• Anonym (snurr)

Långvarig feber, låg sänka

Hej! 

Finns det någon vänlig själ med erfarenhet/kunskap där ute som vill dela med sig av sina tankar? 

Kortfattad version: feber i en månad, låg sänka? Protein i urinen, skummande urin. Historia av blod i urinen. Ont vänster ländrygg/sida.

Lång version (med detaljerad info haha):

Lämnat prover på vc senast idag och ska lämna nya på måndag, så jag får hjälp från vården och förstår att ingen kan diagnostisera mig här. Men många tankar snurrar i väntan på provsvar så tänkte kasta ut en krok här och se om nån har nån gissning. 

Haft förhöjd temp i en månad nu. Vaknar med ca 37.5 och när jag varit uppe ett tag hoppar den upp över 38 (trots febernedsättande). 
    Första febern fick jag i samband med en förkylning (testade negativt för covid med både hemtest och test från vården). Strax innan förkylningen bröt ut hade jag en period på ett par dagar då jag kissade på mig mycket och ofta. Sedan dess går det periodvis: kissar ofta, kommer plötsligt eller kissar väldigt lite på en dag och kam sitta och skvätta 40 min i taget.

Har protein i urinen men låg sänka. Ej urinvägsinfektion. Bra blodtryck.
    Ont i ländryggen/sidan, främst vänster, som knivhugg som strålar. Har mycket smärtproblematik i bagaget då jag kämpat med endometrios i 13 år, och svår kronisk smärta de senaste sju. Nu äntligen hittat medicin som tycks hjälpa mot de smärtorna (dubbla p-piller) men då står denna nuvarande smärta istället ut nu. Vet inte om den funnits där hela tiden eller om den är ny.
    Har alla dessa år haft ont då jag går på toaletten och haft perioder av att kissa på mig, blod i urinen osv. Urinen skummar jämt typ.

Även långdragen hosta, utmattning, sömnproblem, huvudvärk som blivit värre senaste dagarna. Snurrig, både metalt och fysiskt.
    Har även haft läckande bröst och högt prolaktin för ett par år sen, men blev gravid innan jag hann göra mr av hjärnan och ammar än så det är inte vidare utrett. Vet inte om det hör ihop men kände att ni får hela långa historian så hoppas jag på svar :) tack ni som tog er tid!
  • Svar på tråden Långvarig feber, låg sänka
  • Anonym (Virra)

Vården är sjuk. De borde ge dig bredspektrumantibiotika och sluta gnälla om resistens. För när man har acne kan man få gå på antibiotika i flera år i sträck. Men har man en infektion så får man inget. 

Jag hade feber som du, länge, och det var efter en borreliainfektion som jag misstänkte inte hade läkt ut med den kur jag fick. Så jag fick efter många om och men antibiotika och det blev bra. Inte helt bra men bättre. Har oförklarligt feber ibland (37-37,8) under veckor men sen går det över. 

• Anonym (Autoimmuna)

Kolla upp autoimmuna sjukdomar. Jag har levt med feber sedan 2009 vaknar oftast runt 38-38.5 sen stiger den under dagen ibland lång över 39
    Har autoimmun leverinflammation troligtvis beror febern på den inflammationen 

• Anonym (snurr)

Tack snälla för era svar! 
    Beklagar det ni gått/går igenom!
    Får jag fråga hur ni mår idag? Orkar ni jobba, med vardan osv? Svara såklart bara om ni vill :) 
    Blir mer och mer redo för att detta ska va ett permanent tillstånd för varje dag aom går och tempen följer samma kurva, men känner mig redan så slut av detta efter bara en månad! 

(Fick antibiotika utskrivet då jag kissade på mig konstant för misstänkt uvi, men blev ombedd sluta med den när odlingen kom tillbaka negativ.. )

• Anonym (Virra)
    Anonym (snurr) skrev 2022-03-04 20:29:08 följande:

Får jag fråga hur ni mår idag? Orkar ni jobba, med vardan osv? Svara såklart bara om ni vill :) 
    Blir mer och mer redo för att detta ska va ett permanent tillstånd för varje dag aom går och tempen följer samma kurva, men känner mig redan så slut av detta efter bara en månad! 

(Fick antibiotika utskrivet då jag kissade på mig konstant för misstänkt uvi, men blev ombedd sluta med den när odlingen kom tillbaka negativ.. )

Du skulle inte ha slutat med antibiotikan. Vården har noll koll. Det kommer du tyvärr bli varse. Sedan bryr de sig inte så fort ett prov blir negativt. Man ska vara sin egen läkare, vården läker aldrig någon. De skriver bara ut symtomlindrande skit. 
  • Anonym (Autoimmuna)
    Anonym (snurr) skrev 2022-03-04 20:29:08 följande:

Mitt är tyvärr ett kroniskt tillstånd. Mår mer eller mindre alltid skit, konstant en typ influensakänsla i kroppen men man vänjer sig vid det mesta. Värsta dagarna vad gäller febern är dom dagarna när det pendlar väldigt, kan pendla mellan 40 o 36.5 då mår ja riktigt riktigt dåligt. Jag är sjukpensionär sedan 2010 pga leversjukdomen och sviterna efter en rejäl hästolycka
    vardagen blir ju vad man gör den till ???? 
  • Anonym (snurr)
    Det funkar tyvärr inte att citera, men tack igen för era svar! Ursäkta att det dröjt så för mig att svara - har mått fortsatt dålkgt och inte orkat helt enkelt. Hoppas ni mår okej!

Virra: kanske har du rätt.. och din bild av vården håller jag med om. Träffat så många läkare som skickat hem mig vid negativt provsvar. Har nu äntligen haft turen att träffa ett undantag till denna typ av läkare. En läkare som skakade på huvudet när jag berättade att dennes kollega gett mig diagnosen utbränd och skickat hem mig med anti-depp (och en sjukskrivning på bara 50% i en vecka under invänjningsperioden som jag halvt fick tjata mig till... tack o lov rättade den andra läkaren till det och sjukskrev mig 100% då jag fortsatt har feber och massa andra symtom). Tur att dessa undantag finns, synd bara att det är just undantag :( tror det är nåt systematiskt fel i vårt samhälle..

Autoimmuna: Lider med dig! Styrkekramar! Men du har helt rätt i att vardagen blir vad en gör den till. Ska försöka komma ihåg att ha ett positivt mindset även när allt känns skit, för det det brukar ju faktiskt hjälpa!

Har fått göra massa fler tester nu, senast vi fick svar på var ANA-screening som var kraftigt positiv. Så det är (kanske?) en autoimmun sjukdom här också då.. Tycker mycket verkar peka på SLE, vilket läkaren också varit lite inne på. Njur-medicin skulle kontakta mig med vidare info.

Tack igen båda två och lycka till med allt! 
  • Anonym (snurr)

*utbränd är jag garanterat också (till stor del av denna vård-berodalbana som pågått under många år) så jag är tacksam för den diagnosen och hjälpen. Kändes bara tråkigt att bli släppt där (av den läkaren, men inte den andra) och dessutom dåligt bemött under besöket. Men som sagt, tacksam att ha fått bra bemötande också och att jag nu blir utredd vidare. 

• Anonym (Autoimmuna)
    Anonym (snurr) skrev 2022-03-26 10:59:22 följande:
    Det funkar tyvärr inte att citera, men tack igen för era svar! Ursäkta att det dröjt så för mig att svara - har mått fortsatt dålkgt och inte orkat helt enkelt. Hoppas ni mår okej!

Virra: kanske har du rätt.. och din bild av vården håller jag med om. Träffat så många läkare som skickat hem mig vid negativt provsvar. Har nu äntligen haft turen att träffa ett undantag till denna typ av läkare. En läkare som skakade på huvudet när jag berättade att dennes kollega gett mig diagnosen utbränd och skickat hem mig med anti-depp (och en sjukskrivning på bara 50% i en vecka under invänjningsperioden som jag halvt fick tjata mig till... tack o lov rättade den andra läkaren till det och sjukskrev mig 100% då jag fortsatt har feber och massa andra symtom). Tur att dessa undantag finns, synd bara att det är just undantag :( tror det är nåt systematiskt fel i vårt samhälle..

Autoimmuna: Lider med dig! Styrkekramar! Men du har helt rätt i att vardagen blir vad en gör den till. Ska försöka komma ihåg att ha ett positivt mindset även när allt känns skit, för det det brukar ju faktiskt hjälpa!

Har fått göra massa fler tester nu, senast vi fick svar på var ANA-screening som var kraftigt positiv. Så det är (kanske?) en autoimmun sjukdom här också då.. Tycker mycket verkar peka på SLE, vilket läkaren också varit lite inne på. Njur-medicin skulle kontakta mig med vidare info.

Tack igen båda två och lycka till med allt! 
    Ja med positivt ANA så är det säkert nåt autoimmunt
    inte roligt men dåligt mående blir lättare att hantera om man vet varför tycker i alla fall jag. Lycka till själv
Svar på tråden Långvarig feber, låg sänka