Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Skyddsrum

Anonym (XXX) skrev 2022-03-08 10:41:34 följande:
    Fast så väldigt självklart är inte detta. Jag kan tycka att man ibland värnar för mycket om dem som har allergier, på bekostnad av andra. Har sett detta i min närhet, då ett barn som mådde psykiskt dåligt fick gå på ridning genom skolan (ett speciellt initiativ i den kommunen); en personal på skolan följde med barnet till och från ridskolan på skoltid. Det var en liten grupp för barn med speciella problem. Barnet mådde mycket bättre av detta!

Men då måste en mamma till ett allergiskt barn i skolan (som inte ens gick i samma klass) förstås ta till storsläggan - och så fick skolan sluta med det initiativet... :(

Jag ser det inte som så himla självklart, att allergi ska gå före psykiskt mående, för dem som faktiskt skulle må väldigt dåligt av att lämna sitt djur i lägenheten. Var sig detta är ett "emotional support"-djur eller inte. 

Hur ska man förresten göra med blindhundar? Om de inte får följa med till skyddsrummet, blir den blinde tvungen att stanna i bostaden...

Saken är den att om det uppstår problem kring djur så är det djurägarens sak att lösa det, inte alla andras. 

Hur det såg ut i ditt exempel som påverkar skolmiljön för det allergiska barnet framgår inte. Det är inte så att en förälder kan hindra alla barn från att rida på sin fritid med hänsyn till allergi hos ett barn i skolan. I regel löser man sådan genom att inte bära samma kläder i skolan som vid ridning, vilket förövrigt får anses vara det normala, oavsett allergier eller ej.
    Räcker inte det så får man nog flytta det allergiska barnet till en anpassad och extremt allergenfri skolmiljö.
    Hur gjorde man i det fallet du gav exempel på?

• Tom Araya
    flygrl skrev 2022-12-17 18:17:16 följande:
    Tack för ditt svar. Då vet jag ännu lite mer.
    Hoppas det nu verkligen blev så att skyddsrummen kollas upp och görs användbara. 
    Man har ju tänkt sig en viss förvarningstid för att tömma och ställa iordning skyddsrum för att användas just som skyddsrum.
    Tveksamt om den tanken idag är tidsenlig...
  • Tom Araya
    flygrl skrev 2022-12-20 00:17:33 följande:
    Förvarningstid typ att nu är det risk att Sverige blir anfallet så alla skyddsrum ska genast göras användningbara eller hur är det tänkt?
    Snackades det inte om att kolla upp och göra i ordning alla skyddsrum nu med anledning av Ukraina-kriget?
    Ja, ungefär så. Man tänker sig att vi har flera dagar eller i alla fall timmar på oss.
  • Tom Araya
    flygrl skrev 2022-12-21 22:49:38 följande:
    Menar man att skyddsrummen ska göras i ordning först när man typ förstår att fientliga flygplan/drönare/missiler är på väg? Eller att dom ska göras i ordning när ett annat land förklarar Sverige krig eller iaf börjar hota på allvar?
    Sorry, men jag har lite svårt hänga med va du menar.
    Man har tänkt att göra det när man ser ett behov, d.v.s. ett tydligt hot, ungefär som du beskriver i din andra mening.

Idag kan man dock inte räkna med någon sådan förvarningstid där hotet är tydligt innan det smäller och svenskens tröghet av att ha varit invaggad i trygghet under lång tid gör oss ovilliga att reagera på hot som är lite vaga och svävande.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2022-12-22 13:10:13 följande:

Försöker du påstå att regelverket är borta?

Bor du ens i Sverige?
    För det är lite skevt det du skriver.

Ansvar för underhåll

Ägaren till fastigheten där skyddsrummet finns bär ansvaret för att underhålla utrymmet och den utrustning som ska finnas på plats. Det finns inga hinder för att under fredstid använda ett skyddsrum för andra ändamål, om det inte begränsar eller förhindrar inspektion och underhåll. Vid ett regeringsbeslut om höjd beredskap har fastighetsägaren två dygn på sig att klargöra skyddsrummet för krigstida bruk. Då ska alla fredstida funktioner vara utrymda och samtliga krigstidsfunktioner vara installerade.

Regler för skyddsrum - Presto

I dag fungerar de som till exempel pingisrum eller cykelförråd. Men vid höjd beredskap ska cyklarna vara utslängda och skyddsrummet iordningställt inom 48 timmar.

Skyddsrum ? så funkar det - Krisinformation.se

Microsoft Word - Framsida_ArtikelB&T_070510.doc (msb.se)

Höjd beredskap (msb.se)

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2022-12-23 14:30:14 följande:
    Ansvar för underhåll

Ägaren till fastigheten där skyddsrummet finns bär ansvaret för att underhålla utrymmet och den utrustning som ska finnas på plats. Det finns inga hinder för att under fredstid använda ett skyddsrum för andra ändamål, om det inte begränsar eller förhindrar inspektion och underhåll. Vid ett regeringsbeslut om höjd beredskap har fastighetsägaren två dygn på sig att klargöra skyddsrummet för krigstida bruk. Då ska alla fredstida funktioner vara utrymda och samtliga krigstidsfunktioner vara installerade.

Regler för skyddsrum - Presto

I dag fungerar de som till exempel pingisrum eller cykelförråd. Men vid höjd beredskap ska cyklarna vara utslängda och skyddsrummet iordningställt inom 48 timmar.

Skyddsrum ? så funkar det - Krisinformation.se

Höjd beredskap (msb.se)

Ur Bygg och teknik #7 2006:

Ny lagstiftning för skyddsrum
    Riksdagen har slagit fast att landets 67 000 skyddsrum är en tillgång som är viktig att vårda. Samtidigt har man uttryckt vikten av att förmågan att i framtiden kunna bygga nya skyddsrum inte får gå förlorad. Detta avspeglar sig i en ny lag om skyddsrum som trädde i kraft den första september i år.

• Tom Araya
    klyban skrev 2022-12-23 14:45:49 följande:
    Så du berättar nu ett regelverk finns?
    Mhm... och du kan ju se efter vad som står där...
    "Vid höjd beredskap har fastighetsägaren 48 timar på sig att tömma och iordningställa skyddsrummet".
  • Tom Araya
    klyban skrev 2022-12-23 14:53:11 följande:

Där har du svaret och det är det man förhåller sig till, sen att de blivit lata de senaste decennierna och kanske inte haft den koll man borde haft på skyddsrummen, ja, det är en annan fråga.

Men jag är rätt övertygad att många av dessa skyddsrum går göra i ordning på 48h, sen inte tipptopp kanske, men gott nog som skydd och för sin kapacitet.(Men det blir mycket skräp utanför husen den saken är dock uppenbar och då om det blir så bråttom som 48h.)

...och du förstod inte att det var detta jag beskrev, fast med andra ord och mindre detaljerat?
  • Tom Araya
    klyban skrev 2022-12-23 15:58:18 följande:

Det jag ser är att vi har skyddsrum som behöver utrymmas om det blir nått, vi är inte ens nära där idag.
    Så jo, jag förstår skyddsrummen och att de befintliga inte alls behöver vara redo idag.

Du verkar inte riktig greppa detta med skyddsrummen ska ställas i ordning när kriget kommer, och inget krav att iordningställda dessa före.
    Det är extremt simpelt faktiskt på den punkten.

Men det är ju precis vad jag beskrivit. Ingenting av det jag har skrivit motsäger detta.
    Du verkar vilja opponera dig enbart för opponerandets skull.
  • Tom Araya
    Anonym (Eva) skrev 2022-12-23 23:50:00 följande:

Har grov klaustrofobi så vill gärna slippa skyddsrum 

Ingen kommer att tvinga dig dit och det finns säkert andra som gärna tar din plats, så stanna du i din bostad när bomberna faller.
  • Tom Araya
    Anonym (Inte expert) skrev 2022-12-23 23:45:53 följande:
    Skyddsrummen är i regel inte byggda för direktträffar med moderna eller ens dåtidens vapen. 
    Anonym (Inte expert) skrev 2022-12-23 23:48:23 följande:

Så rent teoretiskt så skyddar skyddsrummen mot kärnvapen. Allt är liksom lite utav en definitionsfråga.

Anonym (Inte expert) skrev 2022-12-23 23:49:05 följande:

Det beror mest på hur långt bort kärnvapnen detonerar och hur kraftiga de är osv.

Helt riktigt.
    Definitionen för kärnvapenskydd är att man ska vara skyddad mot den direkta strålningen och den radioaktiva kontamineringen av luften. 

• Tom Araya
    Anonym (Hmm) skrev 2022-12-24 22:33:58 följande:
    Väldigt få skyddsrum har skydd mot kontaminerad luft ... om ens några.
    Det är vanligt med filteranläggningar som klarar de flesta luftföroreningar, inkl kemiska, biologiska och nukleära stridsmedel.
Svar på tråden Skyddsrum