Inlägg från: Anonym (Inte expert) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte expert)

Skyddsrum

Anonym (Jadu) skrev 2022-03-06 15:42:57 följande:

Alla får ju inte plats i skyddsrum. Enligt MSBs webb finns plats för 7 miljoner människor. Sen finns ett okänt antal privata skyddsrum.

Planen var väl när alla skyddsrummen uppfördes en gång i tiden att de större städerna skulle utrymmas.. Kvar skulle de som hade viktiga jobb vara. Kvinnor och barn skulle väl inkvarteras hos släktingar eller okända på landet. Har jag för mig att jag läst. Så det skulle väl teoretiskt bli lite mer än 0,75m för varje individ, men visst skulle det bli trångt, men det var väl att gilla läget eller få en bomb i huvude?
  • Anonym (Inte expert)
    Friger skrev 2022-03-06 15:39:24 följande:

Alla skyddsrum har två utgångar. En i reserv.

Men de flesta skyddsrum jag sett har passerat "bäst före datum" för att uttrycka sig försiktigt. Det har borrat och byggts i dom och prylarna inne i dom är gamla och trasiga eller saknas.

Att prylarna är gamla och saknas är såklart ett problem men samtidigt så var det nog tänkt att utrustningen i skyddsrummen, luftfilter ficklampor bajstunnor mm skulle omsättas efter i alla fall några årtionden kan man ju tänka sig? Nu skedde inte det eftersom 90-talet kom emellan och det inte längre var så noga med nånting, allt skulle nu vara modernt och civilförsvaret lades ned.
  • Anonym (Inte expert)
    flygrl skrev 2022-03-06 18:17:56 följande:

Anonym (molli) skrev 2022-03-06 17:25:24 följande:
    Inte alltid den andra utgången syns om man inte letar efter den, tex en kort bit korridor som slutar i ingenstans kan du troligtvis sparka dej igenom.
    Intressant för precis som TS har jag också funderat över hur man ska ta sig ut om huset ovanför rasat samman. Särskilt som jag bor i ett höghusområde. Nu vet jag lite mer.

Har förresten för mig jag läst på MSB:s sidor att man efter 2002 inte längre va tvungen bygga skyddsrum.

Skyddsrummens tak skulle väl för det första stöttas upp var det väl tänkt när de skulle iordningställas för krigstida bruk så att säga.

Grävverktyg och spett mm skulle finnas INNE I skyddsrummen, och det finns minst en nödutgång.

Skulle byggande rasa helt över skyddsrummet är ju risken stor att du inte alls tar dig ut. Då var väl tanken att civilförsvaret och hjälpsamma medborgare skulle gräva fram de som var begravda utifrån.

• Anonym (Inte expert)
    Anonym (B) skrev 2022-03-06 16:18:05 följande:

I kommunen jag bor i finns det endast ett enda skyddsrum, med plats för ca. 150 personer. I en kommun med ca. 20.000 invånare...

Man prioriterade inte att bygga skyddsrum över allt.
  • Anonym (Inte expert)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-06 20:53:37 följande:
    Polisen lär inte stå utanför skyddsrummet och haffa alla med djur. Tror det är många som kommer gå dit med sina husdjur fast det är emot reglerna, 
    I den mån polisen inte stornjuta för dörren får du räkna med att oroliga medborgare upprätthåller reglerna på egen hand.
  • Anonym (Inte expert)

I samband med att skyddsrummen iordningställs så lär
    det väl gå ut info till djurägare att djuren inte kommer få följa med, och då är det väl djurägarens ansvar att ordna det?

Flytta djuret till släkting på landet exempelvis? I värsta fall ta med djuret till annan säkrare plats. Parkeringsgarage eller annat källarutrymme eller nåt?

• Anonym (Inte expert)

Ordinär Man skrev 2022-12-13 06:15:44 följande:
    Vilket påminner mig om en berättelse från Ukraina. Ett hus hade rasat över ett skyddsrum efter ett artillerianfall, och ryssarna intog den lilla staden. Man skulle gräva ut den, men soldaterna förklarade lugnt att gjorde de det, skulle de bli skjutna. Gråt och rop på hjälp hördes i några dagar.
    Och?

Vad har det med det hela att göra?
  • Anonym (Inte expert)
    flygrl skrev 2022-12-20 00:17:33 följande:
    Förvarningstid typ att nu är det risk att Sverige blir anfallet så alla skyddsrum ska genast göras användningbara eller hur är det tänkt?
    Snackades det inte om att kolla upp och göra i ordning alla skyddsrum nu med anledning av Ukraina-kriget?
    Nej nu överdriver du. Det funkar liksom inte så
  • Anonym (Inte expert)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-12-23 17:51:17 följande:

Tror ju också att många av de befintliga skyddsrummen byggdes anpassade för den tidens vapen.
    Idag gäller andra förutsättningar.

Skyddsrummen är i regel inte byggda för direktträffar med moderna eller ens dåtidens vapen. 
  • Anonym (Inte expert)

Så rent teoretiskt så skyddar skyddsrummen mot kärnvapen. Allt är liksom lite utav en definitionsfråga.

• Anonym (Inte expert)

Det beror mest på hur långt bort kärnvapnen detonerar och hur kraftiga de är osv.

Svar på tråden Skyddsrum