Inlägg från: Anonym (Lönekonsult) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lönekonsult)

vad händer med min intjänade semesterlön innan löneåret?

Nu har jag aldrig jobbat med en timmis som har betald semester, men jag tänker så här, om du började 1 mars med timlön, så fick du den första lönen mest troligt utbetald i april va? Därav kan det va så att du inte?tjänat? in någon semester förra semesteråret för du hade aldrig någon lön då.
    Men bäst är att höra med den som gör era löner så du får svart på vitt.

• Anonym (Lönekonsult)
    Anonym (Disa) skrev 2022-03-09 09:37:57 följande:
    Intjänandet har inget att göra med utbetalningen utan går på anställningstid. Timavlönad är ingen anställningsform, det är en avlöningsform. Man kan vara intermittent anställd (behovsanställd) med timlön.  Man kan vara tillsvidare anställd på heltid men ha lön per timme. Precis som att månadslön är en avlöningsform.
    Är du lönekonsult så kanske du bara stött på den ena delen men du bör veta vad som förekommer och tillämpas på marknaden.
    Det beror ju på om personen är anställd på en fast procent eller om hen arbetar efter behov. Hur beräknar du ut värdet av semestern vid semesterskiftet om ingen lön har utbetalats och det inte finns något bestämt hur mycket personen ska arbeta? 
    Vad man bör och inte bör veta är väldigt hård kritik, rätt osympatiskt av dig. Nu jobbar jag inhouse och sitter varken med det kollektivavtalet eller har hanterat denna form av semesterintjänande, men hade nog löst det om jag haft all info framför mig. Ingen konsult sitter på all kunskap och all information, men bemöter du folk på det sättet du gjorde nu så är du oavsett rätt kass i yrkesrollen.
  • Anonym (Lönekonsult)
    Anonym (Disa) skrev 2022-03-09 12:16:14 följande:
    Helt OT.
    Men det brukar ingå i utbildningen att lära sig olika anställningsformer och olika sätt att hantera semesterberäkning. Sen vad man kommer att jobba med fäster viss kunskap mer än annan. Antalet dagar som en anställd tjänar in beräknas på anställningstid. Värdet är en annan sak. 
    Lycka till!
    Absolut, men det är ju inte intjänande av semester jag har diskuterat utan värdet av dagarna.
    Är man timavlönade med betald semester så beräknar man värdet utifrån den semestergrundande inkomsten och 12% på det om man har 25 dgr = procentregeln. Sammalöneprincipen kan man enbart använda vid fast lön i månaden eller vecka.
    Det är därför jag funderar på hur man ska kunna beräkna ett värde på semesterdagarna för mars när det inte finns någon semestergrundande lön då? berätta gärna hur du hade beräknat ut värde på intjänade dagarna i mars om första lönen utbetalades i april. 
    Jag kvarstår vid att dagarna i mars ej är betalda då timlönen mest troligt utbetalas månaden efter. rätt till semester ja, men ej betald.
Svar på tråden vad händer med min intjänade semesterlön innan löneåret?