Inlägg från: Kexsmula |Visa alla inlägg
  • Kexsmula

Skyddsrum

Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 07:11:20 följande:
    Det är ju såhär.

Sen är husdjur idag mångas enda eller närmsta familj och jag har all förståelse för att man inte vill lämna dem. Men nu är reglerna för MSBs skyddsrum som de är, bättre att veta om dem och ha en plan då.
    Visst, det är reglerna men vem fan kommer upprätthålla dem i en krigssituation?! Jag kommer ta med min katt om det värsta skulle hända och jag är helt säker på att många andra också kommer ta med sina djur. Militärer kommer knappast skjuta mig om jag gör det och gör tillräckligt många samma sak som jag (vilket jag är helt säker på) kommer den fåniga regeln aldrig kunna upprätthålla. Så enkelt är det.
  • Kexsmula
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 07:31:20 följande:

Nej det är inte så enkelt. Du kommer skapa oreda och kaos.

Vad gör du när din katt skapar grav allergi hos personen 0,75 m från dig som får andnöd? Ska alla utrymma skyddsrummet då?

Ta ditt ansvar!Sluta tänk att regler inte gäller dig. 

SKÄRP DIG.

Sanningen är att allergier är det minsta problemet i en krigssituation och det kommer vara trångt och jävligt i ett skyddsrum, men i en sådan situation gäller det bara att försöka överleva. Jag tar med min katt eftersom jag vägrar lämna honom själv för att dö - det skulle jag aldrig kunna leva med. Jag är dessutom helt säker på att många resonerar exakt likadant och därför kommer den s. k regeln vara totalt obsolet. Tror du på allvar militärer skulle skjuta oss eller förvägra oss alla inträde? Du får ursäkta mig men det skulle aldrig fungera, vi är för många.
    Skulle någon jäkel våga opponera sig är min katt ett ?emotional support pet? och får därmed automatiskt vara där jag är.
  • Kexsmula
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 07:47:37 följande:
    Sanningen är att du inte får. Men vill bryta mot detta för att du inte anser att samhällets regler gäller dig.

Jag har haft en katt jag aldrig hade lämnat, han var mitt allt.  Men vi hade kört långt från staden istället ihop, inte brutit mot skyddsrumsreglerför att jag ansåg mig förmer.

väx upp.

Jag anser inte att jag är för mer än andra. Jag bara påpekar att en sådan regel aldrig någonsin kommer kunna upprätthållas och tar med min katt i ett worst case scenario. Extremt många andra kommer göra exakt likadant och därför kommer en sådan regel aldrig funka. Och om jag säger att min katt är ett ?emotional support?-djur har min katt dessutom lika mycket rätt att befinna sig där som jag har. Vem fan kan kolla upp det? Nej, precis, ingen! 

Jag kanske har en parfym på mig som orsakar extrema obehag för en allergiker också - tough shit.

• Kexsmula
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 08:00:53 följande:
    Jo. Du anser att du är förmer iom att du anser att satta regler inte gäller för dig.

Fantastiskt.

Vilka andra regler tycker du inte gäller för dig? 

Varför är det så svårt för dig att bara tugga i dig att folk kommer ta med sina husdjur och att regeln inte kommer att kunna upprätthållas i en krigssituation? 

Dessutom får man ha med sig ett emotional support pet, det går under samma regler som ledhundar för blinda.

• Kexsmula
    Anonym (...) skrev 2022-03-07 08:19:50 följande:

Jag hade inte velat ha det på mitt samvete när någon får andnöd pga allvarlig allergi eller att någon blir skadad för att det råkar vara 4 hundägare och 2 kattägare som prompt ska ha med sig djuren.  

Någon kan få andnöd av min parfym, jag gillar lite djärvare dofter och har alltid dyr parfym på mig. Någon annan kanske har tagit med lite nötter som han käkar och någon annan är superallergisk för. Sånt är livet och i en krigssituation är folks allergier inget man nojar över.
  • Kexsmula
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 08:41:03 följande:
    Vad är det sagt, 0,75 kvm per person. Skulle råda alla att mäta upp det hemma och tänka efter.

I dagsläget är det ing djur förutom ledarhund som tillåts. Är det inte bättre som djurägare att ha tänkt igenom en annan plan i förväg. Vad gör man annars i skarpt läge om man står där med kattburen eller hunden i koppel och 20 personer tvärvägrar att man får komma in?
    Man får ha med sig ett emotional support pet eftersom de går under samma regler som ledarhundar, som sagt. Man kan säga att ens katt/hund/tamråtta är ett ESP till paragrafryttarna och då är det helt okej och får inte ifrågasättas.
  • Kexsmula
    Anonym (X) skrev 2022-03-07 08:50:44 följande:
    Nej, det kommer inte att gå. Du tror att du kan tvinga dig in där? Du tror på allvar att alla andra bara kommer tillåta det? 

Om du inte klarar dig utan din katt i en krissituation, så fixa det istället. Det är djurplågeri att använda sin hund som känslomässigt stöd. Dina inlägg visar ju verkligen att du inte agerar för djurets bästa utan bara sin egen egoism. 
    Jo, det kommer att gå och jag lovar dig att kvarterets alla djurälskare kommer gå ihop - inklusive de anabolastinna killarna med sina amstaffblandningar. Vi kommer knappast tillåta att några slälvutnämnda moralens väktare står vid entrén och frågar efter intyg mitt i en krigssituation. Det kommer liksom aldrig hända, sorry.
  • Kexsmula

Kan inte citera eftersom familjeliv buggar sig, men X, varför blir du så provocerad av att jag tar med min katt vilket jag har all rätt till? Vad har du tänkt att självutnämnda poliser ska göra åt saken? Ta till våld? Haha, ni som absolut inte vill att djuren ska sitta i säkerhet är i minoritet, alltså kommer katten in och du kommer inte kunna göra något åt saken. Jag fattar de beslut som är bäst för alla i min familj.

• Kexsmula

P, jag är fullt kapabel till att försvara både mig och min katt. Skulle någon ens försöka kommer de bittert ångra det, men samtidigt betvivlar jag att någon skulle våga i skarpt läge.

Svar på tråden Skyddsrum