Anonym (Therese) skrev 2022-03-06 15:24:33 följande:
Du har nog missförstått det här med fri lagstiftning. Bara för att man har rättighet att göra abort så innebär inte det att man bör använda abort som en form av preventivmedel.
Att göra en abort är inte alltid komplikationsfritt utan kan innebära att man måste skrapas vilket kan medföra ärrbildning i livmodern så att man kan ha svårare att bli gravid. Det kan även medföra komplikationer för kvinnan som är livshotande. Dessutom är det helt onödigt när man på ett enkelt sätt kan förhindra en graviditet med kondom, p-piller eller dagen efter piller.
Sluta upprepa dig och tjata om fri lagstiftning och kvinnans rättigheter, det är bara naivt och korkat att använda det som argument för att göra abort i tid och otid. Det är jättebra att möjligheten till abort finns vid oönskad graviditet men det bör inte användas som en utväg för att man inte orkar skydda sig vid samlag.
Fast det är ju det som vår lagstiftning går ut på. Att få göra abort UTAN att bli dömd, utan att bli ifrågasatt. Och det gäller 1 gång och 10 gånger eller hur många gånger som helst.
Jag har aldrig, inte en enda gång sagt att man bör göra det utan att man FÅR och att alla upplever abort olika.
För en del är det en stor grej. För andra inte.
För de som tycker det är jobbigt ska det finnas stöd men lika väl ska de som inte tycker det är jobbigt få känna så.
Självklart finns det risker med abort men P-piller och dagen efter-piller är inte heller komplikationsfritt. Många mår psykiskt dåligt, får enorma humörsvängningar, går upp i vikt och det finns de som riskerar att få blodproppar och cancer.
Jag blev gravid när jag gick på p-piller, trots att jag var supernoga så för min del hjälpte det inte.
Så är det.
Kondom är ju det minst problematiska preventivmedlet ur ett hälsoperspektiv men där behövs ju även samarbete med mannen ifråga och det är ju tyvärr inte alltid det samarbetet fungerar klockrent.
Du får ju använda dig av ord som naiv och korkad om du vill (om du tycker att det är ett trevligt och respektfullt sätt bara för att någon inte tycker som du), du kan ju titta dig runt i världen och se hur abortlagstiftningen begränsas och hur det påverkar kvinnors rätt till sina kroppar och hur synen på kvinnan förändras.
Även här i Sverige pågår en massiv lobby kring detta och gränserna förflyttas ständigt.
Jag har aldrig sagt att jag tycker att alla bör göra abort i tid och otid. Jag har sagt att alla ser på abort på olika sätt och att det är en personlig fråga som ingen annan har rätt att sätta sig till doms för.