Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Alla dessa uv-kläder till barn

Ja vi använder UV-kläder eftersom de ger ett mycket bättre skydd än krämer och annat. Man måste så klart ha kräm där kläderna inte täcker och ändå tänka på allt det andra du skriver om.

En "bra" solhatt kommer inte ens i närheten av det skydd man får från UV-kläder.

• Anonym (Mamma)
    Spucks skrev 2022-03-07 12:48:23 följande:

Jag förstå mig inte på denna rädlsa för solen. Mina barn har endast haft UV-kläder när vi var lång i söder, ut inte ens då alltid.
    Kläder, något på huvudet, och skugga när solen bränner som värst. Människan behöver faktist solljus på huden, det är kontraproduktivt att stänga ut allt.

Hört talas om hudcancer? Det håller på att bli rena folksjukdomen.

Ja, man behöver sol. Ca 20 minuter om dagen räcker, och då ska man så klart inte vara ute i gassande solsken mitt på dagen när det bränner som värst.
  • Anonym (Mamma)
    Mrs Moneybags skrev 2022-03-07 13:30:39 följande:

Har bara haft det vid Medelhavet, inte i Sverige. Men mitt barn är redan brunt så han har väl ett visst skydd av naturen. 

Det är i alla fall betydligt billigare i längden med uv-kläder jämfört med alla dessa dyra krämer. 

En vanlig vit, löst sittande skjorta motsvarar ungefär 50 spf. Kan vara bra att veta, både för barn och vuxna. 

Nej, en vit skjorta har ca spf 10 medan en mörk skjorta har ca spf 50, och man ska ändå ha solkräm.

friskare.doktor.se/__trashed/
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Rätt ska vara rätt) skrev 2022-03-07 14:33:08 följande:
    Citat från din länk, min markering:
    "En vit _t-shirt_ har en solskyddsfaktor på cirka 10 SPF". Inte skjorta. 
    Det är för att en t-shirt oftast sitter tight mot kroppen. Lössittande plagg är bättre.
    Skillnaden handlade främst om färgen. Jag vet inte vad du har för kläder men i min värld är t-shirt ett lössittande plagg.
Svar på tråden Alla dessa uv-kläder till barn