Inlägg från: Anonym (Yllet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yllet)

Lågt Hb

ejw skrev 2022-02-27 21:39:31 följande:

Ok tack för tips! Ska be att få kontrollera blodvärdet igen på min vårdcentral och om det fortfarande är lågt kanske jag kan börja med järn!

Kanske? Jag tycker att du SKA ta järntillskott i minst en månad, för din egen skull. Man blir ju jättetrött av att ha för lite.

Men vet du inte vad du normalt brukar ha i hb -värde?

Det finns ju de som hankar sig fram hela livet på 115 och ändå inte mår så dåligt, medan andra ligger betydligt högre och mår dåligt om de sjunker ner till det värdet. För att ge blod måste man ligga över 125, som jämförelse, och jag brukar ligga på 135-140, vilket är högt för en kvinna.
  • Anonym (Yllet)

Min kompis hade 89 efter att ha fött barn och då fick hon två påsar blod på sjukhuset...

• Anonym (Yllet)
    Anonym (.) skrev 2022-02-28 19:00:19 följande:
    Med några dagars mellanrum? Är du helt från vettet som tror att sjukvården har en helt outsinlig summa pengar att ösa över folk med totalt onödiga prov?

Nu journalförs ju proverna som läkaren tar del av så de lär inte ta det på dig.

DU har ansvar för din egen hälsa. Ta det istället för att ranta till VC i tid och otid bara för att det är kul. Ät järnrik mat om det är så jävla svårt.
    Ett snabbtest på VC med Alere Afinions plastkassett som bara visar Hb är inte så dyrt idag. Kassetterna kostar en hundring/st om jag köper dem som privatperson i USA och det är ju inte det priset vården betalar.

Men de utökade analyserna är klart onödiga att göra om, och det är klart vettigare om TS äter järnrikt en månad och sen kollar vad det simpla Hb- värdet är då.
Svar på tråden Lågt Hb