Anonym (Lönekonsult) skrev 2022-03-09 12:33:26 följande:
Absolut, men det är ju inte intjänande av semester jag har diskuterat utan värdet av dagarna.
Är man timavlönade med betald semester så beräknar man värdet utifrån den semestergrundande inkomsten och 12% på det om man har 25 dgr = procentregeln. Sammalöneprincipen kan man enbart använda vid fast lön i månaden eller vecka.
Det är därför jag funderar på hur man ska kunna beräkna ett värde på semesterdagarna för mars när det inte finns någon semestergrundande lön då? berätta gärna hur du hade beräknat ut värde på intjänade dagarna i mars om första lönen utbetalades i april.
Jag kvarstår vid att dagarna i mars ej är betalda då timlönen mest troligt utbetalas månaden efter. rätt till semester ja, men ej betald.
fast hade jag valt semesterersättning utbetald varje månad istället för betald semester så hade jag ju fått 12% av min intjänade lön för mars utbetald i april. Om jag nu har betald semester varför ska jag då straffas och gå miste om de 12 % av den arbetade tiden för mars utbetald?
Jag valde timlön pga jag i perioder jobbar mer än mina avtalade timmar i kontraktet och vill då få ut det i pengar. Hade jag haft fast lön som betalas ut samma månad så hade jag inte garanterat fått betalt för övertiden som är på ett par 100 h förra året utan den hade sparats som övertidstimmar och jag fått gå tidigt från jobbet vissa veckor alternativt fått ta ut det i obetald semester för att årsarbetstiden ska stämma.