Inlägg från: Anonym (pfft) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pfft)

Skyddsrum

Anonym (X) skrev 2022-03-06 23:06:11 följande:
    Vad får dig att tro att andra människor vill dela utrymme med hundar och katter som tar upp plats och skiter på golvet? Djuren kommer inte kunna röra sig. Det är djurplågeri. 
    Tja jag vill inte dela skyddsrum med känslokalla idioter som dig men ibland får man stå ut med saker man inte gillar. 
  • Anonym (pfft)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-06 23:32:26 följande:
    Vill du dela mindre än en kvm yta med två hundar som börjar slåss med varandra? Du förstår att husdjur inte kommer uppföra sig som vanligt i ett trångt utrymme tillsammans med massa vettskrämda människor och skrikande barn? 
    Vet du vilken annan art som inte kan uppföra sig under sådana omständigheter? Människor. Det är andra människor du behöver oroa dig för, inte hundar. 
  • Anonym (pfft)
    Anonym (X) skrev 2022-03-06 23:34:59 följande:
    Djurägarna har två val. Stanna i lägenheten med sina djur eller vara i skyddsrummet utan djur. 
    Nja, det enda viktiga är vilka som har makten i ett skyddsrum. Jag kommer ta med alla nödvändiga vapen för att förhindra idioter från att skada mig eller mina djur. 
  • Anonym (pfft)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 23:37:23 följande:
    Låt säga att 70 personer får plats i skyddsrummet. Då har alla 1 kvm säger vi. Där ska du sitta i kanske tre dygn, och även sova.
    Tycker du då att det är ok att åtta hundar, 10 katter, 16 burfåglar och 15 tamråttor/kaniner/marsvin också ska trängas där? Var ska de kissa och bajsa? Kommer alla djur att hålla sams? Störa de andra? 
    Hur ser du på hygienen? Folk med pälsdjursallergi? 
    Ja jag tycker det är ok och en jävla skyldighet som djurägare att ta hand om och skydda de oskyldiga liv vars ansvar du tagit på dig. Det ansvaret försvinner inte i krissituationer. Jag kunde inte bry mig mindre om du känner obehag eller att det är ofräscht i några dagar. 
  • Anonym (pfft)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 23:42:00 följande:
    Löjligt. Det begriper du väl att det inte kommer funka med massa husdjur i ett trångt skyddsrum i skarpt läge. 
    Människor går först hur illa de än beter sig. Allas lika värde du vet...
    Jodå, det funkar. Det är ingen optimal situation, som det sällan är i krig. Men det funkar. Och nej människor går inte först. Ditt liv är inte ens i närheten värt så mycket för mig som mina djur. 
  • Anonym (pfft)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-06 23:53:04 följande:

Och hur tror du det blir när du kommer ut ur skyddsrummet? Vilka ska hjälpa dig när du behöver dina grannar - vilket du kommer behöva - om du sett till att hälften av grannarna dött och hälften hatar dig? 

Fast det är ju inte säkert att du ens kommer ut, för att dela en trång yta med ett panikslaget djur brukar inte vara en bra kombination. 

Aja,
    just nu sitter många små rollspelare och fantiserar om vad de minsann ska göra om det blir krig. det brukar sällan stämma med verkligheten när det faktiskt gäller  

Haha har jag dödat hälften av mina grannar plötsligt? Intressant.
  • Anonym (pfft)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 23:54:59 följande:
    Såklart, för egon som dig är dina behov viktigare än kollektivets.
    Så trevligt om någons pundares oberäkneliga hund släpps in i skyddsrummet och atttackerar dina små älsklingar och fler i tumultet som kommer uppstå.

Så du vet att det funkar med massa husdjur i ett skyddsrum i skarpt läge i några dygn... all hund och kattskit, och piss från stressade djur, trängsel och stress och obehag. 

Nä, lägg ner. Husdjuren kommer inte in i skyddsrummen hur gärna du än vill tro det. Människor går först.
    Du får väl sätta dig i säkerhet på landet istället med dina djur.
    Haha hör du inte hur du låter? Du är inte mindre ego för att du sätter människoliv över djurens liv. Jag sätter mina familjemedlemmars liv, där hundarna ingår, först precis som du gör med din familj. 

Ja individer kan vara jäkligt oberäkneliga, speciellt människor. Kommer du sitta vid dörren till skyddsrummet och göra en bedömning om vilka människor som är oberäkneliga nog att inte släppas in? Det kommer förvisso inte gå att se. Men eftersom du uttrycker dig med nedsättande ord som "pundare" om människor som lider av missbruk kan jag nog gissa på var din människosyn ligger.

Ja krig är stressigt och ohygieniskt och fult. Ditt prinsessliv får du släppa när kriget kommer hjärtat. 
  • Anonym (pfft)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-07 00:15:50 följande:
    Ditt resonemang är bara löjligt och håller inte i kris. Du går på känsla att dina behov står över alla andras och att du liksom kan göra som du vill, du är t o m beredd att "ta makten" i skyddsrummet med vapen för att få in dina djur...
    Det håller ju inte, och det är väl därför du går till personangrepp och tar till förminskande tillmälen för att få ut din frustration.
    Du kan inte ens bemöta det jag skrev på ett konstruktivt och resonerande sätt.
    Förstår att detta är tufft för dig och alla djurägare, men det är bara att acceptera.
    Har du skaffat djur får du sätta sig i säkerhet på landet istället.
    Men förhoppningsvis blir det inget krig.
    Jag går på att jag tänker rädda mina familjemedlemmars liv först, precis som alla andra människor. Och jag kommer självklart försvara min familj från människor som försöker skada dem med de medel som behövs. Självklart är det dem med makten som bestämmer. Antingen att man har majoriteten, kroppsstyrkan och/eller vapnen för att förhindra djur eller för att tillåta djur. 

Du har inga argument förutom dina känslor. Du tycker det är lite jobbigt och känns lite läskigt med djur i tighta utrymmen. Och mitt argument är att dina känslor är värdelösa över mina djurs liv och säkerhet. Krig är jobbigt och du får komma över dina känslor. 

Det är inte mina hundar som kommer göra din tillvaro i skyddsrummet osäker, det är andra människor. Rädda människor är bland det farligaste som finns. Och då snackar vi bara vanliga människor. Sedan ska du tänka på alla kvinnomisshandlare, våldtäktsmän, själviska tjuvar som snor alla dina livsnödvändiga produkter osv som du kommer dela rummet med. 
Svar på tråden Skyddsrum