Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

vad händer med min intjänade semesterlön innan löneåret?

Anonym (osäker) skrev 2022-03-07 13:38:59 följande:
    vad händer med min intjänade semesterlön innan löneåret?

Jag jobbar i butik sedan mars 2021 och går under handelsavtal. Snart är det semester och jag börjar undra hur det fungerar för mig som började arbeta strax innan företagsårets började 1 april. Kommer jag få semsterlön för de timmar jag arbetade i mars också eller bara för löneåret 1 april- 31 mars?? har frågat min chef men hon kunde inte riktigt svara på det och sa att hon skulle kolla upp det innan semstern men jag håller på planerar mina utgifter i sommar och behöver veta det snart  

Någon kunnig inom lön som kan svara på frågan? 

Om semesteråret är 1/4-31/3 så är det intjänad lön under denna period som semesterlönen baseras på. Om du började i mars 2021 så borde du redan fått detta utbetalt förra året. Hade du ingen semester förra året?
  • Anonym (A)
    Anonym (osäker) skrev 2022-03-07 14:16:10 följande:

Joo jag tog ut några dagars semester förra sommaren men dessa var obetalda och jag har nu dubbelkollat i min lönespec och där står det att alla dessa dagar var obetalda. Jag har ingen intjänad semester enligt mina lönespecar, så inget är sparat från min arbetstid mars 2021 heller 

OK, det låter lite konstigt.  Du borde ju tjänat in någon/några dagar betald semester förra året. Du har inte fått ut det med den ordinarie lönen, är man timanställd kan man ibland få semesterersättning utbetald varje månad.
  • Anonym (A)
    Anonym (osäker) skrev 2022-03-07 14:26:05 följande:
    nej jag har aldrig fått semesterersättning för nån av månaderna, jag fick frågan innan min anställning vad jag önskade och jag ville ha betald semester istället för semesterersättning varje månad då jag hört att man får semestertillägg utöver intjänad semester om man väljer få det utbetalt efter intjänandeåret. Det stämmer att jag är timanställd
    Prata med lönekontoret igen och be dom förklara hur det ska fungera. 
Svar på tråden vad händer med min intjänade semesterlön innan löneåret?