Skyddsrum
Alla skyddsrum har två utgångar. En i reserv.
Men de flesta skyddsrum jag sett har passerat "bäst före datum" för att uttrycka sig försiktigt. Det har borrat och byggts i dom, och prylarna inne i dom är gamla och trasiga eller saknas.
Alla skyddsrum har två utgångar. En i reserv.
Men de flesta skyddsrum jag sett har passerat "bäst före datum" för att uttrycka sig försiktigt. Det har borrat och byggts i dom, och prylarna inne i dom är gamla och trasiga eller saknas.
I kommunen jag bor i finns det endast ett enda skyddsrum, med plats för ca. 150 personer. I en kommun med ca. 20.000 invånare...
Friger - Kan inte citera men jag tror mer det handlar om att de helt enkelt inte byggt nya skyddsrum. Jag bor i en rätt ung kommun som innan dess mestadels bestod av villor på landet men helt plötsligt har kommunen exploderat i form av invånare och bostäder. Men vi har levt i en så "skyddad" tid nu att försvaret och skyddsrum inte har varit på tapeten på länge.
Lägger mig inte hund-debatten på så sätt. Men det är inte tillåtet med hund/katt i skyddsrum i dagens läge.
Jag har själv både hund och katter. Vette fåglarna om det skulle gå så bra att ha dom i ett skyddsrum tillsammans med en massa människor på det sättet ärligt talat.
Jag tror många har svårt att förstå hur trångt det är tänkt att vara i ett skyddsrum...
www.tv4play.se/program/nyheterna/f%C3%B6rbjudet-med-husdjur-i-skyddsrum-hund%C3%A4gare-oroas/13751497
"Plikt i krig"? Var finns den "plikten"? Är det ngt gammalt från KarlXII
Det är ju väldigt få nu levande i landet som personligen upplevt en krissituation i skarpt läge, vi har ju varit förskonade från allt sånt hemskt väldigt länge nu....
Detta gör att väldigt många har svårt att ta in vad det är för "läge" när det ev blir dags att nyttja ett skyddsrum...
Att ens tala om t.ex husdjur eller allergier är så världsfrånvänt att det blir löjligt.
Det handlar om att en kortare stund akut skydda människor från livsfara.