• Anonym (Anonym)

Vän som gör abort till höger och vänster

Jag har en vän som jag har börjat störa mig på. Hon har nu gjort två aborter och är bara 22 år (båda med kort tids mellanrum). 

Första gången hade hon och pojkvännen oskyddat sex flera gånger. Han kommer tydligen alltid i henne. De ville tydligen inte ha barn och när hon blev gravid bestämde hon sig för abort. Okej, det var en gång och alla kan väl göra misstag men hur kan man då göra om samma misstag igen? Andra gången slutade hon med p-piller och skaffade inget nytt preventivmedel. Hon och pojkvännen hade oskyddat sex och hon blev gravid. Det blev abort igen, för hon vill tydligen inte ha barn just nu.

Jag förstår inte hur såna människor tänker? Finns det verkligen kvinnor som tar   en abort så lätt? Vill man inte ha barn ska man skydda sig och inte upprepa samma misstag igen. Blir upprörd för delar verkligen inte hennes värderingar där. Det verkar som att hon tänker att hon har oskyddat sex och blir hon gravid så gör hon bara abort? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Vän som gör abort till höger och vänster
  • Anonym (Y)

Jag hade sagt upp vänskapen. Hon har ett hemskt synsätt och en sådan person hade jag inte velat vara vän med. 

• Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)

Med tanke på hur du resonerar är jag inte förvånad att hon inte vill prata med dig om sina känslor, hon kan ha mått riktigt dåligt över sina beslut men du måste ändå respektera dem. Du har ingen aning om vad som pågår i deras relation eller sexliv, så sluta anta att hon tar aborter med en klackspark. Fy fan så dömande du är.

Sluta umgås med henne om det stör dig, eller så kan du jobba med dig själv och sluta störa dig på hur andra lever sitt liv.

• Anonym (Y)
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2022-03-05 10:18:46 följande:

Med tanke på hur du resonerar är jag inte förvånad att hon inte vill prata med dig om sina känslor, hon kan ha mått riktigt dåligt över sina beslut men du måste ändå respektera dem. Du har ingen aning om vad som pågår i deras relation eller sexliv, så sluta anta att hon tar aborter med en klackspark. Fy fan så dömande du är.

Sluta umgås med henne om det stör dig, eller så kan du jobba med dig själv och sluta störa dig på hur andra lever sitt liv.

Vissa personer vill man bara inte vara vän med. Kvinnan som ts beskriver är ett perfekt exempel på en sådan person. Hon har oskyddat sex och tänker att om hon blir gravid gör hon bara abort. Som en fjärt i rymden.

Fy fan.
  • Anonym (ddd)

Jag tycker att det är oerhört gränslöst och hade valt bort en sådan vän.

Hade det varit två aborter på tio år så hade jag sett annorlunda på saken.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2022-03-05 10:18:46 följande:

Nu har jag inte sagt allt detta till henne. Jag har bara uppmanat henne att skydda sig i fortsättningen. Och vadå inte vill prata med mig om sina känslor? Det är ju precis det hon gör. Hon har ju berättat allt detta. Då måste jag få ha en åsikt också. Jag antar ingenting, detta är vad hon själv har berättat så sluta påstå att jag bara sitter och antar saker.

Anonym (Y) skrev 2022-03-05 10:20:07 följande:
    Vissa personer vill man bara inte vara vän med. Kvinnan som ts beskriver är ett perfekt exempel på en sådan person. Hon har oskyddat sex och tänker att om hon blir gravid gör hon bara abort. Som en fjärt i rymden.

Fy fan.
    Vad vet du om det?? Känner du kvinnan? Annars ska du inte uttala dig om hennes tankar eller känslor eller värderingar.
    Anonym (Anonym) skrev 2022-03-05 10:21:41 följande:

Nu har jag inte sagt allt detta till henne. Jag har bara uppmanat henne att skydda sig i fortsättningen. Och vadå inte vill prata med mig om sina känslor? Det är ju precis det hon gör. Hon har ju berättat allt detta. Då måste jag få ha en åsikt också. Jag antar ingenting, detta är vad hon själv har berättat så sluta påstå att jag bara sitter och antar saker.

Vad har du med hennes aborter att göra? HUR stör det ditt liv? Dömande är du oavsett hennes inställning.
  • Gameofthrones

Jag tycker inte heller om att man väljer sådant som ett "preventivmedel" har man en sådan inställning till detta är fel.

Hon borde skaffa ett riktigt preventivmedel och sexualundervisning. Är du en riktig vän säg det till henne.

Under så kort period enligt dig..

Man leker inte med kroppen så, om det är nu så som du säger.

• Gameofthrones

Egentligen har du inte nått med det och göra. Du kan säga vad du tycker. 

Jag förstår dig. Men va en vän säg vad du känner bara. 

• Anonym (ddd)
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2022-03-05 10:28:24 följande:
    Vad har du med hennes aborter att göra? HUR stör det ditt liv? Dömande är du oavsett hennes inställning.
    Det har man naturligtvis inte med att göra, dock har man att göra med vilka man väljer att ha som vänner.
    Och en sån vän väljer jag bort.
Svar på tråden Vän som gör abort till höger och vänster