• Anonym (Anonym)

Vän som gör abort till höger och vänster

Jag har en vän som jag har börjat störa mig på. Hon har nu gjort två aborter och är bara 22 år (båda med kort tids mellanrum). 

Första gången hade hon och pojkvännen oskyddat sex flera gånger. Han kommer tydligen alltid i henne. De ville tydligen inte ha barn och när hon blev gravid bestämde hon sig för abort. Okej, det var en gång och alla kan väl göra misstag men hur kan man då göra om samma misstag igen? Andra gången slutade hon med p-piller och skaffade inget nytt preventivmedel. Hon och pojkvännen hade oskyddat sex och hon blev gravid. Det blev abort igen, för hon vill tydligen inte ha barn just nu.

Jag förstår inte hur såna människor tänker? Finns det verkligen kvinnor som tar   en abort så lätt? Vill man inte ha barn ska man skydda sig och inte upprepa samma misstag igen. Blir upprörd för delar verkligen inte hennes värderingar där. Det verkar som att hon tänker att hon har oskyddat sex och blir hon gravid så gör hon bara abort? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Vän som gör abort till höger och vänster
  • Anonym (Fia)

Varför har de oskyddat sex? Är det hennes val eller pojkvännens?

Jag säger inte att det säkert är så i just hennes fall, men det finns de som blir pressade av sin partner och känner att de inte har något val.

Att göra en abort kan, i vissa fall, vara betydligt enklare än att säga nej till partnern.

• Anonym (Q)
    Anonym (Therese) skrev 2022-03-06 00:09:18 följande:

Jag tycker att det är sorgligt att en del ser aborter som något lättvindigt, ungefär som ett dagen efter piller. Var det inte Bianca Ingrosso som gjort flera aborter? Minns att jag läste nåt om det och att jag tyckte att hon pratade om det som om det inte vore någon stor grej. Sjukt

Om du ska dra ett exempel så var säker... Bianca är uppenbart påverkad av sina aborter.
  • Gameofthrones

Hur som helst så tycker jag att din vän har en helt fel inställning till abort. 

Jag skulle säga vad jag tycker och tänker. Sen är det upp till dig om du vill fortsätta vänskapen. Jag förstår att vänner kan vara oense om saker och ting det är nyttigt och bra att inte tycka lika 100 %.
    Men är det fel för dig så lyssna på vad du vill. Och du kommer skaffa mer vänner längre fram 

• Anonym (Therese)
    Anonym (Alla olika) skrev 2022-03-06 06:53:32 följande:
    Fast det är ju det som är hela kärnan i pro-choice och i vår lagstiftning, att det inte är upp till någon annan att avgöra om abort är en stor eller liten grej för den enskilde.
    Så fort vi börjar säga att "då är det ok men inte då" eller "en gång men inte två" har vi inte längre en fri abortlagstiftning.

Att döma ut någon som psykiskt sjuk eller att det måste vara något allvarligt fel på en (som det gjorts i denna tråden) när man använder sig av en lagstadgad rättighet bli så oerhört dömande.
    Av kvinnan då.

Killen kan spruta på oskyddat utan att vara psykiskt sjuk, galen och han får vara hur lättvindig med människoliv som helst.

Jag säger inte att aborter är lättvindigt för MIG men jag kommer försvara rättigheten att få känna annorlunda.

För jag är livrädd för alternativet.
    Ett tänkande där kvinnors kroppar inte är deras.

Där mäns och kvinnors sexualitet ses olika på. Där man pratar om en oansvarig kvinna som knullat runt men inte lägger samma blick på männen som gör det.

Kvinnan måste vara psykisk sjuk, gränslös, fel för att göra detta men mannen då?
    Där en en ofrivillig graviditet alltid är kvinnans fel men inte för ett enda ögonblick läggs någon vikt vid att det finns en man som lika väl kan skydda sig.
    Som borde vara lika orolig för en ofrivillig graviditet och som kan ta ansvar för skyddet. 

Fri abort är så oerhört central kring kvinnors rättigheter.
    Så fort vi börjar inskränka, om ens i tanken så börjar rättigheterna att naggas i kanten. Det finns en stor pro-liferörelse som vill göra just detta. Som sakta men säkert vill slå sönder abortlagstiftningen (och därmed även kvinnans rätt till sin kropp och till sin sexualitet)

Och det skrämmer mig mer än att någon tjej därute gör fler aborter än en.
    Du har nog missförstått det här med fri lagstiftning. Bara för att man har rättighet att göra abort så innebär inte det att man bör använda abort som en form av preventivmedel. 

Att göra en abort är inte alltid komplikationsfritt utan kan innebära att man måste skrapas vilket kan medföra ärrbildning i livmodern så att man kan ha svårare att bli gravid. Det kan även medföra komplikationer för kvinnan som är livshotande. Dessutom är det helt onödigt när man på ett enkelt sätt kan förhindra en graviditet med kondom, p-piller eller dagen efter piller. 

Sluta upprepa dig och tjata om fri lagstiftning och kvinnans rättigheter, det är bara naivt och korkat att använda det som argument för att göra abort i tid och otid. Det är jättebra att möjligheten till abort finns vid oönskad graviditet men det bör inte användas som en utväg för att man inte orkar skydda sig vid samlag. 
  • Anonym (Alla olika)
    Anonym (Therese) skrev 2022-03-06 15:24:33 följande:
    Du har nog missförstått det här med fri lagstiftning. Bara för att man har rättighet att göra abort så innebär inte det att man bör använda abort som en form av preventivmedel. 

Att göra en abort är inte alltid komplikationsfritt utan kan innebära att man måste skrapas vilket kan medföra ärrbildning i livmodern så att man kan ha svårare att bli gravid. Det kan även medföra komplikationer för kvinnan som är livshotande. Dessutom är det helt onödigt när man på ett enkelt sätt kan förhindra en graviditet med kondom, p-piller eller dagen efter piller. 

Sluta upprepa dig och tjata om fri lagstiftning och kvinnans rättigheter, det är bara naivt och korkat att använda det som argument för att göra abort i tid och otid. Det är jättebra att möjligheten till abort finns vid oönskad graviditet men det bör inte användas som en utväg för att man inte orkar skydda sig vid samlag. 
    Fast det är ju det som vår lagstiftning går ut på. Att få göra abort UTAN att bli dömd, utan att bli ifrågasatt. Och det gäller 1 gång och 10 gånger eller hur många gånger som helst.
    Jag har aldrig, inte en enda gång sagt att man bör göra det utan att man FÅR och att alla upplever abort olika.
    För en del är det en stor grej. För andra inte.
    För de som tycker det är jobbigt ska det finnas stöd men lika väl ska de som inte tycker det är jobbigt få känna så.

Självklart finns det risker med abort men P-piller och dagen efter-piller är inte heller komplikationsfritt. Många mår psykiskt dåligt, får enorma humörsvängningar, går upp i vikt och det finns de som riskerar att få blodproppar och cancer. 
    Jag blev gravid när jag gick på p-piller, trots att jag var supernoga så för min del hjälpte det inte.
    Så är det. 
    Kondom är ju det minst problematiska preventivmedlet ur ett hälsoperspektiv men där behövs ju även samarbete med mannen ifråga och det är ju tyvärr inte alltid det samarbetet fungerar klockrent.

Du får ju använda dig av ord som naiv och korkad om du vill (om du tycker att det är ett trevligt och respektfullt sätt bara för att någon inte tycker som du), du kan ju titta dig runt i världen och se hur abortlagstiftningen begränsas och hur det påverkar kvinnors rätt till sina kroppar och hur synen på kvinnan förändras.
    Även här i Sverige pågår en massiv lobby kring detta och gränserna förflyttas ständigt.

Jag har aldrig sagt att jag tycker att alla bör göra abort i tid och otid. Jag har sagt att alla ser på abort på olika sätt och att det är en personlig fråga som ingen annan har rätt att sätta sig till doms för.
  • Anonym (Slarvmaja)

Jag har gjort likadant. 3 aborter. De enda betänkligheterna jag har så här i efterhand är att mitt slarv kostat staten pengar. Och att jag skäms lite över att ha varit så oansvarig. Men vem skadar det förutom mig själv? Ingen. Så det jag kan hålla med om är att det är oansvarigt att inte skydda sig men sen är det ju bra att folk som inte vill ha barn än faktiskt gör abort istället för att göra något ännu mer oansvarigt än att ligga utan skydd. 

• Anonym (angår)

Det angår inte dig hur många eller få aborter någon annan gör. Men du kanske borde berätta dina tankar för din vän så hon får avgöra om hon vill ha en så dömande människa i sitt liv. 

• Anonym (Märit)

Egentligen så har väl ingen annan med det att göra än hon själv, tänker jag. 

Dock är det trist om hon senare i livet önskar barn, men inte kan få några av någon anledning . Nu har jag själv barn, men har en bekant som har genomgått aborter och nu är över 40, singel och ofrivilligt barnlös. Hon ångrar antagligen sina beslut skulle jag tro.

• mari123
    Anonym (Märit) skrev 2022-03-06 20:39:44 följande:

Egentligen så har väl ingen annan med det att göra än hon själv, tänker jag. 

Dock är det trist om hon senare i livet önskar barn, men inte kan få några av någon anledning . Nu har jag själv barn, men har en bekant som har genomgått aborter och nu är över 40, singel och ofrivilligt barnlös. Hon ångrar antagligen sina beslut skulle jag tro.

Majoriteten av alla aborter utförs sannolikt medicinskt och tidigt? och utan efterföljande problem? Att få ett oönskat barn vill jag inte slå ett slag för då jag är ett dylikt.
  • Anonym (Anonym 2)
    Anonym (Slarvmaja) skrev 2022-03-06 20:23:14 följande:
    Jag har gjort likadant. 3 aborter. De enda betänkligheterna jag har så här i efterhand är att mitt slarv kostat staten pengar. Och att jag skäms lite över att ha varit så oansvarig. Men vem skadar det förutom mig själv? Ingen. Så det jag kan hålla med om är att det är oansvarigt att inte skydda sig men sen är det ju bra att folk som inte vill ha barn än faktiskt gör abort istället för att göra något ännu mer oansvarigt än att ligga utan skydd. 
    Du skojar va? Eller är du utvecklingsstörd, eftersom du inte fattar grundläggande och uppenbara saker? 
    Abort skadar och dödar fostret. 
  • mari123
    Anonym (Anonym 2) skrev 2022-03-07 06:10:51 följande:
    Du skojar va? Eller är du utvecklingsstörd, eftersom du inte fattar grundläggande och uppenbara saker? 
    Ursäkta att jag lägger mig i men om man inte "fattar grundläggande saker" och inte begriper att abort dödar foster så är det väl 110% bättre att man avbryter en graviditet än att man föder ett barn?
  • Anonym (Slarvmaja)
    Hahahaha. Okej. Snap back to reality är mitt råd till dig. 
  • Anonym (Kim)

Jag förstår hur du tänker. Ibland undrar man om en del snudd på använder abort som preventivmedel. Det är väldigt bra att möjligheten finns. Kan kan finnas massor av randiga och rutiga orsaker till varför man väljer abort. Jag har icke PK åsikter i frågan. Jag skulle vilja se sänkt gräns för abort till 12 v. Den andra aborten ska kosta och därefter får man betala allt själv. Vilket troligen hamnar på min skattsedel iaf. Kan aldrig få för mycket info och det ska vara ännu lättare att skaffa preventivmedel. Dagenefterpillret är det lite Info och reklam om. 

Men oavsett hur mycket info och lättillgängliga p medel det finns kommer det tyvärr alltid finnas de som skiter ärtor i att skydda sig. Både män och kvinnor. 

• molly50
    Då är det väl bra att tänka efter före och använda skydd?
  • mari123

Vill inte lämna ut min dotter mer jag heter ju inte Mari123 Var med min yngsta dotter när hon var i tonåren på sjukhuset för att göra en tidig medicinsk abort. SÅ olyckligt och eländigt på alla vis men ändå. Ett oönskat barn ska INGEN föda i vårt moderna samhälle! Jag som mormor skulle ju gått in och stöttat och hjälpt till med detta EV barn om dottern valt att föda. MEN nu valde hon abort och jag var med hela vägen och jag fattar INTE hur ngn kan tänkas använda abort som preventivmedel som man ibland hör i debatten! HERREGUD så mycket smärta och elände det var så tidigt. En ung kvinna fullt förvissad om att hon gjorde det rätta och ändå SÅDAN fysisk smärta. Kanske får man inte prata om det?

• Anonym (Alla olika)
    mari123 skrev 2022-03-07 12:24:25 följande:

Vill inte lämna ut min dotter mer jag heter ju inte Mari123 Var med min yngsta dotter när hon var i tonåren på sjukhuset för att göra en tidig medicinsk abort. SÅ olyckligt och eländigt på alla vis men ändå. Ett oönskat barn ska INGEN föda i vårt moderna samhälle! Jag som mormor skulle ju gått in och stöttat och hjälpt till med detta EV barn om dottern valt att föda. MEN nu valde hon abort och jag var med hela vägen och jag fattar INTE hur ngn kan tänkas använda abort som preventivmedel som man ibland hör i debatten! HERREGUD så mycket smärta och elände det var så tidigt. En ung kvinna fullt förvissad om att hon gjorde det rätta och ändå SÅDAN fysisk smärta. Kanske får man inte prata om det?

Så är det nog för många.
    Ett jättetufft beslut. Vad fint att hon hade dig som stöd.

Men så är det inte för alla och det tänker jag att man ändå får respektera.
  • mari123
    mari123 skrev 2022-03-07 12:24:25 följande:

JA det får man acceptera MEN inte är väl ens en jättetidig abort ngt man gör till "höger och vänster" som personen i TS beskrivning? Vad missar jag?
  • Anonym (Anonym 2)
    Anonym (Slarvmaja) skrev 2022-03-07 11:27:13 följande:
    Hahahaha. Okej. Snap back to reality är mitt råd till dig. 
    Så det som finns i livmodern finns inte? Aborten som man gör tar bort luft?

Okej...
  • Anonym (Föddes inte gravid)

Om hon inte blev våldtagen eller har någon funktionsnedsättning så valde hon att ha sex och då innebär det konsekvenser.
    Sex är ingen mänsklig rättighet och hoppas hon har förståelse för det. 

Svar på tråden Vän som gör abort till höger och vänster