Jag var på ett enskilt samtal igår vilket min man protesterade emot, han ville att vi skulle lägga fram våra problem som en familj inte separat.
I samtalet kom det fram att det har byggts upp ett beroende av min man under 20 års tid som vi varit tillsammans, att han har ansvarat för alla större frågor kring bostad, ekonomi etc. I detta har jag tappats bort då jag har varit trygg med detta men samtidigt blir det svårt när jag skall göra allt detta själv.
Jag frågade om mina känslomässiga bindningar då jag säger att jag älskar någon som gör mig så illa, mycket av detta går tillbaka till min barndom då jag alltid försökt att göra mina föräldrar stolta och nöjda.
Men även det att jag ser honom i våra barn jag projicerar känslorna som jag egentligen har för barnen vidare på honom, jag måste koppla bort och separera detta då det är han som gör mig illa inte barnen. Även det att jag känner att jag älskar mina barn alltså måste jag tvångsmässigt även älska honom.
Fick rådet till nästa besök att skriva upp alla dumheter han håller på med.
Jag frågade samtalspersonen hur stora chanser det finns att något som spårat ur kommer att kunna räddas, han sa att chansen är ungefär 10 procent.
Vidare att det var bättre och bryta tidigare för alla parter då det ofta slutar i ett totalt haveri.