• flygrl

Skyddsrum

Jag har kollat upp skyddsrum i mitt område och hittat flera ganska stora. Fast skulle det bli aktuellt lär jag förmodligen ändå få stanna utanför då jag inte skulle kunna tänka mig överge min katt. :/

Här kan man hitta sitt närmaste skyddsrum: https://msbgis.maps.arcgis.com/apps/instant/nearby/index.html?appid=8bfc89e7c6064bc181c6a1a6bbac2fa3&sliderDistance=1&find=Runv%25C3%25A4gen%252C%2520743%252064%252C%2520Bj%25C3%25B6rklinge%252C%2520Uppsala%252C%2520SWE

Info om skyddsrum:

https://www.msb.se/skyddsrum

Friger skrev 2022-03-06 15:50:26 följande:
    Finns helt säkert två utgångar.

En lucka i väggen exempelvis. Går till en uppstigningsbrunn utanför skyddsrummet.

De flesta skyddsrum jag sett är byggda på 40-50-60 -tal. Sen faller antalet för varje årtionde. Inte sett något från 90-00 -tal. Har varit med och byggt några nu på senare år. Men många är det ju inte...
    Anonym (molli) skrev 2022-03-06 17:25:24 följande:
    Inte alltid den andra utgången syns om man inte letar efter den, tex en kort bit korridor som slutar i ingenstans kan du troligtvis sparka dej igenom.
    Intressant för precis som TS har jag också funderat över hur man ska ta sig ut om huset ovanför rasat samman. Särskilt som jag bor i ett höghusområde. Nu vet jag lite mer.

Har förresten för mig jag läst på MSB:s sidor att man efter 2002 inte längre va tvungen bygga skyddsrum.
  • flygrl
    Friger skrev 2022-03-06 18:31:17 följande:
    Så kan det absolut vara.

Dom skyddsrum jag varit med och byggt har alla varit ersättare för skyddsrum som rivits. Utom nu ett på slutet, det tror jag är helt nytt... Men säker är jag inte.

Är inte så involverad i tillståndsprocesserna så där vet jag mindre.
    Ok, du har byggt fler skyddsrum än jag så jag litar på dig. :P
    Men som sagt intressant det där med reservutgång för har jag verkligen funderat över.
  • flygrl
    Friger skrev 2022-03-06 19:37:00 följande:
    Haha, akta dig! Farligt att lita på mig! Jag orsakar ofta huvudvärk! :D

Ahhh, det kan ju vara bra att känna till att det finns en reservutgång! Fast blir man instängd så skulle nog de flesta hitta den efter ett tag om det krisade! 
    Hur orsakar du huvudvärk? Slägga?

Man kanske hittar reservutgången ändå men bättre och lugnare veta i förväg att den finns. Så slipper man oroa sig när man märker att höghuset ovanför rasat samman ovanpå skyddsrummet. Fast om inte uppstigningsbrunnen ligger en bra bit från huset är det ju risk den med är täckt av rasmassor. Ähh, ska sluta oroa mig nu. :/
  • flygrl
    KittyK80 skrev 2022-03-06 20:43:21 följande:
    Hjärta Skulle aldrig lämna mina hundar heller.
    Anonym (Jo) skrev 2022-03-06 21:49:40 följande:
    Förstår det, skulle inte lämna min katt

Nä, lämna katten är inget alternativ för mig. Skönt det finns så många som älskar och bryr sig om sina djur. Hjärta Hjärta Hjärta

Utan att villa ge mig in i den sorgliga diskussionen om djur i skyddsrum här i tråden kommer jag som sagt stanna utanför skyddsrummet med min älskade katt. Tanken att hon ska va ensam däruppe utan mig och med allt fruktansvärt som kan hända med bomber, höga smällar, fientliga soldater är outhärdlig. Gråter

Trots jag fortfarande är rätt ung har jag redan vart med om mycket traumatiskt och utsatts för våld och annan skit så tanken på döden är liksom inget främmande för mig. Det får gå som det går. Världen är ändå en mörk plats. Gråter 

• flygrl
    Friger skrev 2022-03-06 20:41:08 följande:
    Haha, nä. Mina galna upptåg! :D

Nä, uppstigningsbrunnen ligger nära inpå. I vart fall dom jag sett. Tror bara kravet är att det ska vara två separata utgångar.

Tror du ska ha rätt otur om huset ska rasa även om huset blir lite bombat.

Men jag är inte säker på att du ska springa ner i skyddsrummet ändå. Jag brukar inventera skyddsrum inför renoveringar. De flesta skyddsrum brukar ha betydande brister. Då är det sådana som jag ser. En sakkunnig på skyddsrum skulle förmodligen hitta mer ändå! :P
    Dina galna upptåg? Låter kul jue!

Sen inser jag att jag OM kriget skulle komma får försöka klara mig utanför skyddsrummen tillsammans med min katt. Enda alternativet. :/
  • flygrl
    Anonym (Inte expert) skrev 2022-12-09 03:14:17 följande:

Skyddsrummens tak skulle väl för det första stöttas upp var det väl tänkt när de skulle iordningställas för krigstida bruk så att säga.

Grävverktyg och spett mm skulle finnas INNE I skyddsrummen, och det finns minst en nödutgång.

Skulle byggande rasa helt över skyddsrummet är ju risken stor att du inte alls tar dig ut. Då var väl tanken att civilförsvaret och hjälpsamma medborgare skulle gräva fram de som var begravda utifrån.

Tack för ditt svar. Då vet jag ännu lite mer.
    Hoppas det nu verkligen blev så att skyddsrummen kollas upp och görs användbara. 
  • flygrl
    Tom Araya skrev 2022-12-19 12:59:39 följande:
    Man har ju tänkt sig en viss förvarningstid för att tömma och ställa iordning skyddsrum för att användas just som skyddsrum.
    Tveksamt om den tanken idag är tidsenlig...
    Förvarningstid typ att nu är det risk att Sverige blir anfallet så alla skyddsrum ska genast göras användningbara eller hur är det tänkt?
    Snackades det inte om att kolla upp och göra i ordning alla skyddsrum nu med anledning av Ukraina-kriget?
  • flygrl
    Anonym (Inte expert) skrev 2022-12-20 23:09:35 följande:
    Nej nu överdriver du. Det funkar liksom inte så
    Överdriver vadå? Allt jag gjorde va ställa en ärlig fråga.
  • flygrl
    Tom Araya skrev 2022-12-21 15:18:58 följande:
    Ja, ungefär så. Man tänker sig att vi har flera dagar eller i alla fall timmar på oss.
    Menar man att skyddsrummen ska göras i ordning först när man typ förstår att fientliga flygplan/drönare/missiler är på väg? Eller att dom ska göras i ordning när ett annat land förklarar Sverige krig eller iaf börjar hota på allvar?
    Sorry, men jag har lite svårt hänga med va du menar.
Svar på tråden Skyddsrum