Inlägg från: Anonym (Jadu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jadu)

Skyddsrum

Alla får ju inte plats i skyddsrum. Enligt MSBs webb finns plats för 7 miljoner människor. Sen finns ett okänt antal privata skyddsrum.

• Anonym (Jadu)
    Anonym (pfft) skrev 2022-03-07 00:05:15 följande:
    Haha hör du inte hur du låter? Du är inte mindre ego för att du sätter människoliv över djurens liv. Jag sätter mina familjemedlemmars liv, där hundarna ingår, först precis som du gör med din familj. 

Ja individer kan vara jäkligt oberäkneliga, speciellt människor. Kommer du sitta vid dörren till skyddsrummet och göra en bedömning om vilka människor som är oberäkneliga nog att inte släppas in? Det kommer förvisso inte gå att se. Men eftersom du uttrycker dig med nedsättande ord som "pundare" om människor som lider av missbruk kan jag nog gissa på var din människosyn ligger.

Ja krig är stressigt och ohygieniskt och fult. Ditt prinsessliv får du släppa när kriget kommer hjärtat. 
    Fast likaså gäller att husdjur inte släpps in i skyddsrum. Punkt.
  • Anonym (Jadu)
    Gameofthrones skrev 2022-03-07 01:00:21 följande:
    Tror du att man bryr sig om det under ett krig? Hygien vad tror du vad man gör i en tunnelbanestation vad tror du vad Ukrainare gör? Tror du att det tänker hygien när det tänker överlevnad? Alla har skyldigheter Att hjälpas åt. Och skydda sina familjemedlemmar. Man gör det bästa åt situationen.

Du, Men dela rum med våldtäktsmän, rånare, kvinnomisshandlare, mördare, psykopat, sociopater, pedofiler. Det har du inte nått emot? 
    Husdjur får inte vara i MSBs skyddsrum. Sluta nu, det är regeln. Vill di något annat, bygg ett eget skyddsrum.
  • Anonym (Jadu)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-07 06:49:55 följande:
    Det står inte ett ord om att djuret löper samma risk att dö som en människa på den sidan. Djuren klarar sig alltså inte bra. 

Det spelar ingen roll för MSB. Du får inte ta med dina husdjur i skyddsrum. Punkt.

Jag har haft husdjur själv som betytt precis allt för mig och jag vet ärligt inte om jag hade kunnat lämna dem och satt mig i säkerhet eller om jag hade packat in djur i bil och kört så långt in i en skog jag kunnat. 

Men du får inte ta med dina husdjur i ett offentligt skyddsrum.

• Anonym (Jadu)
    Anonym (X) skrev 2022-03-07 07:05:28 följande:

Spelar ingen roll. Bebisar har rätt att vara i skyddsrummen. 

Lustigt att du säger till folk att de inte får välja när du själv tror att just du ska få välja. 

Det är ju såhär.

Sen är husdjur idag mångas enda eller närmsta familj och jag har all förståelse för att man inte vill lämna dem. Men nu är reglerna för MSBs skyddsrum som de är, bättre att veta om dem och ha en plan då.
  • Anonym (Jadu)
    mari123 skrev 2022-03-07 07:16:25 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i men OM ens husdjur står en närmast så är jag säker på att man möter döden jämte sitt djur.
    Och det är ju allas val att göra. Att man inte lämnar sitt djur. Men det ändrar inte på regeln att husdjur inte får följa med i MSBs skyddsrum.
  • Anonym (Jadu)
    Kexsmula skrev 2022-03-07 07:28:20 följande:
    Visst, det är reglerna men vem fan kommer upprätthålla dem i en krigssituation?! Jag kommer ta med min katt om det värsta skulle hända och jag är helt säker på att många andra också kommer ta med sina djur. Militärer kommer knappast skjuta mig om jag gör det och gör tillräckligt många samma sak som jag (vilket jag är helt säker på) kommer den fåniga regeln aldrig kunna upprätthålla. Så enkelt är det.

Nej det är inte så enkelt. Du kommer skapa oreda och kaos.

Vad gör du när din katt skapar grav allergi hos personen 0,75 m från dig som får andnöd? Ska alla utrymma skyddsrummet då?

Ta ditt ansvar!Sluta tänk att regler inte gäller dig. 

SKÄRP DIG.

• Anonym (Jadu)
    Kexsmula skrev 2022-03-07 07:43:44 följande:
    Sanningen är att allergier är det minsta problemet i en krigssituation och det kommer vara trångt och jävligt i ett skyddsrum, men i en sådan situation gäller det bara att försöka överleva. Jag tar med min katt eftersom jag vägrar lämna honom själv för att dö - det skulle jag aldrig kunna leva med. Jag är dessutom helt säker på att många resonerar exakt likadant och därför kommer den s. k regeln vara totalt obsolet. Tror du på allvar militärer skulle skjuta oss eller förvägra oss alla inträde? Du får ursäkta mig men det skulle aldrig fungera, vi är för många.
    Skulle någon jäkel våga opponera sig är min katt ett ?emotional support pet? och får därmed automatiskt vara där jag är.
    Sanningen är att du inte får. Men vill bryta mot detta för att du inte anser att samhällets regler gäller dig.

Jag har haft en katt jag aldrig hade lämnat, han var mitt allt.  Men vi hade kört långt från staden istället ihop, inte brutit mot skyddsrumsreglerför att jag ansåg mig förmer.

väx upp.
  • Anonym (Jadu)
    Kexsmula skrev 2022-03-07 07:56:22 följande:

Jag anser inte att jag är för mer än andra. Jag bara påpekar att en sådan regel aldrig någonsin kommer kunna upprätthållas och tar med min katt i ett worst case scenario. Extremt många andra kommer göra exakt likadant och därför kommer en sådan regel aldrig funka. Och om jag säger att min katt är ett ?emotional support?-djur har min katt dessutom lika mycket rätt att befinna sig där som jag har. Vem fan kan kolla upp det? Nej, precis, ingen! 

Jag kanske har en parfym på mig som orsakar extrema obehag för en allergiker också - tough shit.

Jo. Du anser att du är förmer iom att du anser att satta regler inte gäller för dig.

Fantastiskt.

Vilka andra regler tycker du inte gäller för dig? 
Svar på tråden Skyddsrum