Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Skyddsrum

Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 15:33:10 följande:
    Skyddsrum

I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??

Ja, det är för jäkligt att inte alla i alla fall kan få minst 5 kvadratmeter vardera. Hur tänkte folk egentligen?
  • Anonym (X)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-06 20:53:37 följande:
    Polisen lär inte stå utanför skyddsrummet och haffa alla med djur. Tror det är många som kommer gå dit med sina husdjur fast det är emot reglerna, 
    Vad får dig att tro att andra människor vill dela utrymme med hundar och katter som tar upp plats och skiter på golvet? Djuren kommer inte kunna röra sig. Det är djurplågeri. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-06 23:32:26 följande:
    Vill du dela mindre än en kvm yta med två hundar som börjar slåss med varandra? Du förstår att husdjur inte kommer uppföra sig som vanligt i ett trångt utrymme tillsammans med massa vettskrämda människor och skrikande barn? 
    Djurägarna har två val. Stanna i lägenheten med sina djur eller vara i skyddsrummet utan djur. 
  • Anonym (X)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-07 06:47:08 följande:
    Alla kommer inte vilja dela skyddsrum med bebisar heller eller grannen som luktar svett och pratar för sig själv. Det är inget hotell, man får inte välja. Anledningen till att man är i skyddsrummet är för att man kan dö utanför, djur klarar inte magiskt att få en bomb på sig. 

Djur är inte tillåtna i skyddsrum. Det är ingen diskussionsfråga.

Och anledningen till det är ju att djur inte räknas som människa. Djuren kommer att offras om man själv inte klarar av att ta ansvar för dom, dvs sätta dom i säkerhet någonstans. Men inte i ett skyddsrum. 

• Anonym (X)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-07 06:49:55 följande:
    Det står inte ett ord om att djuret löper samma risk att dö som en människa på den sidan. Djuren klarar sig alltså inte bra. 
    Nej, det gör dom inte om det kommer en bomb. Men du, då tror jag att du har andra problem än din katt. 
  • Anonym (X)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-07 06:47:08 följande:
    Alla kommer inte vilja dela skyddsrum med bebisar heller eller grannen som luktar svett och pratar för sig själv. Det är inget hotell, man får inte välja. Anledningen till att man är i skyddsrummet är för att man kan dö utanför, djur klarar inte magiskt att få en bomb på sig. 

Spelar ingen roll. Bebisar har rätt att vara i skyddsrummen. 

Lustigt att du säger till folk att de inte får välja när du själv tror att just du ska få välja. 

• Anonym (X)
    Kexsmula skrev 2022-03-07 08:24:56 följande:
    Någon kan få andnöd av min parfym, jag gillar lite djärvare dofter och har alltid dyr parfym på mig. Någon annan kanske har tagit med lite nötter som han käkar och någon annan är superallergisk för. Sånt är livet och i en krigssituation är folks allergier inget man nojar över.
    Ja, detta inlägget visar ju verkligen vad du står för. Att i en krigssituation stänka på dig parfym bara för att reta andra människor säger ju allt. 

Men det är ju ändå sött att du tror du blir insläppt med din katt. För som du säger, i krig gäller inte vanliga regler, så risken är stor att du får sitta i din lägenhet istället för i skyddsrummet. 

För du tror väl inte att du kan tvinga dig in där?
  • Anonym (X)
    Kexsmula skrev 2022-03-07 08:45:47 följande:
    Man får ha med sig ett emotional support pet eftersom de går under samma regler som ledarhundar, som sagt. Man kan säga att ens katt/hund/tamråtta är ett ESP till paragrafryttarna och då är det helt okej och får inte ifrågasättas.
    Nej, det kommer inte att gå. Du tror att du kan tvinga dig in där? Du tror på allvar att alla andra bara kommer tillåta det? 

Om du inte klarar dig utan din katt i en krissituation, så fixa det istället. Det är djurplågeri att använda sin hund som känslomässigt stöd. Dina inlägg visar ju verkligen att du inte agerar för djurets bästa utan bara sin egen egoism. 
  • Anonym (X)
    Kexsmula skrev 2022-03-07 08:55:06 följande:
    Jo, det kommer att gå och jag lovar dig att kvarterets alla djurälskare kommer gå ihop - inklusive de anabolastinna killarna med sina amstaffblandningar. Vi kommer knappast tillåta att några slälvutnämnda moralens väktare står vid entrén och frågar efter intyg mitt i en krigssituation. Det kommer liksom aldrig hända, sorry.
    Dream on...

Du tror på allvar att killarna kommer att vara kvar? De kommer att vara inkallade. Du har verkligen ingen aning om hur det fungerar om det blir krig. Din katt står inte högst på någons lista. Inte ens din egen eftersom du inte kan ta den till ett säkert ställe. Sök hjälp för din rädsla att vara utan din katt istället för att plåga katten. 
  • Anonym (X)
    Kexsmula skrev 2022-03-07 15:04:58 följande:

https://www.1177.se/Halland/behandling--hjalpmedel/hjalpmedel/syn/ledarhundar-och-assistanshundar/

och ingen kommer ju ha tid eller vilja att rota upp intyg mitt i ett krig, det fattar vem som helst.

Som sagt, du har inget att sätta emot om någon inte vill ha in ditt djur i skyddsrummet. Det handlar inte om att myndigheterna kontrollerar intyg, det handlar om andra människor som kommer att göra vad de kan för att slippa din katt som inte har något att göra i ett skyddsrum. 

Varför skyddar du inte din katt istället? Du låter inte som en sann djurvän. 
  • Anonym (X)
    Kexsmula skrev 2022-03-07 17:59:43 följande:

P, jag är fullt kapabel till att försvara både mig och min katt. Skulle någon ens försöka kommer de bittert ångra det, men samtidigt betvivlar jag att någon skulle våga i skarpt läge.

Ha ha, ska du stå och vifta med en hand medan du håller katten i den andra?
Svar på tråden Skyddsrum