• Anonym (S)

Kan man resa passlös inom EU?

Någon som vet? 

• Svar på tråden Kan man resa passlös inom EU?
  • Sockerikaffet

Om du är medborgare i ett land i Schengen så kan du resa utan pass inom Schengen. Men du måste kunna styrka ditt medborgarskap med ett nationellt id-kort eller pass. 

• Anonym (R)

Du kan resa inom Schengen om du har nationellt id kort. De som är utfärdade av banker duger inte.

• Anonym (Go)

Så länge du undviker flyg kan du med största sannolikhet åka hur som helst inom Schengenområdet.

• Aliona

Menar du juridiskt eller praktiskt? Juridiskt ska du kunna visa att du är Schengen-medborgare, så du måste ha antingen pass eller nationellt ID. Rent praktiskt går det antagligen hur lätt som helst att resa utan några ID-handlingar, i alla fall om du kör bil. 

• Anonym (Go)

Notera att även i Sverige är du skyldig att kunna bevisa att du är Schengen-medborgare... Ska du till Tranås så glöm inte pass eller nationellt id-kort.

• Anonym (A)
    Sockerikaffet skrev 2022-03-04 21:18:06 följande:
    Om du är medborgare i ett land i Schengen så kan du resa utan pass inom Schengen. Men du måste kunna styrka ditt medborgarskap med ett nationellt id-kort eller pass. 
    Så är det
  • Gameofthrones

Skulle säga generellt att man ska ha giltigt pass / ID handling, som. Körkort, nationellt ID. Etc

Även om man nu är inte kanske själv en resande person. Så är det bra och ha giltigt pass. Åtminstone. 

• Anonym (Smörgåsrån)

Även _I_ landet, inte bara vid intesa?
    Var hittar man info om det?

Anonym (Go) skrev 2022-03-04 22:37:51 följande:

Notera att även i Sverige är du skyldig att kunna bevisa att du är Schengen-medborgare... Ska du till Tranås så glöm inte pass eller nationellt id-kort.

• Anonym (S)
    Sockerikaffet skrev 2022-03-04 21:18:06 följande:

Men nu har jag varken ett pass eller nationellt id-kort då dessa gått ut och det är fullbokat på samtliga polisstationer för att skaffa oss inom en rimlig tid. Körkort har jag inte heller. 

Mannen menar att jag inte behöver pass/internationellt id-kort, men själv har jag för mig att jag uppvisat det tidigare vid gränskontroller. 

Svar på tråden Kan man resa passlös inom EU?