• mari123

Skyddsrum

I ett läge då vi i Sverige drabbas av pågående krig så är hela Europa inblandat, det blir kärnvapen och ajöss. Skyddsrum var funktionella i WW2 men i det tredje kan man lika gärna stanna hemma, krama husdjuren och vänta.

• mari123

Skulle jag lämna min katt ensam och fly till ngt skyddsrum.......var det nu kan finnas! NÄ vi dör tillsammans hon och jag

• mari123
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 07:11:20 följande:
    Det är ju såhär.

Sen är husdjur idag mångas enda eller närmsta familj och jag har all förståelse för att man inte vill lämna dem. Men nu är reglerna för MSBs skyddsrum som de är, bättre att veta om dem och ha en plan då.
    Ursäkta att jag lägger mig i men OM ens husdjur står en närmast så är jag säker på att man möter döden jämte sitt djur.
  • mari123
    Gameofthrones skrev 2022-03-07 07:35:09 följande:

Tunnelbanan är ett förslag. Med djur. 
    Som sagt det är det krig så tror jag att det blir lite annulunda? Om vi skulle stå som Ukraina. 

Vadå "stå som Ukraina"? 
  • mari123
    Kexsmula skrev 2022-03-07 08:24:56 följande:
    Någon kan få andnöd av min parfym, jag gillar lite djärvare dofter och har alltid dyr parfym på mig. Någon annan kanske har tagit med lite nötter som han käkar och någon annan är superallergisk för. Sånt är livet och i en krigssituation är folks allergier inget man nojar över.
    ELLER så är det? OM man nu tänker att krig 2022 ser likadant ut som under WW2.Bombplan, mörkläggning och Anne Frank....
  • mari123
    Friger skrev 2022-03-07 08:36:50 följande:

Lägger mig inte hund-debatten på så sätt. Men det är inte tillåtet med hund/katt i skyddsrum i dagens läge.

Jag har själv både hund och katter. Vette fåglarna om det skulle gå så bra att ha dom i ett skyddsrum tillsammans med en massa människor på det sättet ärligt talat.

Jag tror många har svårt att förstå hur trångt det är tänkt att vara i ett skyddsrum...

www.tv4play.se/program/nyheterna/f%C3%B6rbjudet-med-husdjur-i-skyddsrum-hund%C3%A4gare-oroas/13751497

Och hur gör Du i ett utsatt läge?
  • mari123
    Min äldsta dotter bor i ett hus byggt på 40-talet! En BRF som vilar på gamla lagrar! Utrymmet i källaren innefattar ett förråd som verkligen för en tillbaka till gamla tider!  Dörrar och lås som ger ångest........!  Som att besöka gamla övergivna lokaler som Hitler!! kunde trivas i!?
  • mari123
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 10:01:36 följande:
    Skärp dig. Vi har krigslagar och totalförsvarsplikt.
    Har vi? Du verkar insatt så du står väl främst i fronten?
Svar på tråden Skyddsrum