• Anonym (Hej)

Bunkra varor

Vilka varor kommer öka ännu mer i butikerna tror ni? Vilka ska man bunkra. 

• Svar på tråden Bunkra varor
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2022-03-09 09:11:34 följande:
    Aaahh... om ca 50 år, eller så.... Däst föredatumen på helkonserver är lag, inte när sakerna faktiskt blir dåliga. Helkonserver håller i mist 70 år om de inte blir skadade. Men jag håller ändå med, ska man ha så ska man ha sånt man äter.
    Slängde för nåt halvår sedan konserver med "bäst före" datum runt 2012/2013. En del luktade illa, andra var mycket förändrade i färg och konsistens, inget jag ens skulle smakat på om det inte var riktig kris. Ett fåtal såg ok ut. Inga burkar var skadade. Så att konserver generellt skulle vara ätbara efter 50-70 år har jag svårt att se.
  • mari123
    Tow2Mater skrev 2022-03-16 02:15:57 följande:
    Slängde för nåt halvår sedan konserver med "bäst före" datum runt 2012/2013. En del luktade illa, andra var mycket förändrade i färg och konsistens, inget jag ens skulle smakat på om det inte var riktig kris. Ett fåtal såg ok ut. Inga burkar var skadade. Så att konserver generellt skulle vara ätbara efter 50-70 år har jag svårt att se.
    Håller med dig där. En av orsakerna till att jag inte "bunkrar" är just hållbarheten. Vem har råd med ett jätte-lager av varor som man med jämna mellanrum måste slänga och byta ut?
  • Anonym (Opopulär åsikt, men)
    Anonym (Hej) skrev 2022-03-09 08:51:25 följande:
    Bunkra varor

Vapen och ammunition är viktigast att ha, utifall att något händer.
  • Aniiee
    Anonym (Hejhej) skrev 2022-03-15 14:22:32 följande:
    Har du provat så gamla konserver?
    Faktisk, och till och med ännu äldre. Äldsta konservburk jag ätit ur var från 50-talet. Det var väl ör typ 5-6 år sen. 
    Tow2Mater skrev 2022-03-16 02:15:57 följande:

Så du tog dig uppgiften att öppna konservburkar a du ändå tänkt slänga?

Självklart gäller som vanligt lukta-smaka. Konserver KAN bli dåliga. Men det är sånt som absolut inte ska slängas obesett. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Koserven)
    Anonym (Hej) skrev 2022-03-09 08:51:25 följande:
    Bunkra varor

Konserver med lång hållbarhet. Tänk 1kg Ravioli, hållbarhet på 4-5 år. 
  • Dr Nail
    Anonym (Survivalist) skrev 2022-03-09 19:05:57 följande:
     Du skojar va? O sen försvinner elen o du kan varken kyla eller laga till allt du bunkrat i frysen?

Burkmat, torrvaror rätt förvarat o i rotation är bättre. Men jag håller med om att det är bra att tänka näring, som i protein o fett snarare än tomma bukfyllekalorier utan näring.
    Äsch jag har varit med om strömavbrott och den längsta varade i en timme. De fixar sånt rätt snabbt, iaf snabbare än det hinner hända nåt med frysvarorna.
  • Anonym (Hejhej)

åh den hade det nog varit samlarvärde på i mint!

Aniiee skrev 2022-03-16 10:07:00 följande:
    Faktisk, och till och med ännu äldre. Äldsta konservburk jag ätit ur var från 50-talet. Det var väl ör typ 5-6 år sen.
  • sextiotalist
    Dr Nail skrev 2022-03-16 10:15:55 följande:
    Äsch jag har varit med om strömavbrott och den längsta varade i en timme. De fixar sånt rätt snabbt, iaf snabbare än det hinner hända nåt med frysvarorna.

Du har glömt stormen Gudrun. 

Ett strömavbrott kan ta väldigt lång tid att fixa. Slår man ut viktiga punkter i vårt elnät, så kan det ta väldigt lång tid att få igång det igen. inte bara det att man ska säkra upp de adaptiva vägarna, det måste också ske successivt, så nätet inte hamnar i obalans (som det gjorde 1983 när det brann i ett ställverk i Enköping där en av 400 kv linjerna kom in). Hela vårt elnät bygger på balans

• Tow2Mater
    mari123 skrev 2022-03-16 04:43:14 följande:
    Håller med dig där. En av orsakerna till att jag inte "bunkrar" är just hållbarheten. Vem har råd med ett jätte-lager av varor som man med jämna mellanrum måste slänga och byta ut?
    Man tar sig råd precis som man tar sig råd med andra försäkringar för hus/hem, olycksfall, barn, husdjur etc.

Men naturligtvis allt i rimlig omfattning.
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2022-03-16 10:07:00 följande:
    Så du tog dig uppgiften att öppna konservburkar a du ändå tänkt slänga?

Självklart gäller som vanligt lukta-smaka. Konserver KAN bli dåliga. Men det är sånt som absolut inte ska slängas obesett. 
    Ja, jag gjorde naturligtvis min plikt 'för miljön' och slängde burkarna i återvinningen. Men visst var det drygt.
Svar på tråden Bunkra varor