• MrsB6

Vad räknas som att hämta/lämna sent på förskolan enligt dig?

Hej!

Om mitt barn får gå förskola 08:45-13:45 vissa dagar. När tycker ni då man är sen/för tidig när man FAKTISKT lämnar/hämtar?

till exempel lämningen (08:45 enligt schema) är det då mest okej att lämna:
    08:45-08:55
    08:40-08:50
    eller kan man lämna redan 08:35?

hämningen kanske är mer noga?
    ska vi ha åkt därifrån 13:45? Eller räcker det om jag dyker upp 13:45? Fånga in barn och klä på och snacka nån minut tar ju lite tid

• Svar på tråden Vad räknas som att hämta/lämna sent på förskolan enligt dig?
  • Körsbärsdalen

Skulle nog säga att allt efter 8 är "normalsent" att lämna, 06 är tidigt, 07-08 är hyfsat normal tid. Hämta innan 15 är tidigt, hämta 15-16 är normaltidigt. Hämta 17-18 är när det börjar bli sent, förstås handlar det om när man lämnat (12-17, inte så konstigt, 06-18, skitlånga dagar).

• Anonym (Visst)

Jag skulle säga att det första exemplet är mest ok 8.45-8.55. När det gäller hämtning så gäller i vår kommun att den tid det står på schemat är den tid ni lämnar förskolan. 

• Körsbärsdalen

Här vill de att man lägger lämningstiden som tiden man fysiskt kommer till förskolan och lämnar, och hämttiden prick då man som förälder dyker upp (m.a.o. ska man inte sätta hämttideb t.ex. 10 minuter efter man kommit för att ha marginal för påklädning och snack eller något).

• Spucks

Jag tycker inte det är tidig att vara där ungefär 10 minuter innan, för ibland tar det ju längre med avskedet, eller man vill säga något till läraren, eller de till en. Jag skulle säga ungefär 10 minuter är gränsen för mig (räknad med tiden där man kommer till förskolan).
    Hämtning anser jag är den tiden man är där, inte tiden man lämnar förskolan.
    Men är det verkligen s
    å exakt? Om förskolan gör problem av det, skulle jag utöka tiden med 10-15 minuter åt varje håll, för man vet ju aldrig exakt hur långt det tar att ta sig till/från jobbet .... om det nu inte är gångavstånd.

• Jemp

Lämningstid när man kommer dit, hämtningstid när man lämnar, enligt vår förskola vill jag minnas. Har aldrig fått nån kommentar om sådana detaljer dock. 

Med de tider du nämner (jag hade samma som arbetslös) gäller hellre tidig än sen skulle jag säga. Tiderna är (hos oss) utifrån att de ska komma innan utflykter startar och gå innan mellis. 

• nernu

Fråga förskolan. Hos oss är det uttalat att den tiden man hämtar är den tiden man ska vara färdig och klar och gå därifrån. Är det 14 som gäller ska man alltså inte komma vid 14 utan man ska vara klar att lämna förskolan vid 14. De lägger tydligen schemat så att de förväntar sig att barnen ska vara därifrån och det innebär stt personalen slutar utifrån de tiderna. Och andra förskolor verkar ha andra regler. Så fråga din förskola vad dom tänker. 

• Anonym (Fd förskollärare)

Fråga på förskolan vad som gäller. I den kommun jag jobbade under 20år så var det handtag in/handtag ut som gällde. Det vill säga att barn skulle inte kliva innanför dörren före den tid som stod som lämningstid. Vi hämtning skulle barnet ha lämnat lokalen  senast den tid som stod i schemat. 

• Anonym (jag)
    MrsB6 skrev 2022-02-28 12:09:32 följande:
    Vad räknas som att hämta/lämna sent på förskolan enligt dig?

Hej!

Om mitt barn får gå förskola 08:45-13:45 vissa dagar. När tycker ni då man är sen/för tidig när man FAKTISKT lämnar/hämtar?

till exempel lämningen (08:45 enligt schema) är det då mest okej att lämna:
    08:45-08:55
    08:40-08:50
    eller kan man lämna redan 08:35?

hämningen kanske är mer noga?
    ska vi ha åkt därifrån 13:45? Eller räcker det om jag dyker upp 13:45? Fånga in barn och klä på och snacka nån minut tar ju lite tid

Jag skulle tänka att det är när jag går efter lämning och när jag kommer inför hämtning som jag så att säga lämnar/tar över ansvaret.

Så om man kommer 8.35-8,45 och jag tar den tiden att klä av barnet småprata, säga hejdå och liksom överlämna barnet, och så går jag 8,45 och det är då barnets förskoledag börjar. 

På samma sätt, jag kommer 13.45 och tar då över ansvaret, även om vi är kvar i kapprummet, klär på, kanske småpratar om hur dagen varit, men barnets förskoledag är slut.
  • Anonym (jag)
    Anonym (jag) skrev 2022-02-28 14:47:21 följande:
    Jag skulle tänka att det är när jag går efter lämning och när jag kommer inför hämtning som jag så att säga lämnar/tar över ansvaret.

Så om man kommer 8.35-8,45 och jag tar den tiden att klä av barnet småprata, säga hejdå och liksom överlämna barnet, och så går jag 8,45 och det är då barnets förskoledag börjar. 

På samma sätt, jag kommer 13.45 och tar då över ansvaret, även om vi är kvar i kapprummet, klär på, kanske småpratar om hur dagen varit, men barnets förskoledag är slut.
    Sen kan jag ju tycka att några minuter hit eller dit måste få diffa. Om tex bussen är sen, eller det var mycket trafik och jag är aningen sen åt nåt håll så är det väl ingen fara. 
  • cosinus

När mina barn gick på förskola så var det bara noga med tider när man hade barnen 15 timmar. Då var det jävlar i min lilla låda noll flexibilitet och sura fröknar om man var 1 minut sen eller någon minut för tidig. 

I övrigt, så fort barnen gått enligt vanligt schema igen, har de aldrig brytt sig om man diffat 15 min från schemat men iofs låg mina ungar aldrig i någon extrem. De hade oftast 8-15 eller 8-15:30 på schemat. Det enda som var viktigt var att de kom före 8:15 för det var sista insläpp till frukosten. 

Blev jag mycket senare någon dag ringde jag och frågade men det var aldrig problem att komma 16:30 om det krisade någon dag.

Svar på tråden Vad räknas som att hämta/lämna sent på förskolan enligt dig?