Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Lågt Hb

ejw skrev 2022-02-27 21:39:31 följande:

Ok tack för tips! Ska be att få kontrollera blodvärdet igen på min vårdcentral och om det fortfarande är lågt kanske jag kan börja med järn!

Det hoppas jag verkligen inte att de gör.
    OM du nu vet att det är lågt, hur du åtgärdar det finns det ingen ursäkt för att du själv tar ansvar för din egen hälsa.
    Du kan liksom inte mäta dig till bättre resultat bara på ett fåtal dagar.
  • Anonym (.)
    ejw skrev 2022-02-28 15:47:53 följande:
    Vad är det för fel med att vilja kolla hur blodvärdet ligger och kunna åtminstone fråga om man kan få järn på annat sätt än tabletter när man har stora problem med sin mage? Om värdet verkar vara på väg upp kan man kanske dessutom avvakta och se om kroppen tar hand om det på egen hand.
    Med några dagars mellanrum? Är du helt från vettet som tror att sjukvården har en helt outsinlig summa pengar att ösa över folk med totalt onödiga prov?

Nu journalförs ju proverna som läkaren tar del av så de lär inte ta det på dig.

DU har ansvar för din egen hälsa. Ta det istället för att ranta till VC i tid och otid bara för att det är kul. Ät järnrik mat om det är så jävla svårt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Yllet) skrev 2022-02-28 19:13:04 följande:
    Ett snabbtest på VC med Alere Afinions plastkassett som bara visar Hb är inte så dyrt idag. Kassetterna kostar en hundring/st om jag köper dem som privatperson i USA och det är ju inte det priset vården betalar.

Men de utökade analyserna är klart onödiga att göra om, och det är klart vettigare om TS äter järnrikt en månad och sen kollar vad det simpla Hb- värdet är då.
    Många bäckar små. Betala det själv så jovisst.

Svar på tråden Lågt Hb