• Anonym (Hur?)

Input på rumsfördelning?

Hej 

vi flyttar snart till ett radhus och får väldigt Mycket mer utrymme än vad vi är vana vid. Huset kommer att ha 4 sovrum varav 3 på övervåningen och ett på nedervåningen där även kök och vardagsrum finns.

Vi är 2 vuxna och 2 barn, 7 och 4 år.
    Ett är tänkt som gästrum. 

hur hade ni delat upp rumsfördelningen? jag och sambon tar ett rum på övervåningen. Hur hade ni gjort i övrigt? 

Barnen har fram tills nu delat rum och verkar finna trygghet i det. ska man ha ett gemensamt sovrum och ett lekrum? Eller ska de få varsitt? Hur hade ni gjort? 

• Svar på tråden Input på rumsfördelning?
  • Anonym (Roomie)

Gästrummet på nedervåningen.
    Ge barnen varsitt rum. Ni sover ändå nära varandra. Eller ställ in en våningssäng i ett av barnens rum men låt dem ändå ha varsitt. 

• Pope Joan II

Jag hade använt rummet på bottenvåningen som lekrum och gett barnen varsitt sovrum på övervåningen. I lekrummet går det väl att placera en bäddsoffa för övernattande gäster. 

Vill de sova tillsammans ska de förstås göra det men det kan de ju göra utan att ha ett gemensamt rum. 

• Lönnsirap

Jag hade gjort kontor/pyssel-rum på nedervåningen. Barnen hade fått varsin säng i var sitt rum, så småningom, men ev. hade jag låtit dem bo ihop första månaderna för att "hinna fixa" ett av rummen.

• Spucks

Antingen: gemensamt sovrum åt barnen på övervåningen, gästrum på övervåningen, lekrum på nedervåningen (kanske ett för saker som kan smutsa ner mycket, som målning och pyssel, så man slipper det i vardagsrummet bredvid soffan eller i barnrummet bredvid sängen). När barnen vill ha egna rum försvinner lekrummet och gästrummet flyttar till nedervåningen.

Eller: gästrum p
    å nedervåningen, två rum åt barnen på övervåningen - kanske ett för att sova och göra lugnare saker (böcker, rita, osv.) och ett för lek som behöver mer plats och/eller mer aktiv lek.

• Anonym (Al)

Varsitt rum åt barnen. Sista sovrummet används som hemmakontor/gästrum/syrum.

• nnnnnnnn

Prata med det äldre barnet ensamt i lugn och ro när ni är utvilade och har tid tex bestäm att ni ska gå och köpa ett gott bröd tillsammans (eller gå till biblioteket eller vad som helst) och under vägen dit tar du upp det:

"Jag och andra föräldern undrar hur du vill ha det nu när vi flyttar. Vill du fortfarande dela rum med X? Eller vill du ha ett eget? Vi kan göra så att ni delar ett rum och har ett lekrum där uppe eller kan ni ha vars ett rum där uppe. Fundera på det så kan vi prata om det när du har hunnit tänka efter lite."

Så väntar du in barnet och dess tankar.

Möjliga varianter:
    * Vars ett rum med egna leksakerna i. Extrarummet nere = lekrum med gemensamma eller större leksaker.
    * Vars ett rum men ena eller båda rummen har våningssäng. Så kan de gå in till varandra om de vill.
    * Ett barnsovrum/barnkammare med dubbelsäng eller våningssäng eller två separata sängar en bit ifrån varandra. + Ett lekrum där uppe.
    * RUmmet där nere kan vara enbart gästrum. Enbart kontor. Enbart lekrum för gemensamma leksaker. Eller en kombo av dessa.

Det viktiga tycker jag är att det äldre barnet hinner berätta om det vill ha sitt egna rum nu så det är dags att få vars ett rum.

• Anonym (.)

Jag tycker att det är fullkomligt självklart att man allra först av allt är att prata med barnen och se vad de själva vill.
    Efter det hade jag funderat på hur rumsfördelningen ska se ut. Men att vända sig till familjeliv och fördela rum över huvudet på barnen är bara korkat.

• Anonym (Hepa)

Har ni tre rum på övervåningen så kör att alla bor på samma plan. Mycket lättare och tryggare för barnen. 
    Så gör vi med liknande planlösning. 

Det är inte så att radhuset ligger i Södra Stockholm?

• hjihhih

Det beror lite på rummens storlek i förhållande till varandra.  Rummet på nedervåningen hade fått bli gästrum. Om de tilltänkta rummen på övervåningen är någorlunda lika i storlek hade barnen fått varsitt rum. Hade de varit väldigt olika stora hade jag istället gjort det mindre rummet till renodlat sovrum med enbart sängar och gosedjur och nattlampa, och det större rummet hade fått bli gemensamt lekrum. 

Svar på tråden Input på rumsfördelning?