Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Skyddsrum

Tom Araya skrev 2022-03-07 23:49:34 följande:
    Det som är provocerande är att du tar dig rätten i strid mot gällande regler som ska värna om de som har allergier.
    Du inbillar dig att du har rätt, fast du inte har det.
    Det brukar vara så att man i folksamlingar hjälps åt att upprätthålla regler, så inbilla dig inte att det krävs myndighets ingripande.
    Fast så väldigt självklart är inte detta. Jag kan tycka att man ibland värnar för mycket om dem som har allergier, på bekostnad av andra. Har sett detta i min närhet, då ett barn som mådde psykiskt dåligt fick gå på ridning genom skolan (ett speciellt initiativ i den kommunen); en personal på skolan följde med barnet till och från ridskolan på skoltid. Det var en liten grupp för barn med speciella problem. Barnet mådde mycket bättre av detta!

Men då måste en mamma till ett allergiskt barn i skolan (som inte ens gick i samma klass) förstås ta till storsläggan - och så fick skolan sluta med det initiativet... :(

Jag ser det inte som så himla självklart, att allergi ska gå före psykiskt mående, för dem som faktiskt skulle må väldigt dåligt av att lämna sitt djur i lägenheten. Var sig detta är ett "emotional support"-djur eller inte. 

Hur ska man förresten göra med blindhundar? Om de inte får följa med till skyddsrummet, blir den blinde tvungen att stanna i bostaden...
Svar på tråden Skyddsrum