• Anonym (Freja)

Alla dessa uv-kläder till barn

Hej! Nu har jag börjat planera lite inför sommaren och vad mitt barn saknar i garderoben. Jag undrar om man verkligen behöver dessa uvkläder som marknaden vill att man ska köpa. Räcker det inte med en bra vid solhatt (typ från PoP) , vara noga med solkrämen, heltäckande kläder i den mån det går, och försöka få barnet till att vara i skuggan de värsta timmarna på mitt på dagen?  

(Sen har jag iof köpt en heltäckande uv-dräkt till stranden för barnet, men inte plagg som ska användas utöver det) 

Sätter ni på barnen uv-kläder på sommaren? 

• Svar på tråden Alla dessa uv-kläder till barn
  • Anonym (Mamma)

Ja vi använder UV-kläder eftersom de ger ett mycket bättre skydd än krämer och annat. Man måste så klart ha kräm där kläderna inte täcker och ändå tänka på allt det andra du skriver om.

En "bra" solhatt kommer inte ens i närheten av det skydd man får från UV-kläder.

• Anonym (Sara)

Vanliga kläder är ju samma sak egentligen. Fördelen med uv kläder är att de torkar snabbt. Nackdelen är att de blir kalla när man badar. Mina barn har haft uv kläder när de leker på stranden och andra badkläder när de badar. Men går ju med vanliga kläder också som sagt :)

• fjanten

Uv-kläder vid lek på strand, badkläder+kräm+hatt vid faktiskt bad. Skugga. Vanliga kläder annars, med kräm där det inte täcker.

Kan tipsa om Evy kids spf 50 - superbra kräm som inte luktar skit eller är fylld med för mycket skit och som ska fungera fast ungarna är i vattnet. Dryg också.

• Lönnsirap

Nja. Har köpt lite uv-kläder till båda barnen och det är verkligen olika hur mycket de blir använda.
    Första barnet använde sina mycket vissa åldrar, men andra barnet ville ha mer på sig..... Och vi är inte typerna som hänger timmar på stranden!

De skyddar och är bra för de barn som springer runt i solen.... Vilket alla barn ju inte gör.

• Spucks

Jag förstå mig inte på denna rädlsa för solen. Mina barn har endast haft UV-kläder när vi var lång i söder, ut inte ens då alltid.
    Kläder, n
    ågot på huvudet, och skugga när solen bränner som värst. Människan behöver faktist solljus på huden, det är kontraproduktivt att stänga ut allt.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-07 12:22:43 följande:

Ja vi använder UV-kläder eftersom de ger ett mycket bättre skydd än krämer och annat. Man måste så klart ha kräm där kläderna inte täcker och ändå tänka på allt det andra du skriver om.

En "bra" solhatt kommer inte ens i närheten av det skydd man får från UV-kläder.

Vi har försökt att gradvis vänja barnen vid sol så att de inte ska bränna sig så lätt, finns ingen anledning att skydda överdrivet på det sättet. Tycker jag.

Det finns ingen entydlig forskning på detta, men malignt melanom får man i princip aldrig på ställen som är vana att utsättas för sol, som ansikte och händer. Det får man när ovana hudpartier utsätts för sol på ett sätt huden inte är van vid. Det blir rätt handikappande att alltid behöva anpassa sig till solen som vuxen sen.
  • Anonym (Sol)

Väntar på kommentarer från alla som hävdar att vi åkte minsann obältade i bilen och mamma rökte inomhus. Ja och så gick det ju sådär. 

Det beror väl lite på. Jag har själv ljus och känslig hy och har malignt melanom i familjen. Alla har inte samma förutsättningar helt enkelt. Så för min del är det inget alternativ att inte skydda huden på mina barn. Har dessutom ett barn som hatar kräm och kladd över allt annat så det är betydligt enklare att få på en uvtröja och hatt än att klabba något över hela kroppen. 

• Anonym (Sanne)

Man behöver inte ha uv-kläder till sina barn. Jag har inte haft det. En solhatt och solkräm och vara i skuggan dom varmaste timmarna räcker. Tänk dig själv att behöva hasa runt i sanden i våtdräkt, hur kul skulle du tycka att det var? Dessutom behöver barn i Norden d-vitamin från solen under sommarhalvåret. Föräldrar idag är helt tossiga tycker jag. Många sätter ju även skor på sina barn när dom ska bada. Däremot är det annorlunda om du tex har ett rödhårigt barn, då kan jag förstå att man gör allt för att det inte ska bränna sig. 

• Anonym (D)

Aldrig använt. Solhatt, skugga och solkräm som riktigt små och nu som lite äldre solkräm. Denna hysteriska rädsla för solen är överdriven. Det är när man blir bränd den är farlig. Både vuxna och barn behöver solljus pga d-vitaminet. Nu verkar det dessutom som om åtminstone mitt äldsta barn lätt blir brun. Delar av kroppen som utsätts från tidig vår blir bruna. Områden som inte går smörja eller där smörjet försvinner på en gång.

Svar på tråden Alla dessa uv-kläder till barn