Inlägg från: Ordinär Man |Visa alla inlägg
  • Ordinär Man

Skyddsrum

Ha ha ha!

Kan inte sova, och hittade den här underbara tråden.

Det är krig, Igor bombar, folk försöker upprätthålla något sorts liv, kunna äta något och ha rent vatten. Då är den stora frågan om man får ta katten med sig till skyddsrummet. Skrattande

Som svar på frågan. Nej det får man inte.
    Som svar på andra frågan. Ja, våld kan komma att användas. Förhoppningvis mest mot katten.

• Ordinär Man
    Anonym (Inte expert) skrev 2022-12-09 03:14:17 följande:

Skyddsrummens tak skulle väl för det första stöttas upp var det väl tänkt när de skulle iordningställas för krigstida bruk så att säga.

Grävverktyg och spett mm skulle finnas INNE I skyddsrummen, och det finns minst en nödutgång.

Skulle byggande rasa helt över skyddsrummet är ju risken stor att du inte alls tar dig ut. Då var väl tanken att civilförsvaret och hjälpsamma medborgare skulle gräva fram de som var begravda utifrån.

Vilket påminner mig om en berättelse från Ukraina. Ett hus hade rasat över ett skyddsrum efter ett artillerianfall, och ryssarna intog den lilla staden. Man skulle gräva ut den, men soldaterna förklarade lugnt att gjorde de det, skulle de bli skjutna. Gråt och rop på hjälp hördes i några dagar.
  • Ordinär Man
    Anonym (Inte expert) skrev 2022-12-16 00:03:43 följande:

Och?

Vad har det med det hela att göra?
    Ganska mycket tycker jag. Men du behöver inte hålla med.
  • Ordinär Man
    Friger skrev 2022-12-17 08:59:23 följande:
    Jo... Tittade ner i en fodertunna här om dagen. Hittade sex stycken möss. De hade lyckats gnaga sig in, men fastnat där. Fyra var feta och två var uppätna. Såg resterna. Sen slog jag ihjäl de kvarvarande med skopan och slängde ut dem.

Givet hur mycket mat Sverige har lagrat. Undrar hur länge det tar innan i vart fall grannarna börjar se "Putte" och "Fido" som utmärkt bas för en gryta?
    Stekt unghund med Syldaversås. Det är smaskens det!
  • Ordinär Man
    Anonym (Jxjfxjfldlldkzoloosjxh) skrev 2022-12-17 03:52:19 följande:
    Eller så kommer rejält med våld att användas mot dig när du försöker spela allan i skyddsrummet, din empatistörda jävel, som verkar tycka att våld mot oskyldiga djur är helt i sin ordning.

Befokningen i Ukraina värnar i alla fall om sina husdjur och många tar med dem till skyddsrummen eller på flykten.
    Ordinär Man skrev 2022-12-13 06:15:44 följande:
    Vilket påminner mig om en berättelse från Ukraina. Ett hus hade rasat över ett skyddsrum efter ett artillerianfall, och ryssarna intog den lilla staden. Man skulle gräva ut den, men soldaterna förklarade lugnt att gjorde de det, skulle de bli skjutna. Gråt och rop på hjälp hördes i några dagar.

Ja, en berättelse som roar dig, antar jag. Du verkar ju inte ha några problem med att oskyldiga lider.
    Nu var mitt första inlägg angående ryssarnas inställning till Ukrainare de påstår sig befria.

Att du inte kan se skillnad mellan en katt och en människas värde kan jag inte göra något åt.
Svar på tråden Skyddsrum