Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Skyddsrum

Om kriget väl kommer så släpper snart priviligierade tankar som att man inte vill trängas. Hamnar man under en rasmassa och bor så det finns andra hur i närheten hjälper folk till att gräva fram utgången. Det är viktigt att ha vattendunkar ifall det blir långvarigt. 

Jag bor i en förort till Stockholm och det är ett skyddsrum i min källare (där jag har förråd) Det känns tryggt att ha det så nära, vad som inte känns tryggt är att man inte får ha med husdjur. Jag hoppas folk struntar i det. Att låta djuret dö för att någon kanske, möjligen, eventuellt är allergiskt känns inte rimligt. Är någon superallergisk får man lösa det då. 

• Glinda från Oz
    Anonym (om inte) skrev 2022-03-06 20:35:30 följande:

Om ingen ändrig i reglerna görs så skippar jag skyddsrummet. Jag riskerar död hellre med mina husdjur i så fall. Ingen ska säga att jag kommer göra annorlunda när det väl kommer till kritan, jag har gjort samma val flera gånger förr, fast pga väder istället för bomber.

Polisen lär inte stå utanför skyddsrummet och haffa alla med djur. Tror det är många som kommer gå dit med sina husdjur fast det är emot reglerna, 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 21:43:15 följande:
    Förstår att det känns motigt att behöva lämna sina djur, men tänk lite längre... Det går inte att folk tar med husdjur i skyddsrummet. Det hoppas jag det verkligen inte kompromissas med.

Det är trångt som det är, 0,75 kvm per person. Ska det då trängas hundar, katter, marsvin, kaniner, burfåglar och sköldpaddor också? 
    Funkar inte!!! Inte för allergiker, inte för någon! Hur och var ska djuren uträtta sina behov? Man kan bli sittande i tre dygn där, det är tillräckligt krävande att ta hand om mänsklig avföring misstänker jag...

Okej, du vet inte särskilt mycket om skyddsrum då förstår jag. Skyddsrummen ska vara utrustade med mulltoa eller liknande så det blir inga problem för människor alls. 

Hur man löser det för djur beror på djurart. Jag har valpskydd i mina katters burar när vi reser t.ex. Uträttar de sina behov slänger jag skyddet i dubbla plastpåsar och sätter in ett nytt. Hundägare har hundbajspåsar gissar jag. Skulle det bli krig kommer jag ha en tygkasse precis vid ytterdörren med allt jag behöver så jag bara behöver ta den om larmet går. 

• Glinda från Oz
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 21:46:06 följande:
    Hoppas vid gud att folk är vettiga nog att stoppa alla som vill ta in husdjur!!!
    Det är ett tufft val men absolut nödvändigt anser jag att lämna djuren utanför.
    Lämnar du ditt barn utanför också? Bebisar låter och stör. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (X) skrev 2022-03-06 23:06:11 följande:
    Vad får dig att tro att andra människor vill dela utrymme med hundar och katter som tar upp plats och skiter på golvet? Djuren kommer inte kunna röra sig. Det är djurplågeri. 
    Alla kommer inte vilja dela skyddsrum med bebisar heller eller grannen som luktar svett och pratar för sig själv. Det är inget hotell, man får inte välja. Anledningen till att man är i skyddsrummet är för att man kan dö utanför, djur klarar inte magiskt att få en bomb på sig. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 06:36:12 följande:

https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/forbered-dig-for-kris/husdjur/

? Husdjur får däremot inte tas med till skyddsrum på grund av allergirisken. I ett skyddsrum ska man dock inte vistas mer än några dygn - så med extra förråd av mat och vatten, har ditt djur goda förutsättningar att klara sig på egen hand tills du är tillbaka. ?

Slutdiskuterat.

Det står inte ett ord om att djuret löper samma risk att dö som en människa på den sidan. Djuren klarar sig alltså inte bra. 
Svar på tråden Skyddsrum