• Aniiee

Skyddsrum

Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 23:29:34 följande:
    Borde inte vara möjligt men så är det säkert. Finns säkert idioter som skulle göra det.
    Tanke: häromkring är det elektronlås överallt. Ingen bricka, ingen tillgång. Det lär inte förändras om larmet går. Ställer man upp dörrarna så går hela skyddsrumstanken förlorad. Så vad ska man göra för att inte vara en idiot?
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-07 00:06:01 följande:
    Det är fastighetsägarens ansvar och skyldighet att alla kan ta sig in i skyddsrummet och att skyddsrummet fungerar. Är elen utslagen (troligt om det är krig) så måste det ju finns andra alternativ. Finns väl inga skyddsrum som är byggda med modern teknik?
    Det räcker ju att dörrarna är moderna och har moderna lås. Vårt skyddsrum/förråd finns inga vanliga nycklar till, bara vridlås på insidan, sånna som inte går att ställa upp, och elektronlås på utsidan. Fungerar inte elektronlås en så kommer man inte in. Det händer ett par gånger om året att man inte kommer in dit, genom porten eller genom cykelförrådet pga att låsen havererat.

Aja, bara en tanke som slog mig. 
  • Aniiee
    Friger skrev 2022-03-07 08:00:12 följande:
    Kallas för passersystem.

När strömmen försvinner så finns batteri för att upprätthålla funktionen på passersystemet ytterligare en tid. Någon dag eller så lite beroende på.

Sen kan en av två saker hända.
    1. Dörren låses upp.
    2. Dörren förblir låst.

Dörren ska alltid gå att öppna inifrån via ett låsvred.

Hur fastighetsägare löser med tillträde i händelse av krig har jag ingen aning om... En ytterdörr går ju att forcera med en gatsten eller så. Men en robust källardörr av modernare typ... Inte fullt lika enkelt utan riktiga verktyg.
    Vet faktiskt inte hur det är med källardörren, porten verkar i alla fall hållas låst om problemet inte a hjälps på ett dygn. Jag har nog aldrig varit med om att ytterdörren tii cykelförrådet and ch porten lagt av samtidigt så osäker på den...

Ja, nej, dessa bunkerdörrar tar man sig inte igenom med mindre än en blåslampa och dynamit om de är låsta. 
  • Aniiee
    Anonym (XXX) skrev 2022-03-08 10:41:34 följande:
    Fast så väldigt självklart är inte detta. Jag kan tycka att man ibland värnar för mycket om dem som har allergier, på bekostnad av andra. Har sett detta i min närhet, då ett barn som mådde psykiskt dåligt fick gå på ridning genom skolan (ett speciellt initiativ i den kommunen); en personal på skolan följde med barnet till och från ridskolan på skoltid. Det var en liten grupp för barn med speciella problem. Barnet mådde mycket bättre av detta!

Men då måste en mamma till ett allergiskt barn i skolan (som inte ens gick i samma klass) förstås ta till storsläggan - och så fick skolan sluta med det initiativet... :(

Jag ser det inte som så himla självklart, att allergi ska gå före psykiskt mående, för dem som faktiskt skulle må väldigt dåligt av att lämna sitt djur i lägenheten. Var sig detta är ett "emotional support"-djur eller inte. 

Hur ska man förresten göra med blindhundar? Om de inte får följa med till skyddsrummet, blir den blinde tvungen att stanna i bostaden...
    Ledarhund är undantagna, som på de flesta ställen i Sverige ink mataffärer. 
Svar på tråden Skyddsrum