• Anonym (Gravid)

Hjälp….

Gravid med mitt andra barn, men med en ny man. Men han verkar ej förstå alls eller vilja stötta mig. Jag är extremt trött (vecka 16) sover mycket, mår illa fortfarande och orkar inte samma som förut. Men han hjälper inte till hemma alls, låter allt vara.. ser inte vårt stökiga hem och stöttar inte mig något alls i min graviditet.. en dag sov jag bort hela dagen Pga trötthet. Hade inte ätit på hela dagen.. att han inte ens oroa sig och tycker jag bör äta för barnet skull? Verkar inte intresserad och planera vad vi ska inhandla till barnet.. kollar ingen sådant alls. Men ändå är det han som tjatat om barn och jag har inte varit så stressad och tänkt det kommer när det kommer.. är nu orolig att han inte alls kommer stötta upp när barnet väl kommer? sömnbristen och allt som händer då? hur förstörd man är efter en förlossning? känner nästan att jag skulle klara av att föda och ta hand om detta barnet själv. 

Någon som varit med om samma? Är han okänslig.. han säger att han älskar mig.. men gör INGET extra alls.. jag är den som tvättar, planerar middag och handlar. Dammar, vattna blommor, sätter på diskmaskin 6 ggr av 7 i veckan. Säger åt honom att hjälpa till att dammsuga? han gör inget självmant? vad har jag gett mig in i??

• Svar på tråden Hjälp….
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (H) skrev 2022-03-05 18:25:04 följande:

Du har för det första inte orimliga krav.
    Sätt er ner och diskutera er syn på städning. hur ofta anser han att vissa sysslor bör göras? hur ofta anser du? Kan ni nå en kompromiss och göra ett städschema utifrån detta?

helt ärligt så är egentligen mitt råd också att lämna honom, då han uppenbarligen tar noll ansvar 

Försökt innan prata om detta men han anser det är onödigt och löjligt? varningsklocka bör kanske ringt innan.. lite för sent nu?. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Gravid) skrev 2022-03-05 18:28:25 följande:
    Försökt innan prata om detta men han anser det är onödigt och löjligt? varningsklocka bör kanske ringt innan.. lite för sent nu?. 

För sent i form av att du kommer behöva ha kontakt med denna man resten av barnets liv men inte försent för att lämna. Det skulle jag tveklöst göra om jag var du.

Hans bild av hur hemmet skall skötas kommer uppenbarligen inte förändras, hur kul tror du detta kommer bli med ett spädbarn?

• Anonym (Ja)
    Anonym (Gravid) skrev 2022-03-05 18:27:21 följande:
    Dum nog och tro att man förändras av att skaffa barn ihop, känner mer ansvar osv?
    Efter att han varit likadan i fyra år? Jaha du. Ja jag kan bara beklaga. Det måste kännas jättejobbigt för dig även om du visste innan. 
  • Jemp

Att du vill att han "hjälper till" visar ju på att ni båda (av oklar anledning) anser det vara ditt huvudansvar. 

Att vägra parterapi är för övrigt bland det underligaste som finns imo. 

• Anonym (Linn)

Jag håller med Drottningen1970. Lägg ner att tjata, prata, böna och be.
    Stå upp för dig själv och dräm näven i bordet så bordsskivan närapå klyvs mitt itu.

Han är en slacker, en mansbebis, ett vuxet barn som vill ha en mamma som sköter markservicen så han kan ta det lugnt i soffan. 

Vaddå han tycker inte att ni behöver gå på familjerådgivning? Är det han ensam som bestämmer hemma hos er? DU tycker att det behövs och då går ni! Om han vägrar så går du själv och planerar tillsammans med terapeuten en exit ut ur detta. 

Se över dina alternativ, ställ dig i alla bostadsköer, se över din ekonomi. Självklart har du valmöjligheter och alternativ. Låt inte dina barn växa upp och tro att det normala är att mamma jobbar häcken av sig hemma och pappa slappar och gnäller på mamma.

• Anonym (Stopp!)

Ställ ultimatum och ser du ingen klar förbättring ganska snart så ajöss anser jag. Du kommer aldrig orka dra hela lasset själv sen du väl fått barn! Du klarar ju egentligen inte av det nu heller och värre bli det med en bebis.

• SaraL77

Du verkar inte jättebra på att hitta vettiga män. Hur långt gången är du? Kanske värt att fundera på abort. Sen dumpar du idioten och börjar gå i terapi själv eftersom du gång på gång väljer idioter att föröka dig med.

• Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2022-03-05 18:25:04 följande:
    Du har för det första inte orimliga krav.
    Sätt er ner och diskutera er syn på städning. hur ofta anser han att vissa sysslor bör göras? hur ofta anser du? Kan ni nå en kompromiss och göra ett städschema utifrån detta?

helt ärligt så är egentligen mitt råd också att lämna honom, då han uppenbarligen tar noll ansvar 
    Håller med
  • Anonym (Camilla)

Ledsen men lite sent påtänkt. Hsr du tagit fan i båten får du ro honom i land. Ta upp det omedelbart. Inget kommer att bli lättare eller enklare. Ni är två om att skaffa barn. Oavsett om du varit gravid eller inte ska väl han ta sin del av vardagssysslorna. Faktiskt vara extra stöttande när du är trött i början av graviditeten. Ni ska ju  njuta av den här tiden. 

• Anonym (Gravid)
    SaraL77 skrev 2022-03-05 19:28:20 följande:

Du verkar inte jättebra på att hitta vettiga män. Hur långt gången är du? Kanske värt att fundera på abort. Sen dumpar du idioten och börjar gå i terapi själv eftersom du gång på gång väljer idioter att föröka dig med.

Är i vecka 16.. 
    Haft en Sambo innan och vi delade på hushållssysslor, men den relationen tog slut av andra anledningar.. 
  • Anonym (Linn)

En sak till du kan göra: han påstår ju att det är han som är den "normala" av er, att ingen annan städar heller.

Börja därför att ta upp saken så fort ni träffar släktingar, vänner och varför inte nån granne. Fråga hur ofta de städar och dra exempel på hur din sambo önskar ha det. 
    Fråga även hur de gör med matinköp, om de planerar sina veckor, hur de gör/hur de gjorde när de hade bebis och småbarn hemma. 
    Tycker de att leva för stunden är bäst när man har barn och familj eller ser de fördelar med att planera och strukturera upp veckorna?

Men som sagt, planera främst för dig och dina barn, hur ni ska få det så bra som möjligt. Nu och i framtiden. 
    Lägg inte ner massa tid på att kämpa med att få honom att förstå och vilja ändra sig. Det kommer han inte att göra. Du kommer bara att bli förtvivlad och utmattad. Kräv ändring här och nu. Planera samtidigt er framtid utan honom. 

Svar på tråden Hjälp….