• Anonym (Hjälp)

Klarar inte att sluta.

Kirurgen  vill att jag slutar snusa inför min näsoperation. Jag har bara två veckors förberedelser innan operationsdagen. Är Det lika illa med nicotintuggummi? Hur har ni rökare, snusare gjort inför eran operation?

• Svar på tråden Klarar inte att sluta.
  • Anonym (Hmm)

Har du frågat varför du ska sluta? Fråga läkaren om det går bra med tuggummi.

• Anonym (X)

Varför ska du sluta snusa?

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (X) skrev 2022-03-07 12:41:06 följande:

Varför ska du sluta snusa?

För att läkaren vill att jag ska sluta så det inte blir komplikationer under operation och även under  läkningsprocessen som tobak, och nicotin kan orsaka ????
  • Anonym (M)

Nikotintuggummi är lika illa, det är nikotinet som är kärlsammandragande, vilket försämrar läkningsprocessen. Antagligen för att blodtillförseln minskar, och då kan man få allvarliga komplikationer, exempelvis syrebrist i vävnaden och celldöd, men också ökad risk för infektion i såret då det läker långsamt. Detta vill du inte ha i ansiktet. Du borde sluta flera veckor innan operation om du vill öka chanserna för ett bra resultat.

• Anonym (Cecilia)

Prata med läkaren och gör som de säger. Det finns ju regler kring rökning, snusning och nikotin av en anledning!

Är det för lite tid, får du naturligtvis omboka.

• FrökenMandiz

Nu vill jag egentligen inte vara den som drar en ``lugnande historia´´ för jag tycker man ska lyssna på läkarens råd att sluta inför en operation och hålla sig ifrån eftersom riskerna blir högre om man inte gör det, MEN jag själv kunde inte sluta röka innan min operation, gjorde en bröstförstoring. Jag tog dock ingen cigg på operationsdagen eller dagen därpå.

Jag var väl medveten om att jag då ökade risker för infektion, propp och dålig läkning, allt gick dock bra ändå som tur var.

25år, 3 söner födda -11 -13 -14. BF i sep -22
  • Anonym (M)
    FrökenMandiz skrev 2022-03-07 13:30:05 följande:

Nu vill jag egentligen inte vara den som drar en ``lugnande historia´´ för jag tycker man ska lyssna på läkarens råd att sluta inför en operation och hålla sig ifrån eftersom riskerna blir högre om man inte gör det, MEN jag själv kunde inte sluta röka innan min operation, gjorde en bröstförstoring. Jag tog dock ingen cigg på operationsdagen eller dagen därpå.

Jag var väl medveten om att jag då ökade risker för infektion, propp och dålig läkning, allt gick dock bra ändå som tur var.

Oftast går det ju bra såklart, vi pratar dock om avsevärt ökade risker. Tråkigt med fula ärr i ansiktet.
  • EpicF

Pröva nikotinfritt snus om du verkligen inte kan sluta. Jag har dock aldrig slutat snusa för en operation men snusade niktonfritt under (nästan) hela två sista graviditeterna. 

• Anonym (Hjälp)
    EpicF skrev 2022-03-07 23:10:18 följande:

Pröva nikotinfritt snus om du verkligen inte kan sluta. Jag har dock aldrig slutat snusa för en operation men snusade niktonfritt under (nästan) hela två sista graviditeterna. 

Jag har nu haft onico under 3 dagar och den är både tobak och nicotinfri. Lakrits White portion. Men jag vet inte om den är godkänd om man skall opereras och sen läka.

Ingredienser
    Vatten, växtfibrer, fuktighetsbevarande medel (E422), salt, surhetsreglerande medel, (E 504, E 500), salmiak, aromer.
  • Anonym (Bra jobbat)

Bra jobbat att vara utan riktigt snus i tre dagar, du kommer greja det här! Borde inte vara nåt problem alls med Onico. 

Svar på tråden Klarar inte att sluta.