• Anonym (Hjälp)

Klarar inte att sluta.

Kirurgen  vill att jag slutar snusa inför min näsoperation. Jag har bara två veckors förberedelser innan operationsdagen. Är Det lika illa med nicotintuggummi? Hur har ni rökare, snusare gjort inför eran operation?

• Svar på tråden Klarar inte att sluta.
  • Jonnynilsson
    FrökenMandiz skrev 2022-03-07 13:30:05 följande:

Nu vill jag egentligen inte vara den som drar en ``lugnande historia´´ för jag tycker man ska lyssna på läkarens råd att sluta inför en operation och hålla sig ifrån eftersom riskerna blir högre om man inte gör det, MEN jag själv kunde inte sluta röka innan min operation, gjorde en bröstförstoring. Jag tog dock ingen cigg på operationsdagen eller dagen därpå.

Jag var väl medveten om att jag då ökade risker för infektion, propp och dålig läkning, allt gick dock bra ändå som tur var.

Hur kommer det sig att man medvetet utsätter sig för så stora risker? Som för övrigt går att undvika!
  • EpicF
    Jonnynilsson skrev 2022-03-08 13:08:41 följande:
    Hur kommer det sig att man medvetet utsätter sig för så stora risker? Som för övrigt går att undvika!
    Det är väl hennes val. Och nej, det är inte alltid det går att undvika då det kam vara otroligt svårt att sluta. 
  • Jonnynilsson
    EpicF skrev 2022-03-08 14:40:14 följande:
    Det är väl hennes val. Och nej, det är inte alltid det går att undvika då det kam vara otroligt svårt att sluta. 
    Ja fast det är skattebetalarna som får bära de ökade kostnaderna bara för att personen bara måste fortsätta missbruka nikotin.

Jag anser att man skall neka operation om patienten inte följer läkarens rekommendationer.
  • FrökenMandiz
    Jonnynilsson skrev 2022-03-09 09:48:31 följande:
    Ja fast det är skattebetalarna som får bära de ökade kostnaderna bara för att personen bara måste fortsätta missbruka nikotin.

Jag anser att man skall neka operation om patienten inte följer läkarens rekommendationer.

Enligt instruktionerna som JAG fick på papper innan op handla det om att inte röka på själva op-dagen. Inget blev sagt om att sluta 2 veckor innan, så jag följde faktiskt instruktionerna, men jag vet att dom flesta rekommenderar att sluta innan och efter op, får man rådet att sluta 2-4 veckor innan (beror väl på vilken operation man ska göra med) så får man helt enkelt tänka på om man är villig till att fortsätta röka och öka riskerna eller att sluta.

Jag frågade narkosläkaren för säkerhets skull och han sa att rökare tåler sövningen bättre, är man ung och frisk i övrigt (vilket jag var/är) är det inga problem, men inget man vill berätta för folk. Det är dåligt att röka rent generellt, det är bara ett faktum dessutom kan ärren kan bli fula som fan.   

25år, 3 söner födda -11 -13 -14. BF i sep -22
  • Anonym (No more)

Det finns en metod och kurs som heter The easy way eller Äntligen Rökfri. De gör också sluta snusa-kurser. Jag slutade omedlebart och har aldrig återfallit. En bekant hade rökt i 25 år. Jag känner till många som är helt tagna av metoden.  

Det bästa jag har gjort. En dags investering plus kostnad för kursen då. Helt magiskt bra. Finns som bok men tar mer tid och finns inte med inriktning snus. Googla recensioner. 

• Anonym (smoker)

Finns nog ingen nikotinanvändare som slutar pga en operation, visst risken ökar, mikroskopiskt..

• Anonym (Stina)

Jajaja. Allt ska vara så förbannat perfekt. Innan operation ska man tvätta sig med descutan också och vara på fastande mage. Hålls det fast vid de reglerna när patienter kommer in akut för operation vid en trafikolycka? Såklart inte. Där skiter man blanka fan i både descutan och fastande mage. Operationen genomförs och funkar. Operationen går bra också fast man röker eller snusar. De passar på att rida på anti tobaks propagandan inför operation.

• Anonym (M)
    Anonym (smoker) skrev 2022-03-09 17:22:03 följande:

Finns nog ingen nikotinanvändare som slutar pga en operation, visst risken ökar, mikroskopiskt..

Vet inte om dubbla risken är särskilt mikroskopiskt.
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-09 17:30:12 följande:

Jajaja. Allt ska vara så förbannat perfekt. Innan operation ska man tvätta sig med descutan också och vara på fastande mage. Hålls det fast vid de reglerna när patienter kommer in akut för operation vid en trafikolycka? Såklart inte. Där skiter man blanka fan i både descutan och fastande mage. Operationen genomförs och funkar. Operationen går bra också fast man röker eller snusar. De passar på att rida på anti tobaks propagandan inför operation.

Då är risken mycket större för infektion, men om patienten dör utan operation så tar man ju hellre infektion och överlevnad. Det handlar alltså inte om att rengöring inte behövs.

Vet inte vad du tror att läkare skulle vinna på "propaganda", men du ger inte ett särskilt vettigt intryck.
  • Anonym (eh)

Om läget är akut och du inte har något annat val kommer självklart operationen utföras. För att alternativet är då ännu allvarligare än riskerna med rökning. Man låter liksom inte patienterna dö bara för att slippa en operation med högre komplikationsrisker. Men rökning försämrar bl.a. kraftigt kroppens läkningsförmåga och när det är möjligt behöver dessa risker försöka minskas. 

Operationer där dessa råd inte följs har sämre resultat, i komplikationer, läkning och dödsfall.
  • Anonym (smoker)
    Anonym (M) skrev 2022-03-09 19:49:34 följande:
    Vet inte om dubbla risken är särskilt mikroskopiskt.

Då är risken mycket större för infektion, men om patienten dör utan operation så tar man ju hellre infektion och överlevnad. Det handlar alltså inte om att rengöring inte behövs.

Vet inte vad du tror att läkare skulle vinna på "propaganda", men du ger inte ett särskilt vettigt intryck.
    Dubbla risken för att få en blodpropp, mm och i slutändan är risken 0.008% istället för 0.004%? (Ja siffrorna är tagna från ingenstans), bara en jämförelse vad 'dubbel' betyder i sammanhanget.
  • Anonym (eh)
    Anonym (smoker) skrev 2022-03-09 22:08:42 följande:
    Dubbla risken för att få en blodpropp, mm och i slutändan är risken 0.008% istället för 0.004%? (Ja siffrorna är tagna från ingenstans), bara en jämförelse vad 'dubbel' betyder i sammanhanget.
    Försökte du just lugna dig själv genom att hitta på siffror? Och du lyckades övertyga dig själv?
  • Tekopp

Hej, är läkare. Det är väldigt dumt att inte sluta med nikotin innan kirurgi. Det är kärlsammandragande och kommer öka riskerna markant i samband med operationen för komplikationer.

• Tekopp

Du har uppenbarligen ingen medicinsk Utbildning. Operation vid trafikolycka gör man akut vb för att riskerna att inte göra det är ännu större naturligtvis. Man  anv då också andra metoder för att söva för att minska risken för aspiration, dvs dra ner mat och likn i lungorna  vilket kan ge fula lunginflammationer. Och infektioner i samband med kirurgi är bland de största riskerna och helt urdumt om man inte minimerar risken mha descutan. En infektion i ett op-område kan vara fullständigt katastrofalt. Antingen är du helt enkelt korkad och tror på konspirationsteorier eller så är du ett troll. 

• Aurora Borrealis
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-03-08 09:56:22 följande:
    Jag har nu haft onico under 3 dagar och den är både tobak och nicotinfri. Lakrits White portion. Men jag vet inte om den är godkänd om man skall opereras och sen läka.

Ingredienser
    Vatten, växtfibrer, fuktighetsbevarande medel (E422), salt, surhetsreglerande medel, (E 504, E 500), salmiak, aromer.
    Jättebra! Bra jobbat att du är nikotinfri nu! Superbra! Du klarar det här och det utan tobak och nikotin är godkänt!
  • Anonym (Egen risk)
    Jonnynilsson skrev 2022-03-09 09:48:31 följande:

Resonerar du likadant om folk som åker på skidresor etc? De som stannar hemma på sportlovet riskerar inte skador och frakturer som de som åker skidor gör. Och det är ju skattebetalarna som får bära de ökade kostnaderna?

Personligen åker jag aldrig skidor pga skaderisken (har flera vänner som brytit ben i skidbackarna) men skulle aldrig vara bitter över att det kostar mig pengar? 

• Anonym (2)
    Tekopp skrev 2022-03-09 23:52:56 följande:

Du har uppenbarligen ingen medicinsk Utbildning. Operation vid trafikolycka gör man akut vb för att riskerna att inte göra det är ännu större naturligtvis. Man  anv då också andra metoder för att söva för att minska risken för aspiration, dvs dra ner mat och likn i lungorna  vilket kan ge fula lunginflammationer. Och infektioner i samband med kirurgi är bland de största riskerna och helt urdumt om man inte minimerar risken mha descutan. En infektion i ett op-område kan vara fullständigt katastrofalt. Antingen är du helt enkelt korkad och tror på konspirationsteorier eller så är du ett troll. 

Varför kan man inte använda samma förträffliga sövning annars då?
  • Tekopp
    Anonym (2) skrev 2022-03-10 11:47:31 följande:
    Varför kan man inte använda samma förträffliga sövning annars då?
    Det finns för och nackdelar med alla behandlingar i form av kirurgi, läkemedel, sövningar etc etc etc och som läkare får man hela tiden göra en nytta-risk bedömning utifrån den enskilda patientens situation, aktuella diagnos och andra diagnoser. Det finns för de flesta medicinska situationer inte bara ett sätt/ett svar/en behandling. 
  • Anonym (Hjälp)

Eftersom allt gick snabbt så gjorde jag så här. Jag slutade med vanlig snus. Gick över till Onico, tobak och nicotinfritt snus en vecka innan operationen. Nu så här en vecka efter operationen så har jag fortfarande Onico, nicotin och tobakfri. Jag vill sluta med snus egentligen men är inte mentalt förberedd. Ska köpa nicotin tuggumi under den värsta perioden för att sedan gå över på vanlig tuggumi. 

• Anonym (Hjälp)

Eftersom allt gick snabbt så gjorde jag så här. Jag slutade med vanlig snus. Gick över till Onico, tobak och nicotinfritt snus en vecka innan operationen. Nu så här en vecka efter operationen så har jag fortfarande Onico, nicotin och tobakfri. Jag vill sluta med snus egentligen men är inte mentalt förberedd. Ska köpa nicotin tuggumi under den värsta perioden för att sedan gå över på vanlig tuggumi.

Svar på tråden Klarar inte att sluta.