• Anonym (Orolig)

Skyddsrum

I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??

• Svar på tråden Skyddsrum
  • Anonym (X)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 15:33:10 följande:
    Skyddsrum

I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??

Ja, det är för jäkligt att inte alla i alla fall kan få minst 5 kvadratmeter vardera. Hur tänkte folk egentligen?
  • Friger

Alla skyddsrum har två utgångar. En i reserv.

Men de flesta skyddsrum jag sett har passerat "bäst före datum" för att uttrycka sig försiktigt. Det har borrat och byggts i dom, och prylarna inne i dom är gamla och trasiga eller saknas.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (X) skrev 2022-03-06 15:35:12 följande:
    Ja, det är för jäkligt att inte alla i alla fall kan få minst 5 kvadratmeter vardera. Hur tänkte folk egentligen?
    Av allt jag skrev var det det du reagerade på?
    Att framställa mina funderingar som löjliga.
  • Anonym (Jadu)

Alla får ju inte plats i skyddsrum. Enligt MSBs webb finns plats för 7 miljoner människor. Sen finns ett okänt antal privata skyddsrum.

• Anonym (Orolig)
    Friger skrev 2022-03-06 15:39:24 följande:

Alla skyddsrum har två utgångar. En i reserv.

Men de flesta skyddsrum jag sett har passerat "bäst före datum" för att uttrycka sig försiktigt. Det har borrat och byggts i dom, och prylarna inne i dom är gamla och trasiga eller saknas.

Mitt närmaste skyddsrum var väldigt litet och hade bara en dörr vad jag kunde se. Skyddsrummen i min huslänga ligger i var tredje port.

Kan tänka mig att många skyddsrum runt om i landet inte underhållits särskilt väl...
    De slutade väl t o m byggas nya efter 90-talet?
  • Friger
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 15:44:56 följande:
    Mitt närmaste skyddsrum var väldigt litet och hade bara en dörr vad jag kunde se. Skyddsrummen i min huslänga ligger i var tredje port.

Kan tänka mig att många skyddsrum runt om i landet inte underhållits särskilt väl...
    De slutade väl t o m byggas nya efter 90-talet?
    Finns helt säkert två utgångar.

En lucka i väggen exempelvis. Går till en uppstigningsbrunn utanför skyddsrummet.

De flesta skyddsrum jag sett är byggda på 40-50-60 -tal. Sen faller antalet för varje årtionde. Inte sett något från 90-00 -tal. Har varit med och byggt några nu på senare år. Men många är det ju inte...
  • Anonym (Orolig)
    Friger skrev 2022-03-06 15:50:26 följande:
    Finns helt säkert två utgångar.

En lucka i väggen exempelvis. Går till en uppstigningsbrunn utanför skyddsrummet.

De flesta skyddsrum jag sett är byggda på 40-50-60 -tal. Sen faller antalet för varje årtionde. Inte sett något från 90-00 -tal. Har varit med och byggt några nu på senare år. Men många är det ju inte...
    Måste dit och kolla igen, för du har antagligen rätt! Tack!

Intressant detta...
  • Friger
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 15:56:06 följande:
    Måste dit och kolla igen, för du har antagligen rätt! Tack!

Intressant detta...
    Np, lycka till! :)
  • Anonym (B)

I kommunen jag bor i finns det endast ett enda skyddsrum, med plats för ca. 150 personer. I en kommun med ca. 20.000 invånare...

• Anonym (Orolig)
    Anonym (B) skrev 2022-03-06 16:18:05 följande:

I kommunen jag bor i finns det endast ett enda skyddsrum, med plats för ca. 150 personer. I en kommun med ca. 20.000 invånare...

Först till kvarn om det blir skarpt läge m a o!
Svar på tråden Skyddsrum