Inlägg från: Anonym (......) |Visa alla inlägg
  • Anonym (......)

Skyddsrum

Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 08:56:22 följande:

Jag tänker samma som dig. I krisläge som kräver skyddsrum kommer folk inte vara lika förstående som i fredstid. Ett djur kommer ta plats. En man vars fru är gravid kommer inte uppskatta att hon sätts 0,75 m från katt som kan sprida toxoplasmos. 

Kommer du med djur till skyddsrum kommer du högst sannolikt få vända i dörren för att där finns MASSOR av folk, eftersom alla skyddsrum är för alla människor och vi har fler människor än skyddsrum.

Att i det läget göra sig besvärlig kommer få en bortkörd från området av stressade, arga, rädda människor.

Bättre då att ha letat upp en alternativ plats i förväg. Kanskw pratat ihop sig med andra kattägare? Nån kanske har en källare på landet? 

Hon behöver ju inte slicka på kattbajset
  • Anonym (......)
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 08:22:46 följande:

Därför att jag blir förbannad på alla ni som inte vill följa krigsregler. De är där av ett skäl. Ska folk ta ned sina ponnys i rummen med? Sina ormar? Kanske ett gäng undulater? Vakthundarna? 

Jag blir så himla arg på såna som dig som vill böja och tweaka regler så de passar dig utan hänsyn till varför reglerna kommit en gång. Du har skaffat djur, läs på vad som gäller istället för att försöka bryta mot allt.

I krig gäller annat än i fred. 

Fast har man en ponny kanske man förmodligen bor på landet där det inte bombas? Korkad jämförelse.
  • Anonym (......)
    Anonym (Visst) skrev 2022-03-07 17:42:20 följande:
    Snarare korkat antagande tro att alla hästar bor på landet. Inte alla som äger häst har eget stall utan hyr in sig på tex ridskolor vilka kan ligga rätt centralt. 
    Det om något är väl djurplågeri. Hästar ska inte bo i stan
  • Anonym (......)
    Anonym (XXX) skrev 2022-03-08 10:41:34 följande:
    Fast så väldigt självklart är inte detta. Jag kan tycka att man ibland värnar för mycket om dem som har allergier, på bekostnad av andra. Har sett detta i min närhet, då ett barn som mådde psykiskt dåligt fick gå på ridning genom skolan (ett speciellt initiativ i den kommunen); en personal på skolan följde med barnet till och från ridskolan på skoltid. Det var en liten grupp för barn med speciella problem. Barnet mådde mycket bättre av detta!

Men då måste en mamma till ett allergiskt barn i skolan (som inte ens gick i samma klass) förstås ta till storsläggan - och så fick skolan sluta med det initiativet... :(

Jag ser det inte som så himla självklart, att allergi ska gå före psykiskt mående, för dem som faktiskt skulle må väldigt dåligt av att lämna sitt djur i lägenheten. Var sig detta är ett "emotional support"-djur eller inte. 

Hur ska man förresten göra med blindhundar? Om de inte får följa med till skyddsrummet, blir den blinde tvungen att stanna i bostaden...

Stackars barn!

Vill bara inflika att det heter ledarhund. Hunden är ju inte blind, det är ägaren som är.

Svar på tråden Skyddsrum