Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2

Gammal katt som blivit besatt av matskålen!

När min katt blev gammal, så klarade han inte längre av att jaga sin egen mat. Tidigare hade han ätit möss och fåglar ute, och så hade han en skål med torrfoder inne. Nu gick inte det längre, för tänderna höll inte för torrfodret. Då började jag ge honom blötfoder i stället. Jag prövade mig fram till vilka sorter han gillade, och så lade jag upp en rejäl portion varje morgon. Visst hann resterna bli lite tråkiga framåt kvällen, men det var fullt ätligt.

I ditt ställe skulle jag lägga upp mer mat varje gång. En 16-årig katt behöver all mat han kan få i sig för att inte magra bort, och även om han skulle bli lite fet så är det ingen fara. Han kan få vara lat och bortskämd de sista åren av sitt liv.

Gamla katter får egenheter. I din katts fall vaktar han matskålen. Hos oss vaktade han familjen. Varje gång han kom in - även om han bara varit ute en kvart - så gick han in i vartenda rum och kollade vilka som var hemma. Under tiden ropade han liksom. Jamade högt och ljudligt och slutade inte förrän han kollat upp oss allihop.

Svar på tråden Gammal katt som blivit besatt av matskålen!