Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Skyddsrum

Glinda från Oz skrev 2022-03-06 20:51:27 följande:

Om kriget väl kommer så släpper snart priviligierade tankar som att man inte vill trängas. Hamnar man under en rasmassa och bor så det finns andra hur i närheten hjälper folk till att gräva fram utgången. Det är viktigt att ha vattendunkar ifall det blir långvarigt. 

Jag bor i en förort till Stockholm och det är ett skyddsrum i min källare (där jag har förråd) Det känns tryggt att ha det så nära, vad som inte känns tryggt är att man inte får ha med husdjur. Jag hoppas folk struntar i det. Att låta djuret dö för att någon kanske, möjligen, eventuellt är allergiskt känns inte rimligt. Är någon superallergisk får man lösa det då. 

Nej, man löser inte problem med allergier där och då när flyglarmet går och folk rusar till skyddsrummen, utan djuren får helt enkelt stanna utanför.
  • Tom Araya
    Anonym (pfft) skrev 2022-03-06 23:19:00 följande:
    Tja jag vill inte dela skyddsrum med känslokalla idioter som dig men ibland får man stå ut med saker man inte gillar. 
    Du behöver inte, du kan stanna utanför.
  • Tom Araya
    Anonym (pfft) skrev 2022-03-06 23:44:32 följande:
    Ja jag tycker det är ok och en jävla skyldighet som djurägare att ta hand om och skydda de oskyldiga liv vars ansvar du tagit på dig. Det ansvaret försvinner inte i krissituationer. Jag kunde inte bry mig mindre om du känner obehag eller att det är ofräscht i några dagar. 
    Du får skydda dina husdjur hur du vill, men in i skyddsrummet kommer de inte.
  • Tom Araya
    mari123 skrev 2022-03-07 03:02:51 följande:

I ett läge då vi i Sverige drabbas av pågående krig så är hela Europa inblandat, det blir kärnvapen och ajöss. Skyddsrum var funktionella i WW2 men i det tredje kan man lika gärna stanna hemma, krama husdjuren och vänta.

Skyddsrum kommer att rädda många liv även i nästa storkrig.
  • Tom Araya
    Kexsmula skrev 2022-03-07 07:28:20 följande:
    Visst, det är reglerna men vem fan kommer upprätthålla dem i en krigssituation?! Jag kommer ta med min katt om det värsta skulle hända och jag är helt säker på att många andra också kommer ta med sina djur. Militärer kommer knappast skjuta mig om jag gör det och gör tillräckligt många samma sak som jag (vilket jag är helt säker på) kommer den fåniga regeln aldrig kunna upprätthålla. Så enkelt är det.
    Jag skulle vilja se dig stå och tjafsa med tio grannar om husdjur i skyddsrummet.... Skrattande
    De kommer att be dig lämna djuret, annars kommer du inte in. Vad ska du göra?
  • Tom Araya
    Kexsmula skrev 2022-03-07 07:56:22 följande:

Jag anser inte att jag är för mer än andra. Jag bara påpekar att en sådan regel aldrig någonsin kommer kunna upprätthållas och tar med min katt i ett worst case scenario. Extremt många andra kommer göra exakt likadant och därför kommer en sådan regel aldrig funka. Och om jag säger att min katt är ett ?emotional support?-djur har min katt dessutom lika mycket rätt att befinna sig där som jag har. Vem fan kan kolla upp det? Nej, precis, ingen! 

Jag kanske har en parfym på mig som orsakar extrema obehag för en allergiker också - tough shit.

Nej, ingen kommer att kolla upp om din katt är "emotional support" som du mycket riktigt säger, den får stanna utanför oavsett vad du påstår.
  • Tom Araya
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 08:56:22 följande:

Jag tänker samma som dig. I krisläge som kräver skyddsrum kommer folk inte vara lika förstående som i fredstid. Ett djur kommer ta plats. En man vars fru är gravid kommer inte uppskatta att hon sätts 0,75 m från katt som kan sprida toxoplasmos. 

Kommer du med djur till skyddsrum kommer du högst sannolikt få vända i dörren för att där finns MASSOR av folk, eftersom alla skyddsrum är för alla människor och vi har fler människor än skyddsrum.

Att i det läget göra sig besvärlig kommer få en bortkörd från området av stressade, arga, rädda människor.

Bättre då att ha letat upp en alternativ plats i förväg. Kanskw pratat ihop sig med andra kattägare? Nån kanske har en källare på landet? 

Exakt så, ja.

Problemet är för individen att lösa, inte för kollektivet. Kollektivet följer de kollektiva reglerna.
  • Tom Araya
    mari123 skrev 2022-03-07 09:51:51 följande:

"Plikt i krig"? Var finns den "plikten"? Är det ngt gammalt från KarlXII

Finns även här på Familjeliv att läsa om. Sök och du skall finna.
  • Tom Araya
    Kexsmula skrev 2022-03-07 17:23:34 följande:

Kan inte citera eftersom familjeliv buggar sig, men X, varför blir du så provocerad av att jag tar med min katt vilket jag har all rätt till? Vad har du tänkt att självutnämnda poliser ska göra åt saken? Ta till våld? Haha, ni som absolut inte vill att djuren ska sitta i säkerhet är i minoritet, alltså kommer katten in och du kommer inte kunna göra något åt saken. Jag fattar de beslut som är bäst för alla i min familj.

Det som är provocerande är att du tar dig rätten i strid mot gällande regler som ska värna om de som har allergier.
    Du inbillar dig att du har rätt, fast du inte har det.
    Det brukar vara så att man i folksamlingar hjälps åt att upprätthålla regler, så inbilla dig inte att det krävs myndighets ingripande.
Svar på tråden Skyddsrum