• Friger

Skyddsrum

Alla skyddsrum har två utgångar. En i reserv.

Men de flesta skyddsrum jag sett har passerat "bäst före datum" för att uttrycka sig försiktigt. Det har borrat och byggts i dom, och prylarna inne i dom är gamla och trasiga eller saknas.

• Friger
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 15:44:56 följande:
    Mitt närmaste skyddsrum var väldigt litet och hade bara en dörr vad jag kunde se. Skyddsrummen i min huslänga ligger i var tredje port.

Kan tänka mig att många skyddsrum runt om i landet inte underhållits särskilt väl...
    De slutade väl t o m byggas nya efter 90-talet?
    Finns helt säkert två utgångar.

En lucka i väggen exempelvis. Går till en uppstigningsbrunn utanför skyddsrummet.

De flesta skyddsrum jag sett är byggda på 40-50-60 -tal. Sen faller antalet för varje årtionde. Inte sett något från 90-00 -tal. Har varit med och byggt några nu på senare år. Men många är det ju inte...
  • Friger
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 15:56:06 följande:
    Måste dit och kolla igen, för du har antagligen rätt! Tack!

Intressant detta...
    Np, lycka till! :)
  • Friger
    Anonym (B) skrev 2022-03-06 16:18:05 följande:

I kommunen jag bor i finns det endast ett enda skyddsrum, med plats för ca. 150 personer. I en kommun med ca. 20.000 invånare...

Äsch, invånarna i din kommun betyder ändå något i statsmakten ögon! Ni får ju går längst fram i fronten om det blir krig! :D

Fanns en period när det var väldigt enkelt att "avskriva" skyddsrum. Dvs dom finns men är inte längre ett skyddsrum. Din kommun kanske var duktiga på den typen av ansökningar?
  • Friger
    Anonym (B) skrev 2022-03-06 16:50:59 följande:

Friger - Kan inte citera men jag tror mer det handlar om att de helt enkelt inte byggt nya skyddsrum. Jag bor i en rätt ung kommun som innan dess mestadels bestod av villor på landet men helt plötsligt har kommunen exploderat i form av invånare och bostäder. Men vi har levt i en så "skyddad" tid nu att försvaret och skyddsrum inte har varit på tapeten på länge.

Nä, så kan det absolut vara. Jag bor ute på landet och har inte heller något skyddsrum nära. Bor ute på landet, finns ingen orsak för en fiende att bomba landsbygden på det sättet. Missiler är dyra leksaker, kostar inte sällan flera miljoner per enhet.

Ska du bygga nya skyddsrum så tar det lite tid och kostar väldigt mycket pengar.
  • Friger
    flygrl skrev 2022-03-06 18:17:56 följande:

Anonym (molli) skrev 2022-03-06 17:25:24 följande:
    Inte alltid den andra utgången syns om man inte letar efter den, tex en kort bit korridor som slutar i ingenstans kan du troligtvis sparka dej igenom.
    Intressant för precis som TS har jag också funderat över hur man ska ta sig ut om huset ovanför rasat samman. Särskilt som jag bor i ett höghusområde. Nu vet jag lite mer.

Har förresten för mig jag läst på MSB:s sidor att man efter 2002 inte längre va tvungen bygga skyddsrum.
    Så kan det absolut vara.

Dom skyddsrum jag varit med och byggt har alla varit ersättare för skyddsrum som rivits. Utom nu ett på slutet, det tror jag är helt nytt... Men säker är jag inte.

Är inte så involverad i tillståndsprocesserna så där vet jag mindre.
  • Friger
    flygrl skrev 2022-03-06 19:23:58 följande:
    Ok, du har byggt fler skyddsrum än jag så jag litar på dig. :P
    Men som sagt intressant det där med reservutgång för har jag verkligen funderat över.
    Haha, akta dig! Farligt att lita på mig! Jag orsakar ofta huvudvärk! :D

Ahhh, det kan ju vara bra att känna till att det finns en reservutgång! Fast blir man instängd så skulle nog de flesta hitta den efter ett tag om det krisade! 
  • Friger
    flygrl skrev 2022-03-06 20:32:59 följande:
    Hur orsakar du huvudvärk? Slägga?

Man kanske hittar reservutgången ändå men bättre och lugnare veta i förväg att den finns. Så slipper man oroa sig när man märker att höghuset ovanför rasat samman ovanpå skyddsrummet. Fast om inte uppstigningsbrunnen ligger en bra bit från huset är det ju risk den med är täckt av rasmassor. Ähh, ska sluta oroa mig nu. :/
    Haha, nä. Mina galna upptåg! :D

Nä, uppstigningsbrunnen ligger nära inpå. I vart fall dom jag sett. Tror bara kravet är att det ska vara två separata utgångar.

Tror du ska ha rätt otur om huset ska rasa även om huset blir lite bombat.

Men jag är inte säker på att du ska springa ner i skyddsrummet ändå. Jag brukar inventera skyddsrum inför renoveringar. De flesta skyddsrum brukar ha betydande brister. Då är det sådana som jag ser. En sakkunnig på skyddsrum skulle förmodligen hitta mer ändå! :P
  • Friger
    Aniiee skrev 2022-03-07 00:14:11 följande:
    Det räcker ju att dörrarna är moderna och har moderna lås. Vårt skyddsrum/förråd finns inga vanliga nycklar till, bara vridlås på insidan, sånna som inte går att ställa upp, och elektronlås på utsidan. Fungerar inte elektronlås en så kommer man inte in. Det händer ett par gånger om året att man inte kommer in dit, genom porten eller genom cykelförrådet pga att låsen havererat.

Aja, bara en tanke som slog mig. 
    Kallas för passersystem.

När strömmen försvinner så finns batteri för att upprätthålla funktionen på passersystemet ytterligare en tid. Någon dag eller så lite beroende på.

Sen kan en av två saker hända.
    1. Dörren låses upp.
    2. Dörren förblir låst.

Dörren ska alltid gå att öppna inifrån via ett låsvred.

Hur fastighetsägare löser med tillträde i händelse av krig har jag ingen aning om... En ytterdörr går ju att forcera med en gatsten eller så. Men en robust källardörr av modernare typ... Inte fullt lika enkelt utan riktiga verktyg.
  • Friger

Lägger mig inte hund-debatten på så sätt. Men det är inte tillåtet med hund/katt i skyddsrum i dagens läge.

Jag har själv både hund och katter. Vette fåglarna om det skulle gå så bra att ha dom i ett skyddsrum tillsammans med en massa människor på det sättet ärligt talat.

Jag tror många har svårt att förstå hur trångt det är tänkt att vara i ett skyddsrum...

www.tv4play.se/program/nyheterna/f%C3%B6rbjudet-med-husdjur-i-skyddsrum-hund%C3%A4gare-oroas/13751497

• Friger
    mari123 skrev 2022-03-07 08:39:25 följande:
    Och hur gör Du i ett utsatt läge?
    Blir väldigt hypotetiskt. Bor ute på landet där det inte finns några skyddsrum. Sen tillhör jag gruppen som får åka ut och kriga.

Min största oro skulle inte vara djuren utan barnen jag lämnar. Visserligen i trygga händer. Men ändå.

Men hypotetiskt skulle jag lämna djuret med mat och vatten i lägenheten. Det är inte optimalt men bättre än alternativet nere i skyddsrummet.

Om djuret inte vänjer sig vid fyrverkeri på steroider så skulle jag avliva djuret. Tror du blir tvungen till det realistiskt sett.
  • Friger
    Aniiee skrev 2022-03-07 09:02:50 följande:
    Vet faktiskt inte hur det är med källardörren, porten verkar i alla fall hållas låst om problemet inte a hjälps på ett dygn. Jag har nog aldrig varit med om att ytterdörren tii cykelförrådet and ch porten lagt av samtidigt så osäker på den...

Ja, nej, dessa bunkerdörrar tar man sig inte igenom med mindre än en blåslampa och dynamit om de är låsta. 
    Nä, tror att dom där passersystemen och robusta källardörrar vuxit upp lite bakifrån... Fanns inte när regelverken skapades. På senare år har man ju inte heller tagit särskilt seriöst på saken heller.

De flesta skyddsrum jag tittar på har allvarliga fel som skyddsrum. Utrustning saknas. Dom är inte gastäta. Man har monterat så mycket utrustning och fyllt med så mycket prylar att jag starkt kan ifrågasätta om det går att återställa enligt regelkravet, eller ens på rimlig tid.

Blir det krig så tror jag att det är många sådana där: "Hoppsan, tänkte inte på det..." som kommer att dyka upp...
  • Friger
    mari123 skrev 2022-03-07 09:51:51 följande:

"Plikt i krig"? Var finns den "plikten"? Är det ngt gammalt från KarlXII

Nja, Gustav VI dvs kungen före den vi har nu. Tidsperioden är ungefär när totalförsvaret byggdes upp och var som starkast.

Hans valspråk var:
    "Plikten framför allt"

Står på dom gamla mynten från hans tid. I vart fall dom gamla fem-kronorna har jag för mig, även om jag inte har något sådant här på jobbet och kan dubbelkolla. :P
  • Friger
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2022-12-17 05:31:45 följande:

Det är ju väldigt få nu levande i landet som personligen upplevt en krissituation i skarpt läge, vi har ju varit förskonade från allt sånt hemskt väldigt länge nu....

Detta gör att väldigt många har svårt att ta in vad det är för "läge" när det ev blir dags att nyttja ett skyddsrum...

Att ens tala om t.ex husdjur eller allergier är så världsfrånvänt att det blir löjligt.

Det handlar om att en kortare stund akut skydda människor från livsfara.  

Jo... Tittade ner i en fodertunna här om dagen. Hittade sex stycken möss. De hade lyckats gnaga sig in, men fastnat där. Fyra var feta och två var uppätna. Såg resterna. Sen slog jag ihjäl de kvarvarande med skopan och slängde ut dem.

Givet hur mycket mat Sverige har lagrat. Undrar hur länge det tar innan i vart fall grannarna börjar se "Putte" och "Fido" som utmärkt bas för en gryta?

Svar på tråden Skyddsrum