afinions plastkassett som bara visar Hb är inte så dyrt idag. Kassetterna kostar en hundring/st om jag köper dem som privatperson i USA och det är ju inte det priset vården betalar.

Men de utökade analyserna är klart onödiga att göra om, och det är klart vettigare om TS äter järnrikt en månad och sen kollar vad det simpla Hb- värdet är då.
  • Anonym (.)
    Anonym (Yllet) skrev 2022-02-28 19:13:04 följande:
    Ett snabbtest på VC med Alere Afinions plastkassett som bara visar Hb är inte så dyrt idag. Kassetterna kostar en hundring/st om jag köper dem som privatperson i USA och det är ju inte det priset vården betalar.

Men de utökade analyserna är klart onödiga att göra om, och det är klart vettigare om TS äter järnrikt en månad och sen kollar vad det simpla Hb- värdet är då.
    Många bäckar små. Betala det själv så jovisst.

• ejw

Jaja, jag ringde och rådfrågade vårdcentralen och de tyckte inte att det var konstigt att följa upp blodvärdet när det hade varit så lågt och för att kolla att det inte hade sjunkit ytterligare. De ser ju min journal och vilka prover som har tagits så gör de bedömningen att det är av värde så väljer jag att lita på det.

Svar på tråden Lågt Hb